Více
    11 C
    Czech
    Čtvrtek, 6 října, 2022

    Australané staví bestii. Cíl? Překonat rychlost 1 000 mil v hodině. „Auto“ má 200 tisíc koní

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    S velice ambiciózním plánem se prezentuje inženýrský tým z Austrálie. „Australský nájezdník“, jak by se auto mohlo přezdívat v českém ekvivalentu, si stanovil jeden jediný cíl: překonat rychlostní rekord automobilu. Bestie s 200 tisíci koňskými silami by ji mohla trumfnout i o 400 km/h.

    O titul nejrychlejšího auta na zemském povrchu usilovala už řada projektů. Nejblíže měl k pomyslné metě 1 000 mil za hodinu nakročeno britský jednomístný speciál Bloodhound SSC, jenomže firmě došly před několika lety peníze a přepis historie je tak v nedohlednu.

    I tak ale mají rekord v režii právě projektanti z Britských ostrovů. Už na konci minulého století, přesněji v roce 1997, se vyšplhal na rychlost 1228 km/h jedinečný Thrust SSC. Přepočtem na míle se dostáváme k hodnotě 763 mil, to ale chtějí změnit Australané.

    A dokonce už přišli s při nejmenším zajímavým projektem. „Aussie Invader 5R“. Tak zní oficiální název auta, které zacílí na veškeré rychlostní rekordy, které kdy byly na Zemi pokořeny. O co půjde? Tak to si poslechněte. Něco takového tady totiž ještě asi nikdy předtím nebylo.

    Australskou šílenost požene raketa. Motor, který se běžně používá při startu raketových modulů, vyprodukuje na tahu téměř 62 tisíc liber, což se v přepočtu na běžný motor rovná zhruba 203 tisícům koňských sil. Z 0 na 100 se auto dostane za 1,1 vteřiny, s takovou rychlostí ale přichází i trable.

    „Pohyb rychlostí 1600 km/h znamená stonásobný odpor vzduchu oproti rychlosti 160 km/h, takže potřebujete obrovské množství síly,“ vysvětloval serveru CARADVICE Daniel Edgington-Mitchell, profesor mechanického a leteckého inženýrství na univerzitě Monash v Melbourne.

    „Jakmile se blížíte rychlosti zvuku, část proudění vzduchu kolem auta už ji překoná, i když auto samotné ještě ne. V takové chvíli se začínají tvořit tlakové vlny, které mohou vytvořit neobvyklé rozdíly v tlaku na vozidlo. Z pohledu ovladatelnosti a stability je to noční můra,” dodal.

    Když se auto rozjede, potřebuje k maximálnímu výkonu asi 5kilometrový prostor. Na zpomalení už jich ale je 13 a pomoct mají kromě brzd samozřejmě také padáky. Monopost by si měl vzít do parády zkušený Rosco McGlashan, který patří mezi přední australské rychlíky už od překonání místního prvenství v roce 1994.

    Takže si to shrňme. Auto, to je jedna věc. Projektanti i samotný řidič ale musí myslet i na hromadu dalších věcí. Papírově by měl „nájezdník“ tisíc mil v hodině, tedy 1609 km/h, zvládnout. Nechme se ale překvapit, bude to totiž ještě hodně, hodně složité.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    VYBRALI JSME PRO VÁS