Italský výrobce automobilů Alfa Romeo nedávno překvapil automobilový svět. Jediný týden po premiéře svého nejnovějšího malého crossoveru se rozhodl změnit jeho jméno z Milano na Junior. Toto nečekané rozhodnutí přišlo jako reakce na tlak italské vlády, vedené ministrem hospodářského rozvoje Adolfo Ursoem. Ta označila původní název za klamání zákazníků.
Nový model bude vyráběn v polském městě Tychy, což z něj činí prvního zástupce značky Alfa Romeo vyráběného mimo území Itálie. Ministerstvo však vyjádřilo obavy ohledně užití jména Milano pro vozidlo vyráběné mimo italské hranice. To by totiž bylo v rozporu se zákonem zaměřeným proti klamání spotřebitelů prostřednictvím použití italsky znějících názvů pro neitalské produkty.
Jméno Milano neprojde
I přesto, že se na začátku zdálo, že by tento problém nemusel být jakkoli vážný, Alfa Romeo rychle reagovala a oznámila, že opouští původní jméno Milano ve prospěch jména Junior. I když automobilka tvrdí, že původní název byl zcela legální a nijak by neohrozil dobré jméno firmy, rozhodla se změnit ho jako gesto podpory vztahů mezi společností a italskou vládou. Dalším důvodem je také snaha zachovat pozitivní vztah značky se spotřebiteli a vyhnout se případným kontroverzím.
Výroba v Polsku
Plánovaná výroba nového modelu v Polsku vyvolala obavy ohledně užití názvu Milano pro vozidlo vyráběné mimo italské hranice. Ministr Urso zdůraznil obavu z možného klamání spotřebitelů, což by bylo v rozporu s místní legislativou. Ta přísně zakazuje používat italské názvy pro neitalské výrobky.
Zdá se, že by použití jména Milano ovšem nemuselo vyvolat nějaké kontroverze. Název byl původně vybrán prostřednictvím hlasování fanoušků značky jako pocta městu, kde v roce 1910 začala historie společnosti Alfa Romeo. Na druhou stranu, jméno Junior má také bohatou historii v rámci automobilky. Poprvé bylo použito již v roce 1966, takže jeho volba byla vcelku jasná.
Verdikt
Rozhodnutí změnit jméno nového modelu Alfa Romeo podtrhuje závazek k italskému dědictví. Navíc tím ukazuje odhodlanost společnosti vypořádat se se složitostmi moderní doby a mezinárodních vztahů, na kterých je prodej postavený. Rychlá reakce na vládní obavy a volba změny jména ukazuje snahu udržet pozitivní obraz značky a silnou emocionální vazbu se spotřebiteli. Alfa Romeo si zaslouží obdiv.