Toyota Crown patří mezi nejstarší modely značky a v Japonsku má dlouhou tradici. Po letech se znovu ukazuje na americkém trhu, tentokrát v neobvyklé podobě. Novinka kombinuje eleganci sedanu s vyšším postojem crossoveru a navazuje na ukončený model Avalon.
V zámoří jde o velký návrat. Crown se tu prodával naposledy v sedmdesátých letech. V Japonsku má ale šestnáct generací a oblibu u státních institucí i firem. Toyota nyní slibuje globální dostupnost, včetně USA a Evropy.
Design inspirovaný lexusy a elektromobilem bZ4X
Nový Crown měří 4,93 metru na délku, 1,84 metru na šířku a 1,54 metru na výšku. Rozvor dosahuje 2,85 metru. Karoserie stojí na zvýšeném podvozku a připomíná čtyřdveřový fastback. Příď s úzkými světly navazuje na styl elektromobilu bZ4X, zadní část zdobí světelná lišta.
Kdo chce větší kontrast, může si objednat dvoubarevné lakování s černou střechou a kapotou. Toyota nabízí odstíny Oxygen White, Heavy Metal, Supersonic Red a Bronze Age. „Je to sedan, který je zároveň crossoverem,“ prohlásil při premiéře tehdejší šéf Akio Toyoda.
Prémiový interiér a bohatá výbava
Uvnitř působí Crown jako luxusní sedan. Dva 12,3palcové displeje slouží pro digitální přístrojový štít a infotainment, spojené do jednoho panelu. Systém nabízí cloudovou navigaci, hlasovou asistentku a bezdrátové aktualizace.
Výbava zahrnuje vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, panoramatickou střechu a audiosystém JBL s 11 reproduktory. Verze Platinum přidává adaptivní podvozek, 21palcová kola a systém automatického parkování.
Hybridní technika ve dvou verzích
Základ tvoří 2,5litrový čtyřválec s hybridním ústrojím a novou bipolární NiMH baterií. Spotřeba se má pohybovat kolem 6,2 litru na 100 km. Vyšší verze dostává systém Hybrid Max. Ten kombinuje 2,4litrový přeplňovaný čtyřválec se šestistupňovým automatem a výkonem přibližně 345 koní.
Obě verze využívají pohon všech kol s elektromotorem na zadní nápravě. Platinum nabízí vyspělejší systém E-Four Advanced, který umí poslat až 80 % výkonu dozadu.
Komfort i jízdní schopnosti
Crown stojí na platformě TNGA-K, kterou využívají i modely Camry nebo RAV4. Přední náprava má zavěšení MacPherson, zadní nově víceprvkovou konstrukci. Toyota přepracovala také řízení, které má být přesnější a strmější.
O komfort se starají akustická skla a kvalitní odhlučnění. Díky jízdním režimům Comfort nebo Sport+ zvládne Crown nabídnout jak pohodlí na dlouhých cestách, tak ostřejší reakce v zatáčkách. Do amerických showroomů má dorazit ještě letos.