Více
    4.7 C
    Czech
    Úterý 5. listopadu 2024

    Sen se stává realitou. Tohle je BMW Skytop 

    Exkluzivní edice jsou hitem současnosti. Luxusní značky, včetně BMW, je využívají k uspokojení nejnáročnějších klientů a k podtržení své výjimečnosti. Po úspěchu modelu 3.0 CSL přichází další klenot, a to model Skytop, který se poprvé představil na letošní Villa d’Este a nyní se dostává do sériové výroby. Tohle žihadlo nemá obdoby. Majitelé se stanou skuteční výjimečnými. 

    Pickup od značky Kia? Tasman zatopí konkurenci 

    Světoznámá značka Kia rozšiřuje svou nabídku o první pick-up Tasman. Ten má zaujmout nejen odvážným designem, ale také vynikajícími schopnostmi v terénu. Prostorný interiér slibuje pohodlí pro celou posádku. Zatím není potvrzeno, zda se Tasman dostane i na evropský trh. Jedno je ale jisté. Pokud se podívá na náš kontinent, mohou Ford, VW i Toyota pořádně znervóznět. 

    Před sedmdesáti lety se ŠKODA málem postarala o senzaci na vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans

    Zdálo se, že senzace je na dosah. Dlouhá noc v Le Mans už skoro končila a tým ŠKODA si držel druhé místo ve své třídě a páté místo celkově. Francouzský závodní tým Gordini přihlásil do akce celkem šest aut, a přece se o vítězství přetahoval s malou skupinkou hrdých Čechů v zářivě bílých kombinézách.

    Reklama

    V roce 1950 se již v Evropě vedla studená válka, takže ŠKODA přišla doslova z jiného světa, a ten rozhodně nebyl bohatší než Západ. Přesto se české auto drželo na špičce a rychle projíždělo jeden okruh za druhým. Z téhle perspektivy lze škodovku pro Le Mans pokládat za troufalý projekt navazující na sportovní tradici značky.

    HLINÍKOVÉ ZÁVODNÍ AUTO VYBAVENÉ TECHNOLOGIÍ NEPŘÍLIŠ ODLIŠNOU OD BĚŽNĚ PRODÁVANÉHO MODELU PATŘILO KE ŠPIČCE SVÉ TŘÍDY

    Dokáže si dnes ještě někdo představit, kolik odvahy, důmyslu a entuziasmu pro motorsport potřebovali inženýři a mechanici, aby v poválečném rozvratu přivedli takové auto na svět? Nejspíš ne. Čistě pro porovnání, vůz ŠKODA Sport vznikl v roce 1949, a když bylo auto v roce 1950 zapsáno na startovní listinu Le Mans, tento nejdrsnější vytrvalostní závod se pořádal bez účasti jediné německé automobilky.

    ŠKODA Sport na Le Mans v roce 1950

    Ještě úžasnější ovšem bylo, jak moc se ŠKODA Sport blížil továrním modelům. Jako jeho základ posloužil první poválečný model, ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Na podvozku s centrální rourou a nápravách se téměř nic nezměnilo; pro potřeby závodění ve vysokých rychlostech se upravily jen brzdy a převodovka. Místo klasické osobní karoserie dostalo auto náležitě štíhlý hliníkový exteriér, což snížilo hmotnost vozu na 590 kilogramů.

    Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil i díky karburátoru Solex a použití metylalkoholové palivové směsi: sériový „Tudor“ měl 32 koní, závodní speciál 50. V kombinaci s nízkou hliníkovou karoserií to stačilo pro maximální rychlost 140 km/h. Další konkurenční výhodou škodovky byla nízká spotřeba paliva. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil byli s to zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.

    Německá závodní legenda Hans-Joachim Stuck a ŠKODA Sport 

    V závodě 24 h Le Mans šlo všechno jako na drátkách až do svítání, kdy škodovácký tým postihla smůla. Po závadě na pojistce ojničního čepu – součástce, která stojí pár haléřů – se rozbil celý motor. A protože tenkrát bylo možné opravovat auto pouze se součástkami, které si vůz vezl s sebou na trati, musel tým ŠKODA skončit. Ne že by v tom nesmírném zklamání byl sám. Cílovou páskou projela ani ne polovina zúčastněných a nebylo mezi nimi ani jedno ze šesti Gordiniho aut.

    Ze dvou postavených závodních aut bylo to z Le Mans 1950 dlouho pokládáno za ztracené

    Tým se vrátil do Mladé Boleslavi v naději, že napřesrok zdvojnásobí své šance se dvěma auty – jenže tomu politická situace nakonec učinila přítrž. Rok 1950 zůstává zatím jediným pokusem škodováckého týmu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Pro ilustraci – v následujícím roce se na závodech ukázalo, jak rychlá ŠKODA Sport doopravdy je. V roce 1951 debutovalo v Le Mans ve třídě 1,1 litru Porsche 356 a jeho časy na jedno kolo zaostávaly za výkony vozu ŠKODA Sport.

    Ačkoli do Le Mans se už ŠKODA Sport nikdy nevrátil, v závodní kariéře dosáhl skutečně kmetského věku. V následujících dvanácti letech se tento vůz zúčastnil dalších 80 závodů, většinou velmi úspěšně, ovšem byly to závody pouze československé nebo východoevropské, v nichž startovaly posádky z dalších lidově demokratických zemí.

    Postavila se další karoserie pro druhý vůz ŠKODA Sport a obě auta byla osazována čím dál silnějšími motory. V posledním stadiu vývoje přišla verze s karburátorem o výkonu 120 koňských sil, pak motor se dvěma kompresory o výkonu impozantních 190 koňských sil. Po některých aerodynamických modifikacích dosáhl vůz z Le Mans roku 1953 českého rychlostního rekordu ve třídě do 1 100 cm3: 160,1 km/h.

    Václav Bobek st. za volantem modelu ŠKODA Sport

    Dnes je auto z Le Mans v soukromém vlastnictví, a to v nejlepších možných rukou. Rodina vlastníka se podílí na rozvoji škodovky již po tři generace. Michal Velebný je jako koordinátor zodpovědný za restaurování a údržbu vozidel ve ŠKODA Muzeu. Model ŠKODA Sport nebyl ničím menším než naplněním dávného snu ještě z dětství.

    Autorem návrhu karoserie byl totiž jeho dědeček Josef Velebný a svému vnukovi Michalovi odkázal i podepsané konstrukční plány. „Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů. A pak trvalo ještě několik dalších let, než bylo to auto připravené zase vyjet na silnici.“

    Hans-Joachim Stuck dosáhl svého prvního vítězství v Le Mans v roce 1986, nedávné setkání s vozem ŠKODA Sport bylo hodně emotivní

    Na stávající kondici vozu je pozoruhodná především ohromná věrnost originálu. Řidiči musí být s autem ŠKODA Sport vždy opatrní, protože jeho karoserie zůstala víceméně netknutá i přes výjimečně dlouhou závodní kariéru. Svědčí o tom například i otvory v karoserii po osvětlení startovního čísla, které bylo v závodě Le Mans povinné.

    A když už mluvíme o Le Mans: ŠKODA Sport by se měl do čtyřiadvacetihodinového závodu po zásluze vrátit. Závodnická rarita z Mladé Boleslavi bude v roce 2021 jistě vítaným hostem v Le Mans Classic.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Sen se stává realitou. Tohle je BMW Skytop 

    Exkluzivní edice jsou hitem současnosti. Luxusní značky, včetně BMW, je využívají k uspokojení nejnáročnějších klientů a k podtržení své výjimečnosti. Po úspěchu modelu 3.0 CSL přichází další klenot, a to model Skytop, který se poprvé představil na letošní Villa d’Este a nyní se dostává do sériové výroby. Tohle žihadlo nemá obdoby. Majitelé se stanou skuteční výjimečnými. 

    Pickup od značky Kia? Tasman zatopí konkurenci 

    Světoznámá značka Kia rozšiřuje svou nabídku o první pick-up Tasman. Ten má zaujmout nejen odvážným designem, ale také vynikajícími schopnostmi v terénu. Prostorný interiér slibuje pohodlí pro celou posádku. Zatím není potvrzeno, zda se Tasman dostane i na evropský trh. Jedno je ale jisté. Pokud se podívá na náš kontinent, mohou Ford, VW i Toyota pořádně znervóznět. 

    Takhle vypadá závodní verze Škody Fabia. Tohle nečekal nikdo 

    Škoda Fabia, oblíbený hatchback českého výrobce, se dočkal nečekané sportovní přeměny. Ve spolupráci se známým německým tunerem ABT Sportsline vznikla limitovaná edice inspirovaná úspěchy v šampionátu rallye. Tato speciální Fabia Rally2, která přišla jako pocta španělskému rallyovému jezdci José Antonio „Cohete“ Suarézovi, nabízí fanouškům sportovních aut jedinečný zážitek.

    Tesla Cybercab, cesta k budoucnosti 

    Tesla představila Cybercab, plně elektrický vůz s autonomním řízením a odvážným designem inspirovaným Cybertruckem. Tento model má potenciál revolučně změnit městskou dopravu tak, jak ji známe. Kromě oslavných písní se ale šíří i názory, které výrazně upozorňují na bezpečnost. Jaké jsou očekávání zákazníků ohledně autonomního řízení a může se opravdu jednat o revoluci na silnicích? 

    Opel Grandland se chystá do Česka. Cenovku zatím ale nemá 

    Druhá generace Opelu Grandland přináší naprostou revoluci. Nový design, moderní interiér s velkým displejem a široká nabídka pohonných jednotek včetně plně elektrické verze s dojezdem až 700 km dělají z Grandlandu 2025 lákavou volbu. Zatímco české ceny zatím nejsou známy, ty německé už výrobci oznámili. Vyplatí se tedy koupě tohoto zcela nového SUV? 

    Obr plný luxusu a praktičnosti. Novinka od Fordu se na trhu neztratí 

    Luxusní a prostorné SUV Ford Expedition páté generace přináší do tohoto segmentu něco zcela nového a neokoukaného. S kombinací moderních technologií, komfortního interiéru a robustního provedení je ideální volbou pro náročné rodiny hledající spolehlivého a výkonného společníka na cesty. Zda se investice do tohoto amerického gigantu vyplatí, závisí na individuálních potřebách každého zákazníka.

    Kia EV3 na českém trhu 

    Konkurence v segmentu elektromobilů je tvrdá, ale Kia EV3 má co nabídnout. Nejnovější model bere dech všem zákazníkům. S bohatou výbavou, která běžně bývá výsadou dražších modelů, a atraktivním designem, který zaujme na první pohled, se Kia EV3 řadí mezi špičku ve své třídě. Kromě designu nás ale potěší i technologie. Cena ovšem není právě příznivá. 

    Úspěch na čtyřech kolech. To je Renault Emblème 

    Renault Emblème je revoluční rodinné auto, které spojuje elektřinu a vodík pro maximálně udržitelnou jízdu. Jeho futuristický design a pokročilé technologie z něj dělají vůz budoucnosti. Poprvé se nedávno představil na pařížském autosalonu a od té doby už ho lidé nevymažou z paměti. Až se jeho finální verze dostane na prodejny, rozhodně se tam dlouho neohřeje. 

    Ferrari F80 nemá období. Přichází nová éra hypersportů

    Italská automobilová ikona Ferrari představila svůj nejnovější výtvor, který slibuje posunout hranice možností supersportovních vozů. Model F80, nástupce legendárního LaFerrari, přichází s revolučním pohonným ústrojím, které kombinuje sílu spalovacího motoru V6 s elektrifikací. Rovněž nás zaujme design. Novinka zkrátka boří všechna tabu, na které si vzpomeneme. 

    Škoda Elroq už je k mání. Tohle SUV stojí za zvážení 

    Škoda Auto opět posouvá hranice elektromobility. Nový model Elroq přináší do segmentu kompaktních SUV svěží vítr a slibuje nezapomenutelný zážitek z jízdy. S odvážným designem, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi se Elroq stává vážným konkurentem na trhu elektrických aut. Cena mnohé překvapí. 

    Sen se stává realitou. Tohle je BMW Skytop 

    Exkluzivní edice jsou hitem současnosti. Luxusní značky, včetně BMW, je využívají k uspokojení nejnáročnějších klientů a k podtržení své výjimečnosti. Po úspěchu modelu 3.0 CSL přichází další klenot, a to model Skytop, který se poprvé představil na letošní Villa d’Este a nyní se dostává do sériové výroby. Tohle žihadlo nemá obdoby. Majitelé se stanou skuteční výjimečnými. 

    Pickup od značky Kia? Tasman zatopí konkurenci 

    Světoznámá značka Kia rozšiřuje svou nabídku o první pick-up Tasman. Ten má zaujmout nejen odvážným designem, ale také vynikajícími schopnostmi v terénu. Prostorný interiér slibuje pohodlí pro celou posádku. Zatím není potvrzeno, zda se Tasman dostane i na evropský trh. Jedno je ale jisté. Pokud se podívá na náš kontinent, mohou Ford, VW i Toyota pořádně znervóznět. 

    Takhle vypadá závodní verze Škody Fabia. Tohle nečekal nikdo 

    Škoda Fabia, oblíbený hatchback českého výrobce, se dočkal nečekané sportovní přeměny. Ve spolupráci se známým německým tunerem ABT Sportsline vznikla limitovaná edice inspirovaná úspěchy v šampionátu rallye. Tato speciální Fabia Rally2, která přišla jako pocta španělskému rallyovému jezdci José Antonio „Cohete“ Suarézovi, nabízí fanouškům sportovních aut jedinečný zážitek.

    Tesla Cybercab, cesta k budoucnosti 

    Tesla představila Cybercab, plně elektrický vůz s autonomním řízením a odvážným designem inspirovaným Cybertruckem. Tento model má potenciál revolučně změnit městskou dopravu tak, jak ji známe. Kromě oslavných písní se ale šíří i názory, které výrazně upozorňují na bezpečnost. Jaké jsou očekávání zákazníků ohledně autonomního řízení a může se opravdu jednat o revoluci na silnicích? 

    Opel Grandland se chystá do Česka. Cenovku zatím ale nemá 

    Druhá generace Opelu Grandland přináší naprostou revoluci. Nový design, moderní interiér s velkým displejem a široká nabídka pohonných jednotek včetně plně elektrické verze s dojezdem až 700 km dělají z Grandlandu 2025 lákavou volbu. Zatímco české ceny zatím nejsou známy, ty německé už výrobci oznámili. Vyplatí se tedy koupě tohoto zcela nového SUV? 

    Obr plný luxusu a praktičnosti. Novinka od Fordu se na trhu neztratí 

    Luxusní a prostorné SUV Ford Expedition páté generace přináší do tohoto segmentu něco zcela nového a neokoukaného. S kombinací moderních technologií, komfortního interiéru a robustního provedení je ideální volbou pro náročné rodiny hledající spolehlivého a výkonného společníka na cesty. Zda se investice do tohoto amerického gigantu vyplatí, závisí na individuálních potřebách každého zákazníka.

    Kia EV3 na českém trhu 

    Konkurence v segmentu elektromobilů je tvrdá, ale Kia EV3 má co nabídnout. Nejnovější model bere dech všem zákazníkům. S bohatou výbavou, která běžně bývá výsadou dražších modelů, a atraktivním designem, který zaujme na první pohled, se Kia EV3 řadí mezi špičku ve své třídě. Kromě designu nás ale potěší i technologie. Cena ovšem není právě příznivá. 

    Úspěch na čtyřech kolech. To je Renault Emblème 

    Renault Emblème je revoluční rodinné auto, které spojuje elektřinu a vodík pro maximálně udržitelnou jízdu. Jeho futuristický design a pokročilé technologie z něj dělají vůz budoucnosti. Poprvé se nedávno představil na pařížském autosalonu a od té doby už ho lidé nevymažou z paměti. Až se jeho finální verze dostane na prodejny, rozhodně se tam dlouho neohřeje. 

    Ferrari F80 nemá období. Přichází nová éra hypersportů

    Italská automobilová ikona Ferrari představila svůj nejnovější výtvor, který slibuje posunout hranice možností supersportovních vozů. Model F80, nástupce legendárního LaFerrari, přichází s revolučním pohonným ústrojím, které kombinuje sílu spalovacího motoru V6 s elektrifikací. Rovněž nás zaujme design. Novinka zkrátka boří všechna tabu, na které si vzpomeneme. 

    Škoda Elroq už je k mání. Tohle SUV stojí za zvážení 

    Škoda Auto opět posouvá hranice elektromobility. Nový model Elroq přináší do segmentu kompaktních SUV svěží vítr a slibuje nezapomenutelný zážitek z jízdy. S odvážným designem, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi se Elroq stává vážným konkurentem na trhu elektrických aut. Cena mnohé překvapí. 
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama