Více
    11.9 C
    Czech
    Úterý 22. října 2024

    Úspěch na čtyřech kolech. To je Renault Emblème 

    Renault Emblème je revoluční rodinné auto, které spojuje elektřinu a vodík pro maximálně udržitelnou jízdu. Jeho futuristický design a pokročilé technologie z něj dělají vůz budoucnosti. Poprvé se nedávno představil na pařížském autosalonu a od té doby už ho lidé nevymažou z paměti. Až se jeho finální verze dostane na prodejny, rozhodně se tam dlouho neohřeje. 

    Ferrari F80 nemá období. Přichází nová éra hypersportů

    Italská automobilová ikona Ferrari představila svůj nejnovější výtvor, který slibuje posunout hranice možností supersportovních vozů. Model F80, nástupce legendárního LaFerrari, přichází s revolučním pohonným ústrojím, které kombinuje sílu spalovacího motoru V6 s elektrifikací. Rovněž nás zaujme design. Novinka zkrátka boří všechna tabu, na které si vzpomeneme. 

    Před sedmdesáti lety se ŠKODA málem postarala o senzaci na vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans

    Zdálo se, že senzace je na dosah. Dlouhá noc v Le Mans už skoro končila a tým ŠKODA si držel druhé místo ve své třídě a páté místo celkově. Francouzský závodní tým Gordini přihlásil do akce celkem šest aut, a přece se o vítězství přetahoval s malou skupinkou hrdých Čechů v zářivě bílých kombinézách.

    Reklama

    V roce 1950 se již v Evropě vedla studená válka, takže ŠKODA přišla doslova z jiného světa, a ten rozhodně nebyl bohatší než Západ. Přesto se české auto drželo na špičce a rychle projíždělo jeden okruh za druhým. Z téhle perspektivy lze škodovku pro Le Mans pokládat za troufalý projekt navazující na sportovní tradici značky.

    HLINÍKOVÉ ZÁVODNÍ AUTO VYBAVENÉ TECHNOLOGIÍ NEPŘÍLIŠ ODLIŠNOU OD BĚŽNĚ PRODÁVANÉHO MODELU PATŘILO KE ŠPIČCE SVÉ TŘÍDY

    Dokáže si dnes ještě někdo představit, kolik odvahy, důmyslu a entuziasmu pro motorsport potřebovali inženýři a mechanici, aby v poválečném rozvratu přivedli takové auto na svět? Nejspíš ne. Čistě pro porovnání, vůz ŠKODA Sport vznikl v roce 1949, a když bylo auto v roce 1950 zapsáno na startovní listinu Le Mans, tento nejdrsnější vytrvalostní závod se pořádal bez účasti jediné německé automobilky.

    ŠKODA Sport na Le Mans v roce 1950

    Ještě úžasnější ovšem bylo, jak moc se ŠKODA Sport blížil továrním modelům. Jako jeho základ posloužil první poválečný model, ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Na podvozku s centrální rourou a nápravách se téměř nic nezměnilo; pro potřeby závodění ve vysokých rychlostech se upravily jen brzdy a převodovka. Místo klasické osobní karoserie dostalo auto náležitě štíhlý hliníkový exteriér, což snížilo hmotnost vozu na 590 kilogramů.

    Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil i díky karburátoru Solex a použití metylalkoholové palivové směsi: sériový „Tudor“ měl 32 koní, závodní speciál 50. V kombinaci s nízkou hliníkovou karoserií to stačilo pro maximální rychlost 140 km/h. Další konkurenční výhodou škodovky byla nízká spotřeba paliva. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil byli s to zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.

    Německá závodní legenda Hans-Joachim Stuck a ŠKODA Sport 

    V závodě 24 h Le Mans šlo všechno jako na drátkách až do svítání, kdy škodovácký tým postihla smůla. Po závadě na pojistce ojničního čepu – součástce, která stojí pár haléřů – se rozbil celý motor. A protože tenkrát bylo možné opravovat auto pouze se součástkami, které si vůz vezl s sebou na trati, musel tým ŠKODA skončit. Ne že by v tom nesmírném zklamání byl sám. Cílovou páskou projela ani ne polovina zúčastněných a nebylo mezi nimi ani jedno ze šesti Gordiniho aut.

    Ze dvou postavených závodních aut bylo to z Le Mans 1950 dlouho pokládáno za ztracené

    Tým se vrátil do Mladé Boleslavi v naději, že napřesrok zdvojnásobí své šance se dvěma auty – jenže tomu politická situace nakonec učinila přítrž. Rok 1950 zůstává zatím jediným pokusem škodováckého týmu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Pro ilustraci – v následujícím roce se na závodech ukázalo, jak rychlá ŠKODA Sport doopravdy je. V roce 1951 debutovalo v Le Mans ve třídě 1,1 litru Porsche 356 a jeho časy na jedno kolo zaostávaly za výkony vozu ŠKODA Sport.

    Ačkoli do Le Mans se už ŠKODA Sport nikdy nevrátil, v závodní kariéře dosáhl skutečně kmetského věku. V následujících dvanácti letech se tento vůz zúčastnil dalších 80 závodů, většinou velmi úspěšně, ovšem byly to závody pouze československé nebo východoevropské, v nichž startovaly posádky z dalších lidově demokratických zemí.

    Postavila se další karoserie pro druhý vůz ŠKODA Sport a obě auta byla osazována čím dál silnějšími motory. V posledním stadiu vývoje přišla verze s karburátorem o výkonu 120 koňských sil, pak motor se dvěma kompresory o výkonu impozantních 190 koňských sil. Po některých aerodynamických modifikacích dosáhl vůz z Le Mans roku 1953 českého rychlostního rekordu ve třídě do 1 100 cm3: 160,1 km/h.

    Václav Bobek st. za volantem modelu ŠKODA Sport

    Dnes je auto z Le Mans v soukromém vlastnictví, a to v nejlepších možných rukou. Rodina vlastníka se podílí na rozvoji škodovky již po tři generace. Michal Velebný je jako koordinátor zodpovědný za restaurování a údržbu vozidel ve ŠKODA Muzeu. Model ŠKODA Sport nebyl ničím menším než naplněním dávného snu ještě z dětství.

    Autorem návrhu karoserie byl totiž jeho dědeček Josef Velebný a svému vnukovi Michalovi odkázal i podepsané konstrukční plány. „Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů. A pak trvalo ještě několik dalších let, než bylo to auto připravené zase vyjet na silnici.“

    Hans-Joachim Stuck dosáhl svého prvního vítězství v Le Mans v roce 1986, nedávné setkání s vozem ŠKODA Sport bylo hodně emotivní

    Na stávající kondici vozu je pozoruhodná především ohromná věrnost originálu. Řidiči musí být s autem ŠKODA Sport vždy opatrní, protože jeho karoserie zůstala víceméně netknutá i přes výjimečně dlouhou závodní kariéru. Svědčí o tom například i otvory v karoserii po osvětlení startovního čísla, které bylo v závodě Le Mans povinné.

    A když už mluvíme o Le Mans: ŠKODA Sport by se měl do čtyřiadvacetihodinového závodu po zásluze vrátit. Závodnická rarita z Mladé Boleslavi bude v roce 2021 jistě vítaným hostem v Le Mans Classic.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Úspěch na čtyřech kolech. To je Renault Emblème 

    Renault Emblème je revoluční rodinné auto, které spojuje elektřinu a vodík pro maximálně udržitelnou jízdu. Jeho futuristický design a pokročilé technologie z něj dělají vůz budoucnosti. Poprvé se nedávno představil na pařížském autosalonu a od té doby už ho lidé nevymažou z paměti. Až se jeho finální verze dostane na prodejny, rozhodně se tam dlouho neohřeje. 

    Ferrari F80 nemá období. Přichází nová éra hypersportů

    Italská automobilová ikona Ferrari představila svůj nejnovější výtvor, který slibuje posunout hranice možností supersportovních vozů. Model F80, nástupce legendárního LaFerrari, přichází s revolučním pohonným ústrojím, které kombinuje sílu spalovacího motoru V6 s elektrifikací. Rovněž nás zaujme design. Novinka zkrátka boří všechna tabu, na které si vzpomeneme. 

    Škoda Elroq už je k mání. Tohle SUV stojí za zvážení 

    Škoda Auto opět posouvá hranice elektromobility. Nový model Elroq přináší do segmentu kompaktních SUV svěží vítr a slibuje nezapomenutelný zážitek z jízdy. S odvážným designem, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi se Elroq stává vážným konkurentem na trhu elektrických aut. Cena mnohé překvapí. 

    Neskutečný obr. Volkswagen Tayron míří do ČR 

    Volkswagen Tayron přichází jako odpověď na rostoucí poptávku po prostorných a všestranných SUV. Tento nový model, který navazuje na úspěch prodlouženého Tiguanu Allspace, nabízí nejen dostatek místa pro celou rodinu, ale také moderní technologie a elegantní design. Masivní SUV už nejsou výsadou pouze Spojených států. Evropa si začíná zvykat na luxus a nový Tayron je toho důkazem. 

    Revoluce v podobě modelu Škoda Enyaq RS Race 

    Mladoboleslavská automobilka opět překvapuje světovou scénu. Na základě úspěšného modelu Enyaq Coupé RS vznikl unikátní koncept, který posouvá hranice elektromobility a otevírá nové možnosti v oblasti motorsportu. Škoda Enyaq RS Race není jen pouhým elektrickým crossoverem, ale odvážnou vizí budoucnosti speciálů, kde se spojuje síla elektřiny, sportovní duch a udržitelnost.

    Takhle vypadá nebe na kolech. Rolls-Royce Spectre Lunaflair 

    Rolls-Royce Spectre Lunaflair není jen pouhý automobil. Je to umělecké dílo, které boří hranice mezi zemí a nebem. Výrobci přetavili kosmickou vizi do reálné podoby. Inspirovali se magickou září měsíce a výsledek skutečně budí dojem noční oblohy. Tento elektromobil je zhmotněním snů o dokonalé harmonii mezi luxusem a přírodní realitou.

    BMW X7 nemá konkurenci. Je to luxusní klasika, která nezklame 

    Německá automobilka BMW, známá svou precizností, opět překonala sama sebe. Odpovědí na přání zákazníků po luxusním a dominantním SUV je model X7. Svou mohutnou přídí, obřími výfuky a impozantní siluetou si vynucuje na silnici respekt. Je pochopitelné, že takto luxusní SUV, které s sebou nese jen to nejlepší z know-how BMW, nebude zadarmo. 

    Je tady Peugeot e-408. Elektrický crossover pro udržitelnou budoucnost

    Peugeot e-408 přináší do světa elektromobility zcela nový rozměr. Tento inovativní crossover spojuje elegantní design, špičkové technologie a ohleduplnost k životnímu prostředí. Díky svému dynamickému vzhledu a prostornému interiéru nabízí e-408 ojedinělý jízdní zážitek a zároveň dostatek místa pro celou rodinu.

    Nová éra Subaru Forester. Robustní, bezpečný a na vše připraven

    Japonská automobilka Subaru představila šestou generaci svého oblíbeného SUV Forester, které přichází s výrazně modernizovaným designem, vylepšenými jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou. Díky své spolehlivosti, pohonu všech kol a výborným terénním schopnostem si Forester získal srdce řady řidičů po celém světě. Nová generace slibuje ještě více.

    BMW řady 4 po faceliftu. Dynamika a elegance v novém hávu

    BMW řady 4, oblíbené sportovní kupé, prošlo výraznou modernizací. Mnichovská automobilka už na začátku roku představila vylepšené modely, které kombinují sportovní charakter s elegantním designem a nejmodernějšími technologiemi. Nyní je konečně tohle BMW na trhu a sklízí úspěchy. Není se čemu divit. Stačí jedna jízda a člověk tomuto rudému ďáblu zcela propadne. 

    Úspěch na čtyřech kolech. To je Renault Emblème 

    Renault Emblème je revoluční rodinné auto, které spojuje elektřinu a vodík pro maximálně udržitelnou jízdu. Jeho futuristický design a pokročilé technologie z něj dělají vůz budoucnosti. Poprvé se nedávno představil na pařížském autosalonu a od té doby už ho lidé nevymažou z paměti. Až se jeho finální verze dostane na prodejny, rozhodně se tam dlouho neohřeje. 

    Ferrari F80 nemá období. Přichází nová éra hypersportů

    Italská automobilová ikona Ferrari představila svůj nejnovější výtvor, který slibuje posunout hranice možností supersportovních vozů. Model F80, nástupce legendárního LaFerrari, přichází s revolučním pohonným ústrojím, které kombinuje sílu spalovacího motoru V6 s elektrifikací. Rovněž nás zaujme design. Novinka zkrátka boří všechna tabu, na které si vzpomeneme. 

    Škoda Elroq už je k mání. Tohle SUV stojí za zvážení 

    Škoda Auto opět posouvá hranice elektromobility. Nový model Elroq přináší do segmentu kompaktních SUV svěží vítr a slibuje nezapomenutelný zážitek z jízdy. S odvážným designem, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi se Elroq stává vážným konkurentem na trhu elektrických aut. Cena mnohé překvapí. 

    Neskutečný obr. Volkswagen Tayron míří do ČR 

    Volkswagen Tayron přichází jako odpověď na rostoucí poptávku po prostorných a všestranných SUV. Tento nový model, který navazuje na úspěch prodlouženého Tiguanu Allspace, nabízí nejen dostatek místa pro celou rodinu, ale také moderní technologie a elegantní design. Masivní SUV už nejsou výsadou pouze Spojených států. Evropa si začíná zvykat na luxus a nový Tayron je toho důkazem. 

    Revoluce v podobě modelu Škoda Enyaq RS Race 

    Mladoboleslavská automobilka opět překvapuje světovou scénu. Na základě úspěšného modelu Enyaq Coupé RS vznikl unikátní koncept, který posouvá hranice elektromobility a otevírá nové možnosti v oblasti motorsportu. Škoda Enyaq RS Race není jen pouhým elektrickým crossoverem, ale odvážnou vizí budoucnosti speciálů, kde se spojuje síla elektřiny, sportovní duch a udržitelnost.

    Takhle vypadá nebe na kolech. Rolls-Royce Spectre Lunaflair 

    Rolls-Royce Spectre Lunaflair není jen pouhý automobil. Je to umělecké dílo, které boří hranice mezi zemí a nebem. Výrobci přetavili kosmickou vizi do reálné podoby. Inspirovali se magickou září měsíce a výsledek skutečně budí dojem noční oblohy. Tento elektromobil je zhmotněním snů o dokonalé harmonii mezi luxusem a přírodní realitou.

    BMW X7 nemá konkurenci. Je to luxusní klasika, která nezklame 

    Německá automobilka BMW, známá svou precizností, opět překonala sama sebe. Odpovědí na přání zákazníků po luxusním a dominantním SUV je model X7. Svou mohutnou přídí, obřími výfuky a impozantní siluetou si vynucuje na silnici respekt. Je pochopitelné, že takto luxusní SUV, které s sebou nese jen to nejlepší z know-how BMW, nebude zadarmo. 

    Je tady Peugeot e-408. Elektrický crossover pro udržitelnou budoucnost

    Peugeot e-408 přináší do světa elektromobility zcela nový rozměr. Tento inovativní crossover spojuje elegantní design, špičkové technologie a ohleduplnost k životnímu prostředí. Díky svému dynamickému vzhledu a prostornému interiéru nabízí e-408 ojedinělý jízdní zážitek a zároveň dostatek místa pro celou rodinu.

    Nová éra Subaru Forester. Robustní, bezpečný a na vše připraven

    Japonská automobilka Subaru představila šestou generaci svého oblíbeného SUV Forester, které přichází s výrazně modernizovaným designem, vylepšenými jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou. Díky své spolehlivosti, pohonu všech kol a výborným terénním schopnostem si Forester získal srdce řady řidičů po celém světě. Nová generace slibuje ještě více.

    BMW řady 4 po faceliftu. Dynamika a elegance v novém hávu

    BMW řady 4, oblíbené sportovní kupé, prošlo výraznou modernizací. Mnichovská automobilka už na začátku roku představila vylepšené modely, které kombinují sportovní charakter s elegantním designem a nejmodernějšími technologiemi. Nyní je konečně tohle BMW na trhu a sklízí úspěchy. Není se čemu divit. Stačí jedna jízda a člověk tomuto rudému ďáblu zcela propadne. 
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama