Více
    1.9 C
    Czech
    Čtvrtek 26. ledna 2023

    Historie, na kterou mohou být Češi pyšní. Jawa Pérák 350 jen tak nezanikne

    Česká historie, která dostává kabát v Indii. Legendární „Pérák“ je stylový motocykl, na kterém se tajně pracovalo už za války. Jawa jako jedna z nejslavnějších motocyklových značek světa spatřila jeho světlo v roce 1929. Od té doby ji nezastavil ani totalitní režim. Přestože některé kousky v dnešní době příliš nezáří, legendy jako Jawa 350 CL Pérák přežijí. 

    Ing. František Janeček založil v Praze roku 1929 firmu, o jejíž budoucí slávě snad ani nesnil.  Před druhou světovou válkou válcovala Janečkovo společnost Jawa svět neustálými pokroky, patenty a nápady. Českou výrobou se tehdy inspiroval celý svět. Tak například rychloměr zakomponovaný v krytu se světlometem, to používala Jawa už v době, kdy v Harley-Davidson ještě nerozeznali motor od pařezu. Český národ byl zkrátka napřed. V roce 1956 navíc Jawa rozjela výrobu tzv. „Kývačky.“ Legendární stroj s kyvnou zadní vidlicí. 

    Design Péráku 

    Nový Pérák navazuje na historický design. Dnes bychom tento typ motorek označili jako cruisery. Rám se svažuje k zadnímu tlustému kolu, sedák pro jednoho, velká nádrž a vyšší řídítka. Blatníky náramně připomínají předválečný design. Matná barva a logo Jawa se třemi pruhy. Od prvního pohledu vypadá Pérák naprosto skvostně a přímo vybízí k jízdě. 

    Posed je velice pohodlný. Nohy přesahují lehce dopředu, sedlo je relativně nízko, pouhých 0,75 m nad zemí. Díky nízkému těžišti a váze 185 kg, které se kumuluje převážně v sedlové a motorové části, je motorka perfektně ovladatelná. Tlusté, 17palcové kolo vzadu a 18palcové vepředu disponují stylovým výpletem, bez kterého by to nebylo ono. Jízda je velice uvolněná i díky odpružení. Zadní centrální tlumič odvádí svou práci precizně. 

    Motor 350

    Motor nepatří mezi nejsilnější kousky, ale pro tento typ motocyklu stačí. Jednoválcový čtyřtakt chlazený kapalinou o objemu 334 cc. K dispozici nabízí 22,5 kW výkonu při 7500 otáčkách. Krouticí moment 32,7 Nm při 5500 otáčkách. Tahle čísla znějí značně pozitivně. Výkon u tohoto motocyklu ovšem není využitý pro dosažená vyšší rychlosti, ale k dosažení lepšího zátahu. I tak se ale na Péráku povozíme pěkně zostra. 

    K mání je Jawa 350 CL Pérák za necelých 170 000 korun. Taková cena směle konkuruje světovým značkám jako je třeba Royal Enfield a její model Meteor ale i Classic 350. Výběr už je pouze na nás.  

    Sledujte nás na sítích

    Renault Kangoo. Prostorný rodinný vůz do každé nepohody

    Renault nabízí ve svém širokém spektru zájmu také prostorný rodinný kousek jménem Kangoo. Tento vůz přímo překypuje praktičností. Nepůsobí nijak levně, naopak, nalezneme v něm kvalitu a mnoho detailů, které rozhodně překvapí. Renault zároveň dopřeje svým zákazníkům značně obsáhlou paletu příslušenství. Tento rodinný pomocník nás vyjde v základu na necelých 600 000 korun. 

    Nový Opel Astra. Elegance v každém směru

    Opel patří mezi osvědčené firmy s německou tradicí. Nejnovější model Astra přijel v opravdu velkolepém provedení. Čistý design je zárukou úspěchu. Ani s výkonem by neměl být problém. Tenhle Opel je živý a svižný. Pod kapotou si pro nás ukrývá uspokojivý počet koní, v kabině zase ojedinělý a odvážný vzhled. Technologicky nabitý vůz si pořídíme za poměrně rozumnou cenu. 

    Seat Arona. Praktický crossover do moderní doby

    Seat, španělská firma s dlouholetou tradicí, dokáže vyrobit prakticky všechno. Kompromisem velikosti a praktičnosti se stal crossover Arona. Bavíme se zde o velice vydařeném voze, který si právem zaslouží přední příčky na trhu. Zároveň se ale nebavíme o nejdražším modelu v kategorii crossover. Stejné vlastnosti by nás u Škody stály až dvojnásobek. Seat Arona má co nabídnout. 

    Nový Mercedes GLS. SUV, které nešetří silou

    Pro společnost Mercedes se její model GLS stal velice prestižní záležitostí. Výrobci se rozhodli na SUV demonstrovat sílu v její čisté podobě. Kombinace skvělého designu s masivní výkonem a tažnou silou dělá z GLS všestranný vůz, který sice stojí hodně peněz, sloužit bude ovšem nejlépe, jak umí. Jak samotné motto napovídá, sílu GLS lze pocítit ze všech směrů. 

    Cestovní král značky Indian. Roadmaster předběhl dobu

    Klasický model Roadmaster představuje skutečně výkvět amerického inženýrství. Cestovní motocykl disponuje výkonem i dokonalými technologiemi. Přestože někoho zarazí cena, víme, že tento typ stroje si nekupujeme na sezónu, ale na celý život. Motor je prakticky nesmrtelný a pohodlí je v sedle na takové úrovni, že nás nikdy nebude omezovat věk. Takový je Indian Roadmaster. 

    Renault Kangoo. Prostorný rodinný vůz do každé nepohody

    Renault nabízí ve svém širokém spektru zájmu také prostorný rodinný kousek jménem Kangoo. Tento vůz přímo překypuje praktičností. Nepůsobí nijak levně, naopak, nalezneme v něm kvalitu a mnoho detailů, které rozhodně překvapí. Renault zároveň dopřeje svým zákazníkům značně obsáhlou paletu příslušenství. Tento rodinný pomocník nás vyjde v základu na necelých 600 000 korun. 

    Nový Opel Astra. Elegance v každém směru

    Opel patří mezi osvědčené firmy s německou tradicí. Nejnovější model Astra přijel v opravdu velkolepém provedení. Čistý design je zárukou úspěchu. Ani s výkonem by neměl být problém. Tenhle Opel je živý a svižný. Pod kapotou si pro nás ukrývá uspokojivý počet koní, v kabině zase ojedinělý a odvážný vzhled. Technologicky nabitý vůz si pořídíme za poměrně rozumnou cenu. 

    Seat Arona. Praktický crossover do moderní doby

    Seat, španělská firma s dlouholetou tradicí, dokáže vyrobit prakticky všechno. Kompromisem velikosti a praktičnosti se stal crossover Arona. Bavíme se zde o velice vydařeném voze, který si právem zaslouží přední příčky na trhu. Zároveň se ale nebavíme o nejdražším modelu v kategorii crossover. Stejné vlastnosti by nás u Škody stály až dvojnásobek. Seat Arona má co nabídnout. 

    Nový Mercedes GLS. SUV, které nešetří silou

    Pro společnost Mercedes se její model GLS stal velice prestižní záležitostí. Výrobci se rozhodli na SUV demonstrovat sílu v její čisté podobě. Kombinace skvělého designu s masivní výkonem a tažnou silou dělá z GLS všestranný vůz, který sice stojí hodně peněz, sloužit bude ovšem nejlépe, jak umí. Jak samotné motto napovídá, sílu GLS lze pocítit ze všech směrů. 

    Cestovní král značky Indian. Roadmaster předběhl dobu

    Klasický model Roadmaster představuje skutečně výkvět amerického inženýrství. Cestovní motocykl disponuje výkonem i dokonalými technologiemi. Přestože někoho zarazí cena, víme, že tento typ stroje si nekupujeme na sezónu, ale na celý život. Motor je prakticky nesmrtelný a pohodlí je v sedle na takové úrovni, že nás nikdy nebude omezovat věk. Takový je Indian Roadmaster. 

    3 KOMENTÁŘE

    1. Spis ostuda ze uz neumej vyrobit tady motorku a dovazej z indie at tahne s tim jawa doprdeli a konecne vytvori neco pouzitelnyho a tady posledny dobry byla 634 ostatni je uz jen zoufalstvi jako tahle

      • Kámo, podle tvojí češtiny je ten Pérák víc náš, než ty. Nezlob se, ale je to fakt humus.

    Comments are closed.