Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.
Základní filozofie zůstává stejná. Lightning EREV bude i nadále poháněn elektromotory, které roztáčí všechna čtyři kola a zajišťují okamžitý nástup točivého momentu typický pro elektromobily. Rozdíl spočívá v tom, že energii baterii nebude dodávat pouze nabíjecí kabel, ale také benzinový generátor. Ten má výrazně prodloužit dojezd, a to z dnešních maximálně 515 km na odhadovaných více než 1100 kilometrů.
Odpověď na pomalejší prodeje i kritiku zákazníků
Ford tímto krokem reaguje nejen na vývoj amerického trhu, ale také na slabší prodeje čistě elektrických pick-upů. Jedním z nejčastějších problémů dosavadních majitelů Lightningu bylo omezení při tažení těžkých přívěsů, kdy dojezd dramaticky klesal a časté nabíjení zdržovalo na dlouhých cestách.
„Právě tahání a cestování na dlouhé vzdálenosti byly hlavním důvodem vzniku verze EREV,“ vysvětlil Doug Field, šéf elektromobility, digitálních technologií a designu Fordu. Podle něj má nový model umožnit to, aby „těžké tahání i cesty napříč státy byly stejně bezstarostné jako každodenní dojíždění“.
Souboj s Ramem a novými značkami
Lightning EREV míří přímo proti konkurenci, jako je Ram 1500 REV, případně připravovaný Scout Terra. Ram ve verzi s prodlouženým dojezdem slibuje až 1100 km a výkon 647 koní s tažnou kapacitou přes 6,3 tuny. Ford sice zatím kompletní technické údaje nezveřejnil, ale je zřejmé, že Lightning EREV bude mířit minimálně do stejné ligy.
Field označuje původní Lightning za přelomový vůz, který dokázal, že i elektromobil může být plnohodnotným členem rodiny F-Series. „Nový Lightning EREV bude stejně revoluční. Nabídne vše, co zákazníci milují: okamžitý zátah a tichou elektrickou jízdu. Zároveň dojezd přes 1127 km. Bude tahat jako lokomotiva,“ řekl.
Verdikt
Ford zatím nezveřejnil oficiální fotografie nové verze ani detailní informace o pohonném ústrojí. Jisté ale je, že Lightning EREV představuje řešení mezi čistou elektromobilitou a tradičními spalovacími vozy. Pro řadu zákazníků v segmentu pick-upů může jít o přesně ten typ pohonu, který dává smysl právě teď.
