Po krátké odmlce se vrací to, co fanoušci amerických pick-upů tolik milují – burácející 5,7litrový HEMI V8. Ram přiznal, že jeho vyřazení z nabídky modelu 1500 pro rok 2025 byla chyba, a proto se v roce 2026 slavná osmiválcová jednotka vrací do hry.
Pod kapotou nabídne HEMI stejné parametry jako dříve: 395 koní a 556 Nm točivého momentu, spojených s osmistupňovým automatem. Zůstává i možnost volby tří diferenciálových poměrů (3,21; 3,55; 3,92), přičemž maximální tažná kapacita činí něco málo přes 5 tun. Prakticky se tedy vyrovná modernímu šestiválci Hurricane, který jej měl původně nahradit.
Návrat ale nebyl jednoduchý – inženýři museli znovu integrovat motor do nové elektronické architektury vozu a sladit 13 modulů. Výsledek? HEMI působí stejně přirozeně jako dřív, ale s moderní elektronikou v zádech.
Papírově slabší, v reálu charismatičtější
Ve srovnání s přeplňovaným šestiválcem Hurricane vypadá osmiválec na papíře hůř. Nabízí méně výkonu i točivého momentu a akcelerace na stovku je pomalejší (6,4 s oproti 4,2 s u verze s Hurricane). Přesto má něco, co čísla neukážou – charakter.
Zvuk HEMI je jedinečný. Od vrčení na volnoběh až po hrozivé vytí na hranici 5800 ot./min. K tomu přispívá i standardně montovaný dvojitý výfuk, dříve vyhrazený jen pro sportovní pakety. Druhým kouzlem osmiválce je ochota se vytáčet – na rozdíl od „dieselově“ laděného Hurricane drží tah i ve vysokých otáčkách a působí tak daleko emotivněji.
Stejný Ram, jiný motor
Jinak zůstává Ram 1500 tím, co z něj dělá šestinásobného vítěze ocenění 10Best: komfortní jízdou, přesným řízením a nečekaně civilizovaným chováním na silnici, a to i přesto, že jde o tříapůltunový pick-up. Osmiválec ale není zadarmo. Oproti základnímu Hurricane si lidé v USA připlatí 1200 dolarů navíc, přestože vůz sám o sobě nabízí méně výkonu. Na druhou stranu, pokud sáhnou po výkonnější verzi Hurricane, výměna za HEMI už stojí stejně.
Symbol protestu
Novinkou je i odznak na blatníku, zobrazující hlavu berana s tělem ve tvaru „V8“ a názvem Symbol of Protest. Ram ale nevysvětlil, proti čemu vlastně osmiválcové modely protestují – proti menším motorům nebo ekologickým tlakům?
Verdikt
Ať už je to jakkoli, návrat HEMI je vítanou zprávou. Není nejsilnější, není nejrychlejší, ale přináší to, co žádný turbomotor nenahradí – charisma, zvuk a emoce.