-4.4 C
Czech
Pátek 26. prosince 2025
OstatníNový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Reklama

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Designéři mu dali hranatější postoj a typické jeepovské znaky. Nechybí sedmisegmentová maska, výrazná kapota ani robustní lemy blatníků. Auto měří zhruba 4,55 metru, ale opticky vypadá větší. Uvnitř chce působit bytelně, zároveň však nabízí přehlednou palubní desku a širokoúhlý centrální displej, který v koncernu hned tak nenajdete. Volant má menší průměr a tlustý věnec, aby seděl do ruky.

Kabina překvapí prostorem a světlem. Velké prosklení dělá své, stejně jako vysoký posed vzadu. Zavazadelník narostl na 550 litrů. Některé věci ale zůstanou kompromisem, třeba strmější opěradla vzadu nebo výhled vpřed přes skloněné čelní sklo a silnější sloupky. Jeep to vyvažuje lepší aerodynamikou a pečlivějším odhlučněním.

Hybrid jako sázka na jistotu

Do prodeje zamíří nejdřív mild hybrid a slabší elektromobil. Hybrid staví na přeplňovaném tříválci 1,2 litru s výkonem 100 kW, pomáhá mu elektromotor v šestistupňové dvouspojce. Soustava nabídne 106 kW, tedy 145 koní. Auto váží kolem 1,6 tuny, což mu prospívá. Působí hbitě v manévrování i v zatáčkách a podvozek snese i ostřejší tempo na rozbité silnici.

Podvozek ladí příjemně tuze, ale ne tvrdě. Kola drží stopu i na nerovnostech a rány nepřichází zbytečně do kabiny. Brzdy by snesly ostřejší nástup, jenže ani prudké zpomalení auto nerozhodí. Vývojáři přidali i několik detailů pro terén, třeba vyšší umístění senzorů. A hlavně nechali ve standardu přepínač Selec-Terrain, který mění chování pohonu i brzd.

Elektromobil a čtyřkolka přijdou rychle

Elektrická verze nabízí vpředu synchronní motor 157 kW a baterii 80 kWh celkově, využitelných 74 kWh. Tabulkově slibuje dojezd 500 kilometrů. Nabíjení zvládne až 160 kW stejnosměrně a v základu počítá s palubní nabíječkou 11 kW, za příplatek 22 kW. Elektrika ale působí těžkopádněji a ke svižné jízdě tolik nesvádí.

Zajímavě vypadá čtyřkolka řešená zadním elektromotorem. Jeep ji spojuje s terénními parametry, jako je světlá výška 200 mm a brodivost kolem 45 centimetrů. Selec-Terrain nabídne pět režimů včetně Snow nebo Sand/Mud a podle řidiče z testu se Compass choval v krizových manévrech jistě. Řekl dokonce, že působil bezpečněji a předvídatelněji než elektrická varianta.

Na český trh má Compass dorazit ještě před koncem roku se zveřejněním cen a otevřením objednávek pro hybrid a slabší elektromobil. První auta se u dealerů objeví v průběhu prvního čtvrtletí 2026. Další verze postupně doplní nabídku, včetně plug in hybridu a silnější elektrické čtyřkolky. Jeep tím jasně říká, že Compass bere jako klíčový model pro Evropu a chce ho udržet v centru dění i v době elektrického přerodu.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama