Ruská automobilka Kamaz patří dnes do povědomí spíše jako sportovní značka. Náklaďáky 13krát triumfovaly na slavné Rallye Dakar a sponzoring od rakouské firmy Red Bull dodává firmě nemalé peníze. Teď ale v Rusku představili novinku i z klasického odvětví. Nákladnímu autu chybí známý tvar, není poznat, kde je přední a zadní část a jezdit má úplně samo.
Kamaz, to je i v České republice známý pojem. Automobilovému závodníkovi Davidu Vršeckému dělá konkurenci v závodech tahačů a často se právě s jeho Buggyrou pere o nejvyšší příčky. Není to ale zdaleka jen o závodění. Kamaz vyráběl a vlastně dodnes produkuje také klasické nákladní vozy. A jednu zajímavost představil i nyní.
Jedná se o bezpilotní náklaďák, který by se mohl využívat hlavně ve velkých halách a pracovištích. Dokáže totiž pobrat hodně nákladu a bez problému ho přepravit na místo. Funguje na 8 baterií a dojezd činí maximálně 50-60 kilometrů. Dokáže se dokonce dostat až k rychlosti 90 kilometrů v hodině, má ale nastavený omezovač, takže v provozu bude jezdit jen 40 km/h.
Vznáší se ale nad ním také pár otazníků. Tak zaprvé: není jasné, kde je předek, a kde je zadek. Nákladní auto totiž vypadá ze všech stran úplně stejně a jen zapnutá světla prozradí, kde začíná, případně končí. Druhá otázka se naskytne při přemítání nad řízením. Ovládá se hlasem? Jakto, že ve videu dokáže zastavit před přechodem pro chodce? To zatím jasné není.
Vlastně se dá říct jen to, že bezpilotní Kamaz působí jako fajn nápad. Jestli ale půjde to sériové výroby a bude se časem používat, ještě automobilka neprozradila.