Nový mikro-elektromobil Mibot cílí na to nejnutnější. Má jedno sedadlo, malý kufr a baterii, která zvládne 100 kilometrů. Víc nepotřebuje. V Japonsku se o něj ale začíná zajímat víc lidí, než byste čekali.
Japonský startup KG Motors už přijal přes dva tisíce objednávek a připravuje sériovou výrobu. Cílem je dodávka prvních tří stovek vozů do jara 2026. A pokud všechno půjde podle plánu, firma chce do roka vyrábět až 10 000 kusů ročně.
Rozměry, které přehrají i kei car
Mibot měří jen 2,49 metru. Ve srovnání s klasickými japonskými kei cars je ještě kratší. Ostatně právě v jejich stínu tahle malá krabička vznikla. Vzadu má pohon, výkon 5 kW, baterii 7,68 kWh a maximálku 60 km/h. Z běžné zásuvky se dobije za 5 hodin.
Auto váží jen 430 kilogramů. Vzhledem ke své velikosti a výkonu cílí hlavně na pomalý provoz ve městech. Většina dílů je navržená symetricky, levá a pravá část jsou stejné. Díky tomu se snižují výrobní náklady.
Jedno sedadlo a infotainment
Uvnitř najdeme jedno centrálně umístěné sedadlo, dotykovou obrazovku, jednoduché ovládání a překvapivě i klimatizaci. Zavazadlový prostor chybí. Celý Mibot je vlastně jen minimalistická kapsle pro jednu osobu.
Startup cílí hlavně na starší a single obyvatele, kterým podobné řešení pro denní cesty naprosto stačí. Výzkumy v Japonsku ukazují, že dvě třetiny řidičů jezdí většinu týdne úplně sami.
Cena? Méně než ojetý skútr
Základní cena Mibotu se v Japonsku pohybuje kolem 6 700 eur, tedy asi 165 000 korun. Pro porovnání, levnější elektromobily na evropském trhu začínají minimálně na dvojnásobku. Mibot tak nabízí jednoduché městské řešení bez zbytečných ambicí.
Do Evropy zatím nemíří. Ale pokud by se jednou dostal i sem, mohl by zamíchat kartami mezi městskými elektromobily stejně jako kdysi Dacia Logan mezi rodinnými sedany.