Projekt, který měl přepsat dějiny pick-upů, se ocitá na křižovatce. Ford F-150 Lightning, donedávna vlajková loď elektrické strategie značky, nenaplňuje očekávání trhu. Slábnoucí poptávka, vyšší náklady a změny v regulacích mohou znamenat, že Ford své elektrické eso brzy shodí ze stolu.
Ford zvažuje, že by svůj elektrický pick-up F-150 Lightning poslal k ledu. V době jeho premiéry panoval kolem elektromobility optimismus a automobilky očekávaly raketový růst. Ford si dokonce stanovil cíl až 150 000 vozů ročně. Realita? V minulém roce se prodalo zhruba 33 000 kusů, a to pravděpodobně se ztrátou na každém autě.
Studená sprcha
Ještě před pár dny podle INSIDEEVs Ford propagoval Lightning jako zdroj energie pro domácnost, a to se smart nabíjením v době levného tarifu a možností vracet energii do sítě u vybraných variant. Současně ale poklesly prodeje EV po změnách v daňových pobídkách. V říjnu klesly celkové prodeje elektromobilů Fordu o 24 %. Lightning je přitom dlouhodobě vnímán jako nákladný projekt.
Pravidla hry se změnila
Dříve americké flotilové limity spotřeby nahrávaly výrobě EV. Kdo chtěl prodávat více „žroutů“, musel vykompenzovat čísla elektromobily. To se změnilo s úpravami regulací a cla, které zvyšuje výrobní náklady. Výsledek? Hůře se obhajuje výroba ztrátového modelu, který už není nutné držet kvůli průměru flotily, obzvlášť když poptávka nenaplňuje očekávání.
Tvrdá realita elektrických pick-upů
I kritici elektromobilů uznávají, že elektrické trucky mají ohromný potenciál: bleskové reakce, tichý chod, špičkový výkon a možnost napájet nářadí či dům. Jenže splnit očekávání tradičních kupců (dojezd, tažná síla, užitná hodnota) za cenu srovnatelnou se spalovacími verzemi je dnes téměř nemožné. Baterie o vysoké hmotnosti a náklady platformy dělají z aut ztrátové projekty. Ford, GM i další se tak ocitli v pasti. Trh chtějí dlouhodobě ovládnout, ale současné produkty prodělávají.
Co bude dál?
Ford nyní sází na novou „Universal EV Platform“ a levnější elektrický pick-up zhruba za 30 000 dolarů. Šéf Jim Farley ji prezentuje jako odpověď na tlak čínských výrobců. Výhoda je v radikálně jednodušší konstrukci s menším počtem dílů než u současného Lightningu. Háček? Premiéra nejdříve v roce 2027. Pokud by Lightning mezitím skončil, čím udrží Ford zájem EV-zákazníků?

