Ferrari znovu přepisuje pravidla hry. Nový model F80 pokračuje v tradici výjimečných supersportů, kterou odstartovalo už legendární 288 GTO. A stejně jako jeho předchůdci, i F80 přichází s revolučním pojetím výkonu, designu i technologie. Výsledek? Možná vůbec nejultimátnější silniční Ferrari v historii.
Pod kapotou bije srdce v podobě dvakrát přeplňovaného 3.0 V6, který se s neuvěřitelnou vervou žene k 9000 ot./min. Výkon 888 koní vrcholí při 8750 ot./min, ale motor chce dál – omezen je až ve 9200. Pocitově by mohl točit patnáct tisíc, stejně jako F1 monopost. A právě k F1 má F80 blízko – nejen akusticky, ale i výkonově: celkových 1184 koní znamená, že nové Ferrari je výkonnější než současné monoposty formule 1.
Díky třem elektromotorům (dva vpředu, jeden vzadu) a osmiprsté dvouspojkové převodovce rozděluje výkon přesně tam, kde je třeba. Ale pozor – hybridní systém má baterii o kapacitě zhruba 1,5 kWh. Pro běžnou jízdu ideál, ale při ostrých okruzích jako je Misano si musíte rozvrhnout, kde a jak využijete elektrický boost.
Naštěstí Ferrari nabízí režim Boost Optimization – auto si na základě okruhové mapy samo naplánuje, kdy a kde nasadí plnou elektrickou sílu. Ve výjezdech ze zatáček vás to vystřelí s brutální razancí, ale zároveň šetří baterii pro další kolo.
Zrozen pro trať, přesto civilizovaný
Brzdný výkon je dechberoucí. Karbonové kotouče pohlcují čtyřikrát víc tepla než běžné karbonky, takže auto brzdí bez náznaku vadnutí, kolo za kolem. Zároveň zde pracuje pokročilý aktivní podvozek Multimatic, který eliminuje náklony karoserie a drží vůz ve správné aerodynamické pozici.
Pocit za volantem? Podle Car and Driver překvapivě přirozený. Ferrari F80 působí jako komplexní high-tech stroj, ale jeho ovládání je intuitivní. Všechny složky – hybridní pohon, aktivní aerodynamika, vektorování točivého momentu, systém pro zamezení prodlevy turbodmychadel – pracují v dokonalé symbióze, a vy přitom vnímáte jen radost z řízení.
Verdikt
Ferrari F80 není jen dalším supersportem – je to úspěch značky, který se zapíše do učebnic nejen designu. Hybridní technologie, aktivní aerodynamika, brutalita a zároveň elegance. A ačkoliv má pod kapotou „jen“ šestiválec, výkonem, technikou i charismatem předčí vše, co kdy vyjelo z Maranella. Nezbývá než čekat, kdy auto uvidíme na silnici.