Nejmenší model Volva si rychle získal místo mezi evropskými bestsellery. Přitahuje čistým designem a ostrým projevem na silnici. Přesto zůstává auto, které rozdělí publikum na dva tábory. Jedni ho ocení, druzí se v něm nebudou cítit pohodlně.
Na délku má EX30 něco přes 4,2 metru, ale působí robustněji. Hranatá záď a masivní světla mu dodávají větší váhu. Kufr pojme 318 litrů, doplňuje ho malý frunk. Zadní sedadla nabídnou prostor jen pro cestující do 190 centimetrů. Vyšší už budou bojovat s místem na nohy i nad hlavou.
Všechno přes displej
Volvo vsadilo na minimalismus. Spínače a tlačítka kompletně odstranilo. Všechny funkce se ovládají na středové obrazovce. Zmizel i přístrojový štít, rychlost se ukazuje na displeji mimo přímý výhled řidiče. Ovládání oken se přesunulo na loketní opěrku, což není vždy praktické.
Kabina staví na recyklovaných materiálech, dekor palubky připomíná hvězdnou oblohu. Zvuk nehraje z dveří, ale z soundbaru pod čelním sklem. Držáky na nápoje jsou skryté v loketní opěrce. Praktických nápadů je tu víc, ale ne každý je přijme s nadšením. Pocit prostornosti zvyšuje panoramatické okno, přesto na zadních sedadlech pohodlí pro rodinu chybí.
Výkon a spotřeba
Testovaná verze Single Motor Extended Range nabízí 200 kW a zadní pohon. Stovku zvládne za 5,3 sekundy. „Nástup výkonu je znatelný a přímočarý.“ Z nízkých rychlostí působí akcelerace až sportovně. Vysoké tempo už tak razantní není, ale dynamika zůstává.
Baterie s využitelnou kapacitou 65 kWh slibuje dojezd až 476 kilometrů. Reálně počítete s menší hodnotou. V chladnějším počasí vyšla spotřeba na 22,9 kWh, tedy kolem 280 kilometrů. Ve městě se dá jezdit s 15 kWh, na dálnici spotřeba roste nad 20 kWh. Nabíjení potěší – střídavě zvládne 22 kW, rychlonabíječka dá až 153 kW. Z 10 na 80 procent tak auto doplní za půl hodiny.
Podvozek je tužší, ale auto zůstává čitelné. Zadní náhon dodává řízení jistotu a mrštnost. V zatáčkách se EX30 nenaklání, i když řízení postrádá cit. Odpružení zvládá nerovnosti bez větších ran a odhlučnění kabiny patří k silným stránkám.
Volvo EX30 se prodává od zhruba 865 tisíc korun. Díky akčním nabídkám se ale dostává i pod hranici 800 tisíc. Verze s větší baterií stojí od 1,034 milionu, testovaná výbava Ultra vychází na 1,199 milionu. Za tuto cenu dostaneš kompaktní SUV s ostrým projevem, netradičním interiérem a prémiovou značkou na kapotě.