Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.
Za projektem stojí Akio Toyoda, který vystupuje jako Master Driver Morizo. V otevřeném vzkazu připomíná, že Toyota se k podobným autům nepropracovala přes marketing, ale přes roky frustrace na okruzích. Když vzniklo LFA, přišla i úleva, ale pocit dluhu prý nezmizel. „Nikdy nezapomenu ten pocit ponížení,“ vzkazuje Morizo a dodává, že právě tahle bolest dál pohání jeho i tým.
Ponížení jako palivo pro nový vlajkový model
Morizo popisuje, jak si s Naruse-san kdysi připadali na Nürburgringu jako snadná kořist. Až LFA prý změnilo pravidla hry. „Poprvé jsem dokázal jet Nürburgring jen s pohledem dopředu,“ zaznělo tehdy od Naruse-san. Toyota ale podle něj rychle zjistila, že i úspěch může bolet, když pořád existují rychlejší auta a pochybovači kolem.
Právě odtud vede přímá linka k dnešku. Toyota postupně vypustila GR86, GR Supra, GR Yaris i GR Corolla, zkoušela vodíkový motor a dál sbírala kilometry v Super Taikyu i na Nürburgringu. Teď přichází další krok. GR GT má být vlajková loď, která naváže na Toyota 2000GT a Lexus LFA a zároveň přenese řemeslo k nové generaci.
Toyota klade důraz na spolupráci jezdců a inženýrů. Vedle Morizo se do vývoje zapojili i závodníci Tatsuya Kataoka, Hiroaki Ishiura, Naoya Gamou a gentleman driver Daisuke Toyoda. Výsledek má působit jako silniční auto s duší závodního stroje, přesné a čitelné i na limitu.
Osmiválec, hybrid a transaxle
Technika hraje první housle. GR GT sází na transaxle koncepci a rozložení hmotnosti 45:55. Pod kapotou pracuje čtyřlitrový osmiválec twin turbo, který doplňuje elektromotor. Systém nabídne 650 koní a 850 newtonmetrů. Přenos výkonu řeší osmistupňový automat bez měniče, místo něj používá spojku s mokrým rozběhem.
Toyota zároveň poprvé staví celohliníkový rám a vyztužuje klíčová místa karbonem, třeba na střeše nebo kapotě. Cíl zůstává jasný a to nízké těžiště a vysoká tuhost. Pomohou i speciálně vyvinuté Michelin Pilot Sport Cup 2 a karbon keramické brzdy Brembo. Výrobce mluví také o aerodynamice, kterou navrhl opačným postupem: nejdřív ideální tvar pro proudění a chlazení, teprve pak design. Počítá s rychlostí přes 320 km/h.
Vedle silničního prototypu stojí GR GT3 pro zákaznické týmy. Drží se stejné filozofie a používá evoluci stejného čtyřlitru. Toyota slibuje tovární zázemí TGR a úzkou spolupráci při závodech i nastavení vozu. Testy už probíhaly na simulátorech, na okruzích Fuji a Nürburgring i na veřejných silnicích. Prototyp zatím ukazuje směr, sériové uvedení Toyota spojuje s rokem 2027.
