Toyota patří mezi hrstku výrobců, kteří i přes masivní nástup elektromobility nadále sází na vodíkové palivové články. Zatímco sedan Toyota Mirai zůstává v prodeji na americkém trhu, automobilka pracuje na nové generaci systému FCEV, který má být o 20 % účinnější a objeví se i v příští generaci Corolly. Na veletrhu SEMA v Las Vegas nyní Toyota představila nový koncept.
Pick-up vyvinulo sportovní oddělení Toyota Racing Development (TRD), známé mimo jiné vývojem motorů pro závody NASCAR. Inženýři vzali rám a platformu TNGA-F z modelu Tacoma a spojili ji s pohonem převzatým z vodíkového sedanu Mirai. Druhá generace palivového článku je doplněna třemi nádržemi na vodík o celkové kapacitě 6 kilogramů, které jsou uloženy podélně v rámu.
547 koní pro každý terén
Součástí systému je také lithium-iontový akumulátor s kapacitou 24,9 kWh, který pomáhá napájet dvojici elektromotorů. Přední s výkonem 301 k a zadní s výkonem 252 k. Celkový výkon soustavy tak dosahuje působivých 547 koní, přenášených na všechna kola prostřednictvím samosvorného diferenciálu vpředu a elektronicky uzamykatelného diferenciálu vzadu.
Z hlediska podvozku dostal H2-Overlander TRD billet long-travel kit s tlumiči Fox 2.5 Performance Elite Series, převzatými z vývojového programu modelu Tundra. Stejně tak i přední brzdy pocházejí z většího pick-upu. Koncept stojí na sedmnáctipalcových kolech Method Race Wheels obutých do 35palcových pneumatik General Grabber A/T.
Ideální parťák do kempu
Zajímavostí je systém pro zachytávání a filtraci vody, který využívá vedlejší produkt chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem. Toyota jej označuje za patentově chráněné řešení, které umožňuje využít vzniklou vodu například k mytí nádobí či sprchování v kempu. Pít ji však automobilka nedoporučuje.
Pick-up navíc nabízí 15kW výstup elektrické energie, který může napájet celý kemp nebo posloužit k dobíjení dvou elektromobilů současně přes dvojici zásuvek NEMA 14-50.
Designově se H2-Overlander liší robustními ocelovými nárazníky s integrovaným navijákem, přídavnými světlomety a expediční nástavbou z recyklovaného karbonu v korbě, kde se nachází lednička, gril a další vybavení pro kempování.
Verdikt
Ačkoli se sériová výroba vodíkové Tacomy zatím neplánuje, koncept má sloužit jako důkaz technické proveditelnosti a potvrzení, že Toyota sází na vodík nejen v osobních autech, ale potenciálně i v užitkových a terénních modelech.

