Automobilka Škoda představila novou komerční verzi svého plně elektrického SUV s názvem Enyaq Cargo, která je od základu navržena jako lehké užitkové vozidlo (LCV). Model je oficiálně registrován u britského úřadu DVSA (Driver and Vehicle Standards Agency) a vznikl jako součást zakázky od společnosti National Grid Energy Distribution (NGED).
NGED, která si v roce 2024 objednala 70 vozidel pro modernizaci svého vozového parku, dnes provozuje přes 300 plně elektrických dodávek a 600 elektromobilů pro své zaměstnance, čímž se řadí mezi největší flotily elektromobilů ve Velké Británii. Škoda Enyaq Cargo se tak stane klíčovým prvkem její strategie dekarbonizace vozového parku.
Přepracovaný od základu
Novinka vychází z osobních verzí Enyaq 85 a Enyaq 85x SportLine a kombinuje pohon všech kol s účelně přepracovaným interiérem zaměřeným na maximální užitkovost. Nákladový prostor je vyroben z vysoce pevného a lehkého plastového materiálu, který splňuje přísné bezpečnostní normy, aniž by snižoval efektivitu vozidla. Kabinu od nákladového prostoru odděluje odolná, ale lehká přepážka, která zajišťuje bezpečnost i pohodlí posádky.
Enyaq goes to work: Škoda develops new Cargo commercial variant @SKODAUK_Media https://t.co/MzZkQsMSrq
— Newspress (@NewspressTweets) July 14, 2025
Model byl vyvinut ve spolupráci s konverzními specialisty a nabízí řadu flexibilních konfigurací, které lze přizpůsobit specifickým potřebám firemních zákazníků. To se bude jistě hodit.
Legislativa je neúprosná
Při dokončování specifikace modelu Cargo spolupracovaly společnosti Strongs, Škoda UK a úřad DVSA, aby bylo zajištěno plné dodržení předpisů pro užitková vozidla. Díky dlouhému dojezdu, rychlému DC nabíjení a pohonu všech kol je Enyaq Cargo ideální volbou pro široké spektrum firemních využití.
Specifikace
Enyaq 85 nabízí dojezd až 577 km (WLTP), zatímco sportovní varianta 85x dosahuje 534 km. Obě verze podporují rychlonabíjení – Enyaq 85 zvládne výkon až 135 kW, zatímco 85x až 175 kW, což znamená dobití z 10 na 80 % za přibližně 28 minut. Vzhledem k tomu, že po většinu dne mohou stát vozy na parkovištích firmy, dobíjecí kapacity budou jistě dostatečné.
Verdikt
Ačkoliv Škoda již dříve nabízela upravené modely pro komerční využití, Enyaq Cargo je vůbec prvním plně elektrickým užitkovým vozem značky. Nabízí se výhradně firemním zákazníkům. Základní cena verze modelu Enyaq začíná na částce přesahující milion korun. Konverze se pochopitelně vyžádá nějakou tu korunu, rsp. libru navíc. I tak se ale tento nápad Anglii vyplatí.