Americká automobilka Rivian představila novou verzi svého elektrického SUV R1S, tentokrát ve variantě Tri-Motor. A přestože má tři elektromotory oproti předchozím čtyřem, výsledky testů ukazují, že je rychlejší, silnější a technicky vyspělejší. Rodinné SUV s výkonem přes 850 koní? Vítejte v roce 2025.
Nová varianta Rivianu R1S přichází s jedním elektromotorem vpředu a dvěma vzadu, což dohromady znamená 850 koní, tedy o 15 více než loňský čtyřmotorový model. Stále pod čtyřcifernou hranicí, ale na silnici to vypadá jinak. Z 0 na 100 km/h zvládne R1S za 2,8 sekundy. Pro srovnání – je to stejně jako Porsche Cayenne Turbo GT.
Start jako z rakety
Rivian nově nabízí launch control, který se aktivuje přes dotykový displej. Auto se automaticky sníží, zatíží zadní nápravu a při uvolnění brzdy vystřelí vpřed s až sportovní agresivitou. Displej během akcelerace zobrazuje dosažené rychlosti i přetížení (G-force), a podle testovacího jezdce byla data na displeji „až neuvěřitelně přesná“.
Zastavení z 113 km/h zabralo 52,7 metru – o 7 metrů víc než u Porsche, což je dané hmotností přes 3,1 tuny. Naštěstí se dá jezdit téměř bez použití brzd díky silné rekuperaci, nastavit lze tři úrovně (nízká, střední, vysoká), ovšem výhradně přes obrazovku – žádné páčky na volantu.
Rivian dále upravil vzduchové odpružení, tlumiče i stabilizaci. Akcelerace už nezpůsobuje extrémní „zakleknutí“ podvozku, ale v režimu „Sport“ se stále objevuje nepříjemná tvrdost při přejezdu nerovností. Naštěstí je možné nastavit výšku i tuhost pérování podle potřeby. V zatáčkách je R1S stabilní a naklání se minimálně.
Dojezd
Tri-Motor verze standardně přichází s největší baterií (Max Pack) o kapacitě 140 kWh. Podle EPA zvládne až 597 km na 22palcových kolech, ale v reálném testu lidí z Car and Driver se zastavil na 402 km. Rychlost dobíjení dosahuje až 210 kW na DC stanici a novinkou je kompatibilita s Tesla Superchargery.
Verdikt
Rivian R1S Tri-Motor je ohromující ukázkou toho, co dnes elektromobil může nabídnout – extrémní výkon, kvalitní výbavu a praktičnost. Na druhé straně ale trpí nedotaženým podvozkem a přetechnizovaným ovládáním. Pokud se přes tyto nedostatky přenesete, dostanete elektrické SUV, které překoná i Porsche.