Renault Trezor patří k nejpůsobivějším konceptům posledních let. Francouzská značka s ním předvedla, že elektromobil může být symbolem emocí, nikoli kompromisů. Když se v roce 2016 objevil na autosalonu v Paříži, okamžitě způsobil rozruch. Aerodynamické tvary, červený interiér a futuristické otevírání karoserie z něj udělaly hvězdu mezi sportovními vozy.
Trezor nemá klasické dveře. Celá přední část karoserie se odklápí jako víko a odhaluje luxusní kabinu oblečenou do rudé kůže. Vstup připomíná přistání z jiné planety. Design kombinuje retro prvky s minimalismem a působí jako spojení minulosti s budoucností. Uvnitř dominují OLED displeje pod tvrzeným sklem Gorilla Glass, které ovládají většinu funkcí vozu.
Technologie z Formule E
Pod hladkým karbonovým tělem se skrývá technika, která má blízko k závodnímu světu. Elektromotor pochází z Formule E a dává výkon 260 kW, tedy 349 koní. Z nuly na stovku Trezor zvládne za čtyři sekundy. Pomáhá mu nízká hmotnost 1,6 tuny i dvojice samostatně chlazených baterií. Energie se navíc částečně vrací rekuperací při brzdění. Renault tak dokázal, že výkon a udržitelnost se nemusí vylučovat.
Interiér působí jako moderní studio. Luxusní materiály doplňuje dřevo, kov a precizní zpracování. Řidič má k dispozici i asistenta s umělou inteligencí, který reaguje na hlasové povely. „Trezor měl ukázat, jak budou auta vypadat, ne jezdit po běžných silnicích,“ vysvětlil šéfdesignér Laurens van den Acker. Koncept vznikl jako vizionářský projekt, který měl inspirovat sériové modely.
Sportovní sen, který předběhl dobu
Do výroby se Trezor nikdy nedostal. Odborníci odhadovali, že by jeho cena přesáhla deset milionů korun. Přesto ovlivnil vývoj značky. Řada technologií se později objevila v hybridních modelech Clio, Captur nebo Austral. Renault Trezor tak zůstává nejen designovým skvostem, ale i technologickým mezníkem.
Automobiloví fanoušci si ho dodnes pamatují jako auto, které dokázalo odbočit od zažitých standardů. Jiní o něm mluví jako o nejkrásnějším elektrickém sporťáku vůbec. Když se Trezor objevil naživo, působil jako umělecké dílo na kolech. Byl důkazem, že i v době technologií může auto vyvolat emoce. Renault tím světu připomněl, že sny mají v automobilovém světě stále své místo.