Více
    4.7 C
    Czech
    Neděle 25. února 2024

    Pro elektrické vozy BMW už není důležitým cílem dojezd, ale rychlost nabíjení

    S novou generací EV vozidel se německá automobilka BMW vzdaluje od nutnosti dlouhého dojezdu. Podle šéfa projektu BMW i4 Davida Ferrufina je daleko důležitější rychlost nabíjení a jiné doplňky, včetně těch estetických, než to, kam až nás náš miláček doveze. Pojďme si zkusit toto rozhodnutí obhájit.

    Kdokoli si kupuje elektrické vozidlo, bude jako první přemýšlet o dojezdu. To není nic nového a zvláštního. Proč tomu tak ale je? Vždyť přeci jakékoli jiné auto poháněné spalovacím motorem dojede podobně daleko jako kdejaké elektrické modely. Proč by měl být dojezd zrovna tím nejdůležitějším aspektem.

    Odpověď je jednoduchá. Dostanete-li se ve svém spalovacím autě do červených čísel a rafička vypadá, že začne lézt do mínusu, prostě si přibrzdíte, za 3 minutky natankujete a jdete dál. Tenhle proces jde opakovat skoro na každém kilometru v porovnání s tím, kolik benzinových stanic máme.

    S elektromobily je to horší. Nabíjení trvá, když to dobře jde a jedná se o výkonnější a dražší modely, něco kolem 40 minut v průměru. Navíc frekventovanost nabíjecích stanic není zdaleka tak rozsáhlá, jako na palivová. Spíše naopak. V zalidněnějších městech jsou takovéto stanice samozřejmostí, ale platí to převážně pro vyspělé státy a větší města. Někde v Psojedech rozhodně svůj elektromobil nenakrmíte, i kdybyste se na hlavu stavěli.

    Jak to vidí lídr BMW?

    Podle lídra projektu BMW i4 Davida Ferrufina už není životně důležitým cílem právě dojezd. V rozhovoru pro Whichcar uvedl že: „1000 km už není cíl pro naše plně elektrická auta.“ Lze to pochopit. Elektrický automobil neznamená všemohoucí automobil. Místo toho, abychom neustále zlepšovali baterie a tím pádem dojezd, dává daleko větší smysl vylepšovat a rozšiřovat síť nabíjecích stanic.

    Kromě budování dalších míst, kde si můžeme dobít náš EV a dát si v klidu kafe, stojí za zmínku i zkracování doby, za kterou se nám baterie naplní. Už teď v BMW plánují u i4 něco kolem 30 minut z 10% na 80%. Podle Ferrufina také záleží na typu elektromobilu. Jejich městské i3 nepotřebuje dojezd 600 km jako plánované i4. To dává smysl.

    Jak si stojí stanice dnes?

    Šéf projektu i4 také uvedl, že budování dalších nabíjecích stanic roste více než rapidně. Je to důležitý aspekt pro to, abych jako lidstvo mohli přesedlat na zelenější pohon. „Cesta ze severu na jih Evropy je už dneska velni příjemná a krásná jízda, pokud ji absolvujete v EV,“ uvedl Ferrufino pro australský tisk.

    Budeme jen doufat, že stanice se budou stavět rychleji, abychom mohli planetě ulevit o trochu dříve. Přeci jen, elektromobily jsou budoucností a naše přežití na nich závisí. Takže už jen držíme palce a těšíme se na nové modely.

    Sledujte nás na sítích

    A je to tady. Aston Martin ukázal nový model jménem Vantage 

    Automobilka Aston Martin se pochlubila modelem, který rozhodně budí vášně. Jedná se totiž o žihadlo, které tu nemá zatím obdoby. Ani James Bond by pravděpodobně nemohl říct křivého slova. Pod kapotou je ustájený solidní počet koní, design budí respekt, kabina připomíná spíše letecký kokpit. Cena sice není nízká, věřme ale, že plně odpovídá kvalitě. 

    Rok 2024 přinese elektrickou novinku do řad firmy Dacia 

    Model Dacia Spring už není lidem tolik neznámý. Nově ale dostane zcela novou masku a pořádnou porci pokrokových technologií. Přestože očekáváme příjezd tohoto elektrického vozu až na jaře, víme už nemálo detailů. Kromě oficiálního ceníku firma prozradila vše, co je potřeba před koupí vědět. Očekává se navíc, že Dacia Spring bude opět nejlevějším elektromobilem na trhu. 

    Model Triumph Scrambler 1200 X v celé své kráse

    Konečně můžeme počítat s posilou na rok 2024. Britská firma Triumph se pochlubila další generací úžasného, a hlavně schopného Scrambleru. Model Triumph Scrambler 1200 X se vyznačuje předělaným designem a hned několika prvky, které nám výrazně ulehčí cestování a z jízdy v terénu udělají nezapomenutelný zážitek. Cena zatím není finální, uvidíme, s čím firma přijde. 

    VW omladil model Tiguan. Takhle si stojí varianta Allspace 

    Tiguan Allspace patří mezi ty nejznámější SUV na trhu a my musíme konstatovat, že právem. Málokterý vůz si vysloužil takovou pověst. Vděčí za to převážně pořádné porci koní a také praktičnosti, která může mnohé udivit. Početné rodiny s dětmi nemusí mít strach o místo ani o bezpečnost. Ta hraje u modelu Tiguan Allspace první housle. Cenově odpovídá tento vůz kvalitě. 

    Dodge Durango. Masivní SUV, které potěší všechny náročné řidiče 

    USA se profilují jako ráj velikých motorů, na které zatím restrikce nedosahují. Proto se dnes můžeme pokochat pohledem na Durango. Tohle SUV nás chytne za srdce už na první pohled. Kombinuje v sobě extrémního sportovního ducha s rodinnou praktičností. Doveze nás bezpečně z bodu A do bodu B, když ale popustíme uzdu své vášně, rozzuří se pod kapotou neskutečné stádo. 

    A je to tady. Aston Martin ukázal nový model jménem Vantage 

    Automobilka Aston Martin se pochlubila modelem, který rozhodně budí vášně. Jedná se totiž o žihadlo, které tu nemá zatím obdoby. Ani James Bond by pravděpodobně nemohl říct křivého slova. Pod kapotou je ustájený solidní počet koní, design budí respekt, kabina připomíná spíše letecký kokpit. Cena sice není nízká, věřme ale, že plně odpovídá kvalitě. 

    Rok 2024 přinese elektrickou novinku do řad firmy Dacia 

    Model Dacia Spring už není lidem tolik neznámý. Nově ale dostane zcela novou masku a pořádnou porci pokrokových technologií. Přestože očekáváme příjezd tohoto elektrického vozu až na jaře, víme už nemálo detailů. Kromě oficiálního ceníku firma prozradila vše, co je potřeba před koupí vědět. Očekává se navíc, že Dacia Spring bude opět nejlevějším elektromobilem na trhu. 

    Model Triumph Scrambler 1200 X v celé své kráse

    Konečně můžeme počítat s posilou na rok 2024. Britská firma Triumph se pochlubila další generací úžasného, a hlavně schopného Scrambleru. Model Triumph Scrambler 1200 X se vyznačuje předělaným designem a hned několika prvky, které nám výrazně ulehčí cestování a z jízdy v terénu udělají nezapomenutelný zážitek. Cena zatím není finální, uvidíme, s čím firma přijde. 

    VW omladil model Tiguan. Takhle si stojí varianta Allspace 

    Tiguan Allspace patří mezi ty nejznámější SUV na trhu a my musíme konstatovat, že právem. Málokterý vůz si vysloužil takovou pověst. Vděčí za to převážně pořádné porci koní a také praktičnosti, která může mnohé udivit. Početné rodiny s dětmi nemusí mít strach o místo ani o bezpečnost. Ta hraje u modelu Tiguan Allspace první housle. Cenově odpovídá tento vůz kvalitě. 

    Dodge Durango. Masivní SUV, které potěší všechny náročné řidiče 

    USA se profilují jako ráj velikých motorů, na které zatím restrikce nedosahují. Proto se dnes můžeme pokochat pohledem na Durango. Tohle SUV nás chytne za srdce už na první pohled. Kombinuje v sobě extrémního sportovního ducha s rodinnou praktičností. Doveze nás bezpečně z bodu A do bodu B, když ale popustíme uzdu své vášně, rozzuří se pod kapotou neskutečné stádo.