Více
    14.2 C
    Czech
    Středa 22. března 2023

    Pro elektrické vozy BMW už není důležitým cílem dojezd, ale rychlost nabíjení

    S novou generací EV vozidel se německá automobilka BMW vzdaluje od nutnosti dlouhého dojezdu. Podle šéfa projektu BMW i4 Davida Ferrufina je daleko důležitější rychlost nabíjení a jiné doplňky, včetně těch estetických, než to, kam až nás náš miláček doveze. Pojďme si zkusit toto rozhodnutí obhájit.

    Kdokoli si kupuje elektrické vozidlo, bude jako první přemýšlet o dojezdu. To není nic nového a zvláštního. Proč tomu tak ale je? Vždyť přeci jakékoli jiné auto poháněné spalovacím motorem dojede podobně daleko jako kdejaké elektrické modely. Proč by měl být dojezd zrovna tím nejdůležitějším aspektem.

    Odpověď je jednoduchá. Dostanete-li se ve svém spalovacím autě do červených čísel a rafička vypadá, že začne lézt do mínusu, prostě si přibrzdíte, za 3 minutky natankujete a jdete dál. Tenhle proces jde opakovat skoro na každém kilometru v porovnání s tím, kolik benzinových stanic máme.

    S elektromobily je to horší. Nabíjení trvá, když to dobře jde a jedná se o výkonnější a dražší modely, něco kolem 40 minut v průměru. Navíc frekventovanost nabíjecích stanic není zdaleka tak rozsáhlá, jako na palivová. Spíše naopak. V zalidněnějších městech jsou takovéto stanice samozřejmostí, ale platí to převážně pro vyspělé státy a větší města. Někde v Psojedech rozhodně svůj elektromobil nenakrmíte, i kdybyste se na hlavu stavěli.

    Jak to vidí lídr BMW?

    Podle lídra projektu BMW i4 Davida Ferrufina už není životně důležitým cílem právě dojezd. V rozhovoru pro Whichcar uvedl že: „1000 km už není cíl pro naše plně elektrická auta.“ Lze to pochopit. Elektrický automobil neznamená všemohoucí automobil. Místo toho, abychom neustále zlepšovali baterie a tím pádem dojezd, dává daleko větší smysl vylepšovat a rozšiřovat síť nabíjecích stanic.

    Kromě budování dalších míst, kde si můžeme dobít náš EV a dát si v klidu kafe, stojí za zmínku i zkracování doby, za kterou se nám baterie naplní. Už teď v BMW plánují u i4 něco kolem 30 minut z 10% na 80%. Podle Ferrufina také záleží na typu elektromobilu. Jejich městské i3 nepotřebuje dojezd 600 km jako plánované i4. To dává smysl.

    Jak si stojí stanice dnes?

    Šéf projektu i4 také uvedl, že budování dalších nabíjecích stanic roste více než rapidně. Je to důležitý aspekt pro to, abych jako lidstvo mohli přesedlat na zelenější pohon. „Cesta ze severu na jih Evropy je už dneska velni příjemná a krásná jízda, pokud ji absolvujete v EV,“ uvedl Ferrufino pro australský tisk.

    Budeme jen doufat, že stanice se budou stavět rychleji, abychom mohli planetě ulevit o trochu dříve. Přeci jen, elektromobily jsou budoucností a naše přežití na nich závisí. Takže už jen držíme palce a těšíme se na nové modely.

    Sledujte nás na sítích

    V roce 2017 Mercedes-Maybach představil svůj koncept 6 Cabriolet. Stal se legendou

    Mercedes-Maybach patří mezi výrobce těch nejluxusnějších vozů, na které můžeme narazit. V roce 2017 představil koncept, který uchvacuje. Model 6 Cabriolet reprezentuje zcela nový přístup k designu jako takovému. Dlouhé vozidlo je plné skvostných detailů a pod kapotou si veze neskutečnou porci koní. Výrobci se snažili ukázat, kam bude firma směřovat. Hrají na emoce. 

    Svět se konečně dočkal, VW představil koncept ID. 2all dostupný pro všechny

    Pořizování elektrických vozů má stále jednu velikou nevýhodu. Za nové auto zaplatíme stejně jako za tři slušné ojetiny. Co s tím? Dlouho se spekuluje nad tím, že až se trh vyvine, ceny poletí dolů. První vlaštovku nově vypustila společnost VW. Tento gigant před několika dny představil světu koncept ID. 2all. Vůz, který bude k mání v koncem roku 2025 za cenu cca 600 000 korun. 

    Alfa Romeo a její sedan jménem Giulia. Osobitý styl v italském podání

    Italská značka Alfa Romeo vyslala do světa už nějakou tu řadu modelů, všechny mají ale něco společné. Cit pro detail a italskou krásu. Automobil Alfa Romeo Giulia startuje kategorii osobitých sedanů, které nás potěší výkonem a hlavně vzhledem. Cestování se proměňuje v zážitky, které se dostanou pod kůži. Emoce se staly hlavním tématem designérů. Jak se jim práce povedla? 

    Alfa Romeo Tonale. Italové vědí, jak se dělají pořádná auta

    Italská firma Alfa Romeo si vybudovala po světě pověst úspěšné společnosti, která ví, jak vyladit své modely k dokonalosti. Málokde se setkáme s takovým citem pro detail, jako právě u Alfa Romeo. Model Tonale je skvělým příkladem toho, že fantazii se meze nekladou. Zvenku krásní SUV, uvnitř luxus v italském podání. Při jízdě nám může být pěkně horko, stejně jako při pohledu na cenu. 

    Nejpropracovanější Mini vůbec. Firma se pyšní modelem Clubman

    Do klubu pouze s modelem Clubman. Pětidveřové Mini nás nenechá chladnými. Odvážný design se mísí abnormální porcí divokých koní. Každému je jasné, co se stane, pokud spojíme nízké těžiště automobilu Mini a pořádně nadupaný motor. U modelu Clubman navíc oceníme i praktickou stránku. Po sklopení sedadel nabízí stejné množství prostoru jako pořádné SUV. 

    V roce 2017 Mercedes-Maybach představil svůj koncept 6 Cabriolet. Stal se legendou

    Mercedes-Maybach patří mezi výrobce těch nejluxusnějších vozů, na které můžeme narazit. V roce 2017 představil koncept, který uchvacuje. Model 6 Cabriolet reprezentuje zcela nový přístup k designu jako takovému. Dlouhé vozidlo je plné skvostných detailů a pod kapotou si veze neskutečnou porci koní. Výrobci se snažili ukázat, kam bude firma směřovat. Hrají na emoce. 

    Svět se konečně dočkal, VW představil koncept ID. 2all dostupný pro všechny

    Pořizování elektrických vozů má stále jednu velikou nevýhodu. Za nové auto zaplatíme stejně jako za tři slušné ojetiny. Co s tím? Dlouho se spekuluje nad tím, že až se trh vyvine, ceny poletí dolů. První vlaštovku nově vypustila společnost VW. Tento gigant před několika dny představil světu koncept ID. 2all. Vůz, který bude k mání v koncem roku 2025 za cenu cca 600 000 korun. 

    Alfa Romeo a její sedan jménem Giulia. Osobitý styl v italském podání

    Italská značka Alfa Romeo vyslala do světa už nějakou tu řadu modelů, všechny mají ale něco společné. Cit pro detail a italskou krásu. Automobil Alfa Romeo Giulia startuje kategorii osobitých sedanů, které nás potěší výkonem a hlavně vzhledem. Cestování se proměňuje v zážitky, které se dostanou pod kůži. Emoce se staly hlavním tématem designérů. Jak se jim práce povedla? 

    Alfa Romeo Tonale. Italové vědí, jak se dělají pořádná auta

    Italská firma Alfa Romeo si vybudovala po světě pověst úspěšné společnosti, která ví, jak vyladit své modely k dokonalosti. Málokde se setkáme s takovým citem pro detail, jako právě u Alfa Romeo. Model Tonale je skvělým příkladem toho, že fantazii se meze nekladou. Zvenku krásní SUV, uvnitř luxus v italském podání. Při jízdě nám může být pěkně horko, stejně jako při pohledu na cenu. 

    Nejpropracovanější Mini vůbec. Firma se pyšní modelem Clubman

    Do klubu pouze s modelem Clubman. Pětidveřové Mini nás nenechá chladnými. Odvážný design se mísí abnormální porcí divokých koní. Každému je jasné, co se stane, pokud spojíme nízké těžiště automobilu Mini a pořádně nadupaný motor. U modelu Clubman navíc oceníme i praktickou stránku. Po sklopení sedadel nabízí stejné množství prostoru jako pořádné SUV.