Jméno Lexus LFA v automobilovém světě vyvolává respekt i emoce. Superauto, které se vyrábělo pouhé dva roky a vzniklo jen v 500 exemplářích, zanechalo v roce 2012 hlubokou stopu. Jeho vysokootáčkový desetiválec vyvíjený ve spolupráci s Yamahou se stal legendou, kterou mnozí fanoušci dodnes považují za jeden z nejlepších motorů všech dob. A teď se LFA vrací. Ovšem jinak, než většina z nás doufala.
Lexus představil LFA Concept, první vůz od roku 2012, který nese ikonické označení. Jak už název napovídá, stále jde o prototyp, nikoli o finální produkční verzi. Největší překvapení čeká pod kapotou. Spalovací motor nehledejme, nová LFA je totiž plně elektrická. Nečekejte tedy ječící V10 s červeným polem u 9 500 otáček ani nezaměnitelný zvukový podpis od Yamahy. Koncept sází na baterie, elektromotory a ticho. Lexus zatím tají výkon, kapacitu baterií i konkrétní technická data, což naznačuje, že projekt je stále ve fázi raného vývoje.
Automobilka svůj krok obhajuje tvrzením, že název LFA není svázán pouze s vozy se spalovacími motory, ale představuje technologickou filozofii, kterou chce předat další generaci. Ať už tomuto marketingu věříme či ne, koncept přece jen ukazuje několik zásadních technických směrů.
Lehká hliníková platforma sdílená s GR GT
Základem nového LFA je lehká hliníková platforma s vysokou torzní tuhostí, která se poprvé objevila také u produkční Toyoty GR GT a závodní specifikace GT3. Zatímco Toyota vsadila na hybridní twin-turbo osmiválec, Lexus u stejné konstrukce volí čistě elektrický pohon. Karoserie konceptu prakticky kopíruje design Sport Conceptu z Monterey. Změny jsou spíše jemné: drobné úpravy linií, světel a proporcí, které posouvají vůz směrem k realističtější podobě.
Po stránce rozměrů je nový koncept výrazně větší než jeho předchůdce. Měří 4 690 milimetrů na délku a 2 040 milimetrů na šířku, přičemž rozvor činí 2 725 milimetrů. Znamená to, že vůz je zhruba o čtvrt metru delší a o více než patnáct centimetrů širší než původní LFA. Dojem z auta je tak mnohem robustnější a více připomíná moderní gran turisma než kompaktní supersport z roku 2010.
Futuristický kokpit orientovaný na řidiče
Uvnitř vozu se nachází futuristický kokpit inspirovaný závodními vozy. Palubní deska se dynamicky obtáčí kolem řidiče a dominuje jí soustava digitálních displejů. Lexus překvapivě vynechal centrální panel infotainmentu, čímž vytvořil čisté a minimalistické prostředí, které maximálně soustředí pozornost na řízení a na samotný zážitek z jízdy. Je to výrazná změna oproti multimediální orientaci současných produkčních automobilů.
Verdikt
Po dvanácti letech se LFA vrací bez spalovacího motoru a jako technologická předpověď budoucnosti. Fanoušci původního V10 možná truchlí, ale Lexus tímto krokem vysílá jasnou zprávu: supersport budoucnosti možná nebude řvát, ale rozhodně bude mít co říct.

