Více
    22.8 C
    Czech
    Středa 10. září 2025

    Nový Polestar 5 je tady. Výzva pro Porsche Taycan i Lucid Air?

    Po pěti letech postupného odhalování, které začalo koncepčním modelem Precept v roce 2020, je to konečně oficiální – Polestar představuje svůj nový vlajkový sedan s označením Polestar 5. Premiéru si odbývá na autosalonu IAA Mobility v Mnichově a jeho ambice jsou jasné: postavit se silné konkurenci v podobě Porsche Taycan nebo Lucid Air.

    Škoda ukázala Vision O, předobraz elektrické Octavie

    Škoda představila v Mnichově koncept Vision O. Jde o odvážný pohled do budoucnosti značky a zároveň o nástřel páté generace Octavie. Automobilka sází na minimalistický design, velké displeje a aerodynamické triky. Zároveň ale přiznává, že nástup elektrické éry nebude tak rychlý, jak původně plánovala.

    Formule 1 má ambiciózní cíl. Do roku 2030 bude uhlíkově neutrální  

    Světový šampionát Formule 1 má ambiciózní, ale stále reálný cíl – dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030. Podle výroční zprávy o udržitelnosti se F1 podařilo od roku 2018 snížit svou uhlíkovou stopu o 26 %, z 228 793 tun CO₂ ročně na 168 720 tun. Lze tedy atakovat nulu? 

    Reklama

    Prezident Formule 1 Stefano Domenicali uvedl, že dosažení uhlíkové neutrality do pěti let je „konkrétní cíl“, jehož výsledky jsou již viditelné. „Jsme hrdí na to, čeho jsme doposud dosáhli, a zůstáváme odhodlaní pokračovat touto cestou,“ dodal pro BBC.

    Jak F1 dosahuje udržitelnosti?

    Strategie udržitelnosti byla spuštěna v roce 2019 a zaměřuje se na klíčové oblasti, jako jsou cestování, logistika a spotřeba energie. Velkým krokem bylo přeorganizování kalendáře závodů tak, aby byly Grand Prix seskupeny regionálně – například závod v Japonsku byl přesunut na duben a Ázerbájdžán se spojil se Singapurem na podzim od sezóny 2024.

    Týmy také přecházejí na obnovitelné zdroje energie ve svých továrnách, především větrnou a solární energii, což přineslo 59% snížení emisí z těchto zařízení oproti roku 2016. Dále F1 rozšířila používání nákladních vozů poháněných biopalivy pro přepravu vybavení v Evropě, což snížilo emise v průměru o 83 %

    Nová pravidla 

    Od sezóny 2026 budou platit nové technické předpisy pro vozy, které budou mít ekologičtější pohonné jednotky – téměř rovnoměrný podíl mezi elektrickým pohonem a spalovacím motorem, a navíc budou využívat plně udržitelná paliva. V rámci zefektivnění kalendáře se závod v Kanadě posouvá na květen, po něm následuje série devíti evropských závodů, začínající v Monaku a končící novou Velkou cenou Madridu v září.

    „Formule 1 byla vždy symbolem inovací a neustálého zlepšování,“ řekl Domenicali. „Tento přístup nám opět umožnil dosáhnout významného pokroku – nejen pro náš sport, ale i pro společnost jako celek.“

    Verdikt 

    V roce 2030 budou veškeré nevyhnutelné zbytkové emise uhlíku kompenzovány pomocí ověřených programů odpovídajících nejnovějším standardům. Tyto programy zpravidla podporují ekologické projekty, jako je zalesňování či ochrana přírodních ekosystémů.

    Formule 1 tak potvrzuje, že i globálně populární a technicky náročný sport může být na špici udržitelného vývoje – a přitom si zachovat svou dynamiku, atraktivitu i technologickou vyspělost.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Ram 1500 pro rok 2026 znovu přichází s HEMI V8

    Po krátké odmlce se vrací to, co fanoušci amerických pick-upů tolik milují – burácející 5,7litrový HEMI V8. Ram přiznal, že jeho vyřazení z nabídky modelu 1500 pro rok 2025 byla chyba, a proto se v roce 2026 slavná osmiválcová jednotka vrací do hry.

    Nový Polestar 5 je tady. Výzva pro Porsche Taycan i Lucid Air?

    Po pěti letech postupného odhalování, které začalo koncepčním modelem Precept v roce 2020, je to konečně oficiální – Polestar představuje svůj nový vlajkový sedan s označením Polestar 5. Premiéru si odbývá na autosalonu IAA Mobility v Mnichově a jeho ambice jsou jasné: postavit se silné konkurenci v podobě Porsche Taycan nebo Lucid Air.

    Škoda ukázala Vision O, předobraz elektrické Octavie

    Škoda představila v Mnichově koncept Vision O. Jde o odvážný pohled do budoucnosti značky a zároveň o nástřel páté generace Octavie. Automobilka sází na minimalistický design, velké displeje a aerodynamické triky. Zároveň ale přiznává, že nástup elektrické éry nebude tak rychlý, jak původně plánovala.

    Nový Mercedes GLC EV 2027. Elektrická síla s dojezdem přes 600 km

    Mercedes-Benz rozšiřuje svou elektrickou rodinu o dalšího člena. Po úspěšných modelech vyšších tříd přichází na řadu mainstreamovější nabídka – nové GLC EV s technologií EQ, které se začne prodávat koncem roku 2026 a v roce 2027 bude k dispozici ve dvou variantách.

    Ford Capri 2025 je zpět jako elektrické SUV kupé

    Ford oživil slavné jméno Capri, ale nostalgii nechal stranou. Nový model pro rok 2025 není sportovní kupé, nýbrž moderní elektrický crossover. Staví na platformě MEB sdílené s Explorerem a míří na zákazníky, kteří hledají styl, prostor a moderní technologie.

    BMW iX3 debutuje s ostrým designem a nadčasovými technologiemi 

    BMW odhalilo nový model iX3, první vůz nesoucí kompletní designový jazyk Neue Klasse, který se postupně promítne do celé modelové řady – od SUV po sedany. Novinka se představila na autosalonu ve Frankfurtu a vzbudila zaslouženou pozornost nejen vzhledem, ale i technologiemi.

    Cadillac Lyriq-V 2026 míří do sériové výroby

    Cadillac poprvé přidělil své sportovní označení V elektromobilu. Model Lyriq-V se představí jako vůz roku 2026 a už nyní poutá pozornost díky výkonu, technice i designu. Americká značka tak dělá důležitý krok na cestě k plně elektrické budoucnosti.

    Mini ukázalo dvě studie JCW Hatchback. Surf vs. závodní speciál

    Na autosalonu IAA v Mnichově se britská automobilka Mini vytasila s dvojicí výstředních konceptů JCW Hatchback, vytvořených ve spolupráci s módní značkou Deus Ex Machina. Jeden vzdává hold surfové kultuře, druhý zase čerpá inspiraci z motorsportu.

    Bufori CS8 přichází s osmiválcem a cenou přes půl milionu dolarů

    Malajsijská značka Bufori ukázala sportovní kupé CS8. Kombinuje lehkou konstrukci z karbonu a kevlaru s obřím osmiválcem HEMI. Každý kus se vyrábí na zakázku a cena začíná na zhruba 500 tisících dolarech.

    Volkswagen ukázal první autonomní ID. Buzz

    Volkswagen předvedl svou první plně autonomní elektrickou dodávku. Model ID. Buzz AD vychází z dobře známého retrobusu, ale přidává technologii, která ho posouvá do nové éry mobility. Automobilka slibuje nejen styl, ale i kompletní řešení pro budoucí mobilitu.

    Ram 1500 pro rok 2026 znovu přichází s HEMI V8

    Po krátké odmlce se vrací to, co fanoušci amerických pick-upů tolik milují – burácející 5,7litrový HEMI V8. Ram přiznal, že jeho vyřazení z nabídky modelu 1500 pro rok 2025 byla chyba, a proto se v roce 2026 slavná osmiválcová jednotka vrací do hry.

    Nový Polestar 5 je tady. Výzva pro Porsche Taycan i Lucid Air?

    Po pěti letech postupného odhalování, které začalo koncepčním modelem Precept v roce 2020, je to konečně oficiální – Polestar představuje svůj nový vlajkový sedan s označením Polestar 5. Premiéru si odbývá na autosalonu IAA Mobility v Mnichově a jeho ambice jsou jasné: postavit se silné konkurenci v podobě Porsche Taycan nebo Lucid Air.

    Škoda ukázala Vision O, předobraz elektrické Octavie

    Škoda představila v Mnichově koncept Vision O. Jde o odvážný pohled do budoucnosti značky a zároveň o nástřel páté generace Octavie. Automobilka sází na minimalistický design, velké displeje a aerodynamické triky. Zároveň ale přiznává, že nástup elektrické éry nebude tak rychlý, jak původně plánovala.

    Nový Mercedes GLC EV 2027. Elektrická síla s dojezdem přes 600 km

    Mercedes-Benz rozšiřuje svou elektrickou rodinu o dalšího člena. Po úspěšných modelech vyšších tříd přichází na řadu mainstreamovější nabídka – nové GLC EV s technologií EQ, které se začne prodávat koncem roku 2026 a v roce 2027 bude k dispozici ve dvou variantách.

    Ford Capri 2025 je zpět jako elektrické SUV kupé

    Ford oživil slavné jméno Capri, ale nostalgii nechal stranou. Nový model pro rok 2025 není sportovní kupé, nýbrž moderní elektrický crossover. Staví na platformě MEB sdílené s Explorerem a míří na zákazníky, kteří hledají styl, prostor a moderní technologie.

    BMW iX3 debutuje s ostrým designem a nadčasovými technologiemi 

    BMW odhalilo nový model iX3, první vůz nesoucí kompletní designový jazyk Neue Klasse, který se postupně promítne do celé modelové řady – od SUV po sedany. Novinka se představila na autosalonu ve Frankfurtu a vzbudila zaslouženou pozornost nejen vzhledem, ale i technologiemi.

    Cadillac Lyriq-V 2026 míří do sériové výroby

    Cadillac poprvé přidělil své sportovní označení V elektromobilu. Model Lyriq-V se představí jako vůz roku 2026 a už nyní poutá pozornost díky výkonu, technice i designu. Americká značka tak dělá důležitý krok na cestě k plně elektrické budoucnosti.

    Mini ukázalo dvě studie JCW Hatchback. Surf vs. závodní speciál

    Na autosalonu IAA v Mnichově se britská automobilka Mini vytasila s dvojicí výstředních konceptů JCW Hatchback, vytvořených ve spolupráci s módní značkou Deus Ex Machina. Jeden vzdává hold surfové kultuře, druhý zase čerpá inspiraci z motorsportu.

    Bufori CS8 přichází s osmiválcem a cenou přes půl milionu dolarů

    Malajsijská značka Bufori ukázala sportovní kupé CS8. Kombinuje lehkou konstrukci z karbonu a kevlaru s obřím osmiválcem HEMI. Každý kus se vyrábí na zakázku a cena začíná na zhruba 500 tisících dolarech.

    Volkswagen ukázal první autonomní ID. Buzz

    Volkswagen předvedl svou první plně autonomní elektrickou dodávku. Model ID. Buzz AD vychází z dobře známého retrobusu, ale přidává technologii, která ho posouvá do nové éry mobility. Automobilka slibuje nejen styl, ale i kompletní řešení pro budoucí mobilitu.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama