Mezinárodní automobilová federace představila plány na nový závodní seriál. Proti sobě by se měly postavit „našlapané“ elektrické monoposty, které se pyšní výkonem až 430 kW a rychlostí přes 300 km/h. FIA chce s pomocí speciálů zkoumat využití udržitelných zdrojů energie.
Automobilové závody poutají každoročně pozornost milionů diváků po celé Zemi. Několik okruhů plus rychlá a dynamická auta rovná se parádní podívaná. FIA, jinými slovy Mezinárodní automobilová federace, chystá novinku. A prim mají hrát elektromobily.
Chystaná závodní série by se měla jmenovat FIA e-GT. Ve volném překladu jde o Velké ceny elektrických monopostů, které mají ale třeba oproti Formuli E o dost silnější technické parametry. Pojďme si oba seriály porovnat.
Formule E, tedy takový příbuzný Formule 1, má řadu regulací. Závodníci mohou jezdit v autech, které mají maximálně 250 kW, asi 335 koňských sil. V porovnání s auty pro FIA GT jde tak jen o chudé kolegy.
Omezený výkon 430 kW
FIA samozřejmě nastolila pravidla i u nové série. Výkon by se měl pohybovat na maximální hranici 430 kW, což ale odpovídá hodnotě přes 570 koňských sil. Auta by měla zvládnout zrychlit z 0 na 100 za 2,4 vteřiny.
Hodně se řeší také váha. Monoposty by měly vážit něco mezi 1490 až 1530 kilogramy, z čehož by měly těžit hlavně co se týká akcelerace a dynamiky. Půjde o skutečně rychlé stroje, navíc šetrné k životnímu prostředí.
A o to jde Mezinárodní automobilové federaci především. Formule E, hybridy v příští sezoně rallye a teď nový seriál. FIA chce zkoumat využití alternativních paliv rychlých závodních speciálů, k tomu ale také snížit emise.
„Vytvoření těchto technických předpisů bylo klíčovým projektem komise FIA GT posledních osmnácti měsíců. Pravidelně jsme diskutovali s výrobci GT prostřednictvím našich technických pracovních skupin a o tuto novou kategorii je velký zájem,“ poodhaluje Leena Gade, prezidentka komise FIA GT.
Všechno už by mělo být přichystáno a soutěž by se tak mohla rozjet v dohledné době. Automobiloví nadšenci, zpozorněte. Sice půjde o auta na elektrický pohon, zato ale „sakra“ rychlé a výkonné.