Více
    -2 C
    Czech
    Sobota 4. února 2023

    FIA startuje novou závodní sérii. Síly budou měřit „nadupané“ elektromobily

    Mezinárodní automobilová federace představila plány na nový závodní seriál. Proti sobě by se měly postavit „našlapané“ elektrické monoposty, které se pyšní výkonem až 430 kW a rychlostí přes 300 km/h. FIA chce s pomocí speciálů zkoumat využití udržitelných zdrojů energie.

    Automobilové závody poutají každoročně pozornost milionů diváků po celé Zemi. Několik okruhů plus rychlá a dynamická auta rovná se parádní podívaná. FIA, jinými slovy Mezinárodní automobilová federace, chystá novinku. A prim mají hrát elektromobily.

    Chystaná závodní série by se měla jmenovat FIA e-GT. Ve volném překladu jde o Velké ceny elektrických monopostů, které mají ale třeba oproti Formuli E o dost silnější technické parametry. Pojďme si oba seriály porovnat.

    Formule E, tedy takový příbuzný Formule 1, má řadu regulací. Závodníci mohou jezdit v autech, které mají maximálně 250 kW, asi 335 koňských sil. V porovnání s auty pro FIA GT jde tak jen o chudé kolegy.

    Omezený výkon 430 kW

    FIA samozřejmě nastolila pravidla i u nové série. Výkon by se měl pohybovat na maximální hranici 430 kW, což ale odpovídá hodnotě přes 570 koňských sil. Auta by měla zvládnout zrychlit z 0 na 100 za 2,4 vteřiny.

    Hodně se řeší také váha. Monoposty by měly vážit něco mezi 1490 až 1530 kilogramy, z čehož by měly těžit hlavně co se týká akcelerace a dynamiky. Půjde o skutečně rychlé stroje, navíc šetrné k životnímu prostředí.

    A o to jde Mezinárodní automobilové federaci především. Formule E, hybridy v příští sezoně rallye a teď nový seriál. FIA chce zkoumat využití alternativních paliv rychlých závodních speciálů, k tomu ale také snížit emise.

    „Vytvoření těchto technických předpisů bylo klíčovým projektem komise FIA GT posledních osmnácti měsíců. Pravidelně jsme diskutovali s výrobci GT prostřednictvím našich technických pracovních skupin a o tuto novou kategorii je velký zájem,“ poodhaluje Leena Gade, prezidentka komise FIA GT.

    Všechno už by mělo být přichystáno a soutěž by se tak mohla rozjet v dohledné době. Automobiloví nadšenci, zpozorněte. Sice půjde o auta na elektrický pohon, zato ale „sakra“ rychlé a výkonné.

    Sledujte nás na sítích

    Triumph Tiger 1200 GT. Robustní cesťák do drsných podmínek

    Od scramblerů a café racerů se přesuneme k opravdovému výstavnímu kousku v oboru cestování. Tiger 1200 GT si razí cestu dopředu. Bavíme se zde o skutečném velikánovi. Tenhle cesťák dokáže urazit maximální vzdálenost s ohledem na naše maximální pohodlí. To vše sice pořídíme za slušný balík peněz, nebudeme ovšem litovat. Tiger 1200 GT nám prokáže dlouholetou službu. 

    Nový přírůstek v rodině Triumph. Model Street Triple 765

    Street Triple 765 reprezentuje skutečnou závodní myšlenku, kterou přetavila firma Triumph do neskutečně agresivně vypadajícího stroje. Tenhle naháč disponuje ukrutnou porcí koní a točivého momentu. Jedna malá chybička a letíme na záda. Street Triple 765 cenově odpovídá tomu, co bychom od značky Triumph a takto nabitého stroje čekali. Kvalita si zkrátka umí prodražit. 

    Novinka ze stáje Audi. Koncept activespehere 2022 bere dech

    Naprosto neskutečné se stalo realitou. V pořadí čtvrtý koncept rodiny Sphere je na světě a Audi tak slaví další úspěšný rekord. Málokterá automobilka se zaměřuje na budoucnost takovým způsobem, jako značka se čtyřmi kruhy. Koncepty, kterými nás zásobuje od roku 2021 přerostly všechna očekávání. Poslední activespehere je završením dosavadní tvrdé práce. 

    Síla modelu RS Q8 je působivá. Audi zkombinovalo výkon a krásu

    Pravděpodobně jedno z nejúspěšnějších SUV, které Audi kdy vyrobilo. Nově sice vyrábí například Q8 e-tron, RS ale nezaostává. Kombinace té pravé brutální síly a německého smyslu pro detail dala vzniknout modelu RS Q8. Audi si tak pojistilo zákazníky na dlouhou dobu dopředu. Tohle SUV totiž nevyjde z módy ani za mnoho let, navíc motor je prakticky nesmrtelný.

    CFMOTO 250 SR. Závodní kousek pro začínající

    Čínská motorka umí pěkně překvapit, když se dostane do správných rukou a na správnou trať. Firma CFMOTO nabízí stroj s příjemným výkonem. Přestože na první pohled vidíme, že se jedná o zavodní mašinu, motor umí vykouzlit „pouze“ 20,5 kW. Klasická 250 se neutrhne ze řetězu, zároveň na ní ale zažijeme pořádnou porci zábavy a adrenalinem nabitých momentů. 

    Triumph Tiger 1200 GT. Robustní cesťák do drsných podmínek

    Od scramblerů a café racerů se přesuneme k opravdovému výstavnímu kousku v oboru cestování. Tiger 1200 GT si razí cestu dopředu. Bavíme se zde o skutečném velikánovi. Tenhle cesťák dokáže urazit maximální vzdálenost s ohledem na naše maximální pohodlí. To vše sice pořídíme za slušný balík peněz, nebudeme ovšem litovat. Tiger 1200 GT nám prokáže dlouholetou službu. 

    Nový přírůstek v rodině Triumph. Model Street Triple 765

    Street Triple 765 reprezentuje skutečnou závodní myšlenku, kterou přetavila firma Triumph do neskutečně agresivně vypadajícího stroje. Tenhle naháč disponuje ukrutnou porcí koní a točivého momentu. Jedna malá chybička a letíme na záda. Street Triple 765 cenově odpovídá tomu, co bychom od značky Triumph a takto nabitého stroje čekali. Kvalita si zkrátka umí prodražit. 

    Novinka ze stáje Audi. Koncept activespehere 2022 bere dech

    Naprosto neskutečné se stalo realitou. V pořadí čtvrtý koncept rodiny Sphere je na světě a Audi tak slaví další úspěšný rekord. Málokterá automobilka se zaměřuje na budoucnost takovým způsobem, jako značka se čtyřmi kruhy. Koncepty, kterými nás zásobuje od roku 2021 přerostly všechna očekávání. Poslední activespehere je završením dosavadní tvrdé práce. 

    Síla modelu RS Q8 je působivá. Audi zkombinovalo výkon a krásu

    Pravděpodobně jedno z nejúspěšnějších SUV, které Audi kdy vyrobilo. Nově sice vyrábí například Q8 e-tron, RS ale nezaostává. Kombinace té pravé brutální síly a německého smyslu pro detail dala vzniknout modelu RS Q8. Audi si tak pojistilo zákazníky na dlouhou dobu dopředu. Tohle SUV totiž nevyjde z módy ani za mnoho let, navíc motor je prakticky nesmrtelný.

    CFMOTO 250 SR. Závodní kousek pro začínající

    Čínská motorka umí pěkně překvapit, když se dostane do správných rukou a na správnou trať. Firma CFMOTO nabízí stroj s příjemným výkonem. Přestože na první pohled vidíme, že se jedná o zavodní mašinu, motor umí vykouzlit „pouze“ 20,5 kW. Klasická 250 se neutrhne ze řetězu, zároveň na ní ale zažijeme pořádnou porci zábavy a adrenalinem nabitých momentů.