Mercedes-AMG odhalil svůj nejodvážnější koncept – plně elektrický supersedan s výkonem 1 340 koní a umělým zvukem V8 motoru. Nový GT XX Concept má být předzvěstí budoucí sériové výroby a důkazem toho, že i elektromobil může drtit asfalt.
Divize AMG se v posledních letech snažila opustit tradiční osmiválcovou formuli, ale ne vždy úspěšně. Model C63 s hybridním čtyřválcem byl sice technicky působivý, ale kvůli absenci emocí a nadměrné hmotnosti se u fanoušků příliš neuchytil. Sám šéf AMG Michael Schiebe podle Car and Driver přiznal, že značka mohla lépe vysvětlit svůj přístup.
S konceptem GT XX však AMG míří naplno do éry elektromobility. S výkonem 1 340 koní, maximální rychlostí 360 km/h a extravagantním designem má tento stroj konkurovat vozům jako Lucid Air Sapphire nebo Porsche Taycan Turbo GT. A přitom nezapomíná na to nejdůležitější – emoce.
Technologická laboratoř na čtyřech kolech
Aerodynamika vozu je mimořádná – součinitel odporu vzduchu činí jen 0,198, což je jen o setinu více než u rekordního Lucidu Air. Pomáhají tomu i chytré karbonové kryty kol, které se podle potřeby rozšiřují nebo zatahují pro lepší chlazení brzd nebo proudění vzduchu.
Podvozek skrývá tři axiální elektromotory – dva vzadu a jeden vpředu – rozdělené do dvou elektrických pohonných jednotek (EDU). Celkem dávají výkon 1 340 koní, přičemž hlavní síla směřuje na zadní nápravu. Díky 800voltové architektuře a nabíjení o výkonu až 850 kW dokáže vůz během pěti minut načerpat až 400 km dojezdu.
Divadlo v podání AMG
Ačkoli je GT XX elektrický, AMG nezapomnělo na svou pověst mistrovských zvukových kulis. Vůz po nastartování vydává simulovaný zvuk V8 motoru, který vychází z reproduktorů ukrytých v předních světlometech. Zvuk se šíří kolem vozu pomocí speciálních akustických kanálů. K dispozici jsou také pádla pod volantem a spekuluje se o přítomnosti simulované převodovky, podobně jako u sportovního Hyundai Ioniq 5 N.
Interiér je stejně výstřední jako technologie pod karoserií. Karbonová sedadla jsou potažena materiálem z použitých závodních pneumatik GT3 a přizpůsobena tělu zákazníka na základě skenování. Nechybí dvojitý tabletový displej ani oranžové ambientní osvětlení.
Přijde GT XX do výroby?
Některé prvky jako tekutý lak na prahových lištách nebo LED světelná lišta vzadu by mohly narazit na legislativní překážky. Ale to nejdůležitější – pohonný systém – podle všeho do výroby zamíří. AMG tak dává najevo, že to s elektromobilitou myslí vážně a že její budoucnost bude stejně zářivá jako minulost.
Verdikt
Pokud někdo dokáže přenést ducha AMG do elektrické éry, je to parta z Affalterbachu. A pokud bude elektrická budoucnost znít jako osmiválec, možná se jí přestáváme tolik bát.