Z původně cenově dostupného elektromobilu se vyklubala elektrická raketa. Nové Volvo EX30 Twin Motor Performance nabízí dechberoucí zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy – a přitom mělo stát jen 35 000 dolarů. Co se tedy změnilo?
Když Volvo před dvěma lety oznámilo kompaktní crossover EX30, lákalo na dostupný model pro mladé řidiče, s jednoduchou výbavou a atraktivní cenovkou. Jenže realita roku 2025 elektromobilům v základních verzích moc nepřeje. Výrobci šetří, přehodnocují plány a škrtají levnější varianty. A tak místo základního modelu tu máme EX30 ve vrcholné verzi Twin Motor Performance za necelých 1,2 milionu korun.
Design
Interiér je čistý a minimalistický. Chybí klasický klíček, fyzická tlačítka i palubní deska s budíky. Ovládáte vše skrze 12,3palcovou dotykovou obrazovku, která ale v roce 2025 působí spíš jako menší tablet. Skleněná střecha se neotevírá, nemá ani stínění.
Otevírání oken vzadu? Jen přes dotykové menu. Startovací tlačítko? Zapomeňte – auto se probouzí samo, když si do něj sednete. Pokud se ovšem zrovna nerozhodne, že zůstane „bdělé“, a vy odcházíte se spuštěnou hudbou z reproduktorů. Volvo se sice ohání skandinávským minimalismem, ale tady to působí spíš jako důsledek úspor.
Motorizace
A pak přichází to hlavní – výkon. EX30 váží pouze 1 900 kg, což je na elektromobil příjemně málo. Přesto pod kapotou skrývá 422 koní a 660 Nm, což stačí na sprint z 0 na 100 km/h za 3,3 s a čtvrtmíli za 11,8 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 184 km/h, ale do stovky to jede rychleji než Porsche 911.
Dojezd a nabíjení
Papírový dojezd činí 407 km (EPA), ale v testu Car and Driver při 120 km/h zvládl EX30 jen 257 km. Nabíjení z 10 na 90 % na DC stanici trvalo 39 minut, přičemž vůz si bral průměrně 83 kW, i když slibovaný maximální příkon je 153 kW.
Verdikt
Volvo EX30 Twin Motor Performance možná není levné. Možná není ani praktické. Ale je to zábavný kus techniky. Pokud Volvo nikdy neuvede slibovanou základní verzi, aspoň nám zůstane tohle nejrychlejší Volvo všech dob, které si s chutí dá na semaforu Mustang nebo BMW M340i k snídani.