Volkswagen předvedl svou první plně autonomní elektrickou dodávku. Model ID. Buzz AD vychází z dobře známého retrobusu, ale přidává technologii, která ho posouvá do nové éry mobility. Automobilka slibuje nejen styl, ale i kompletní řešení pro budoucí mobilitu.
Premiéru měla prodloužená verze s vyšší střechou, do níž inženýři integrovali senzory a techniku pro autonomní řízení. Vůz nabídne jízdu na čtvrté úrovni automatizace. Vůz jezdí samostatně, ale v nutných situacích může zasáhnout operátor.
Technologie a prostor
Auto dostalo celkem 27 senzorů. Mezi nimi je 13 kamer, devět lidarů a pět radarů. Soustava senzorů mu umožňuje kontrolovat prostor v rozsahu 360 stupňů. Uvnitř jsou čtyři sedadla, dřevěná podlaha a výrazná madla pro snazší nastupování. Nechybí nová tlačítka pro spuštění či zastavení jízdy a také nouzové ovládání.
Na místě řidiče zůstalo sedadlo a volant zakrytý látkou. V případě potřeby se tak do řízení stále může zapojit člověk. Volkswagen tím ukazuje, že i přes vysoký stupeň automatizace nechává v autě prostor pro kontrolu. Sedadlo spolujezdce nahradil odkládací prostor.
Start v Hamburku
Pod značkou Moia připravuje koncern nejen samotné vozidlo, ale i celý ekosystém. Jde o správu flotily, rezervační systém a zázemí pro provozovatele. „S naším plně autonomním kompletním řešením vytváříme nabídku mobility, která je v této podobě jedinečná,“ uvedl generální ředitel Oliver Blume.
První nasazení plánuje Volkswagen na příští rok v Hamburku. Postupně chce službu rozšířit do dalších měst v Evropě i za oceánem. Vůz cílí na veřejné i soukromé poskytovatele přepravy. Cílem je, aby města mohla snadno spustit vlastní robotaxi službu bez vlastního vývoje.
ID. Buzz AD se tak stává symbolem další etapy automobilového průmyslu. Retro vzhled zůstává, ale pod povrchem pracuje technologie, která mění způsob, jak lidé budou jezdit po městech. A zatímco klasický Buzz láká rodiny na prostor a variabilitu, jeho autonomní sourozenec míří na budoucnost sdílené mobility.