Skici, které dosud veřejnost nikdy neviděla, odhalují elektrický sporťák postavený na platformě MEB. Mluvčí pro design a koncepční vozy Volkswagenu, se nedávno na síti LinkedIn podělil o návrhy elektrického kupé, které navrhl designér Tibor Juhasz. Vůz měl být moderní poctou modelu SP2 – ne, nejde o Ferrari Monza SP2, ale o vlastní sportovní kupé Volkswagenu ze 70. let. Proč nikdy nepřišel?
Původní model SP2 vznikl v Brazílii a využíval techniku typu 3, čímž se držely náklady na uzdě. Měl motor vzadu, pohon zadních kol a čtyřstupňovou manuální převodovku. Jeho duchovní nástupce se měl vydat zcela jiným směrem – místo vzduchem chlazeného boxeru elektromotor, nejspíš rovněž vzadu, jak bývá u MEB platforem obvyklé.

Na rozdíl od původního SP2, nový koncept se nechal inspirovat právě legendárním designérem, autorem prvního Golfu, Passatu, Scirocca, Jetty a divokých konceptů W12. Tibor Juhasz se k návrhu z roku 2017 podle Motor1 vyjádřil, že „to měl být nízký, široký sporťák se svalnatými blatníky, dynamickými proporcemi a vizí, která se bohužel nikdy nedostala za fázi skic“.
Proč se nikdy nevyrobil?
Jednoduše řečeno – nebyl čas. VW tehdy řešil krizi značky a potřeboval se soustředit na masovou elektrifikaci. Místo výstředního sportovního kupé se tak začaly rodit modely ID.3, ID.4, ID.5 nebo ID.7. Zábavnějším výstupem celé ID. série zůstává dodnes jen ID. Buzz.
Nešlo však o první neuskutečněný sportovní projekt Volkswagenu v posledních letech. Fanoušci si jistě vzpomenou na BlueSport z roku 2009. Mid-engined roadster s dieselem 2.0 TDI. Nebo EcoRacer z roku 2005? Také diesel, lehká karoserie a slibné výkony. A v neposlední řadě XL Sport z roku 2014 s dvouválcem z Ducati Superleggera. Přesto se žádný z nich nedokázal přiblížit legendárnímu W12 – jedné z posledních skutečných šíleností z Wolfsburgu.
Volkswagen už nežije sportem
Se zákazem prodeje nových spalovacích aut v Evropě na obzoru už není šance, že VW uvede zcela nový sportovní model se spalovacím motorem. Ale elektrický nástupce SP2? To zní jako příležitost. Volkswagen už oznámil, že ikonické označení GTI a R převede do elektrické éry. Ale proč se nespokojit jen s výbavovými liniemi? Proč nepřijít s čistokrevným sportovním autem?
Ano, takový vůz se nikdy nebude prodávat jako crossover, a už vůbec ne jako Golf. Ale značce, která se léta potýká s poškozenou image, by dodal tvář, emoce a charakter. Audi chystá svůj vlastní návrat s novým TT, proč by nemohl Volkswagen přijít s něčím podobným?

