Škoda představila v Mnichově koncept Vision O. Jde o odvážný pohled do budoucnosti značky a zároveň o nástřel páté generace Octavie. Automobilka sází na minimalistický design, velké displeje a aerodynamické triky. Zároveň ale přiznává, že nástup elektrické éry nebude tak rychlý, jak původně plánovala.
Koncept působí na první pohled futuristicky. Rozměry 4,85 × 1,9 × 1,5 metru ho řadí blíže k Superbu než ke stávající Octavii. Širší a nižší karoserie dává vozu stabilní postoj a zároveň zlepšuje proudění vzduchu. Nechybí skryté kliky, zapuštěné stěrače, aktivní žaluzie ani speciálně tvarovaná kola. Výsledkem je čistá silueta, která sází na efektivitu i eleganci.
Interiér plný technologií
Uvnitř vládne minimalismus, ale rozhodně ne chudoba. Dominantou je vertikální centrální displej doplněný horizontální obrazovkou dlouhou přes 1,2 metru. Ta promítá klíčové údaje přímo do zorného pole řidiče. Zavazadlový prostor nabízí 650 až 1700 litrů a ukrývá i praktickou schránku na dobíjecí kabel. Z dalších prvků zaujme bio-adaptivní osvětlení, osobní asistentka Laura nebo dokonce integrovaná lednička.
Překvapivým návratem jsou fyzické ovladače. Škoda tak reaguje na kritiku příliš digitálních interiérů. Pokud se tento prvek dostal do supermoderního konceptu, je velmi pravděpodobné, že se objeví i v sériové verzi. „Kontrolujeme pořadí těchto vozů. Teď máme Enyaq Coupé, Elroq, další je Epiq a pak SUV 7S. Poté míříme na Octavii combi,“ uvedl šéf značky Klaus Zellmer.
Strategie a další kroky
Původní plán počítal se šesti čistě elektrickými modely do roku 2027. Součástí měly být malé SUV, Elroq, kombík a také sedmimístná verze Space. Reálný vývoj ale přinutil vedení zvolnit. Prodeje elektromobilů nerostou tak rychle a koncern Volkswagen uznal, že platforma MEB s 400V technologií nestačí konkurenci. Proto Škoda sází na novou generaci s 800V architekturou, která dorazí až v příštím desetiletí.
Technické parametry konceptu zůstávají zahalené. Automobilka neprozradila výkon ani kapacitu baterie. Jasné je jen to, že Vision O umí sloužit jako externí zdroj energie, například pro domácnost nebo nabíjení dalších zařízení. Podle tvůrců zvládá většinu jízdních úkonů autonomně, kromě extrémních podmínek jako silný déšť či špatná viditelnost.
Vision O tak plní dvě role. Ukazuje, kam se Octavia vydá v elektrické éře, a zároveň symbolizuje trpělivější postup značky v době, kdy zákazníci i celý trh stále hledají tempo přechodu na bateriovou mobilitu.