Sbohem spalovací motore, bonjour elektřino! Peugeot E-208 GTi přepisuje historii ostrých hatchbacků. Máme se na co těšit.
Kdo by to byl řekl? Peugeot předbíhá Volkswagen a jako první přichází s plně elektrickým hot hatchem nesoucím legendární označení Peugeot GTi – tentokrát s malým „i“, jak tomu u značky se lvem vždy bývalo. Zatímco VW o elektrickém GTI stále jen mluví, Francouzi ho mění v realitu. Po ukončení spalovací éry GTi v roce 2020 s modelem 308 GTi teď přichází nová kapitola – E-208 GTi.
První čistě elektrický model od Peugeot Sport
E-208 GTi je prvním stoprocentně elektrickým modelem z dílny Peugeot Sport, který navazuje na výkonný hybridní 508 PSE. Zůstává věrný tradici pohonu předních kol, jak se na správný hot hatch sluší. Pod kapotou se ukrývá výrazně přepracovaný elektromotor s výkonem 280 koní a 345 Nm točivého momentu – stejné hodnoty jako u elektrického Abarthu 600e.
Oproti běžné verzi elektromobilu E-208 je to nárůst o 124 koní a 85 Nm, což se jasně odráží i na dynamice. Z 0 na 100 km/h to nový GTi zvládne za 5,7 sekundy a rozjede se až na 180 km/h.
Výkon na úkor dojezdu
Jak to tak bývá, výkon si vybírá daň. Dojezd dle WLTP klesá ze standardních 433 km na 350 km, ale 54kWh baterie zůstává zachována. Díky 100kW DC nabíjení tak není problém doplnit energii z 10 % na 80 % přibližně za půl hodiny.
Do výbavy dále patří pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, samozamykací diferenciál, nový zadní stabilizátor a větší brzdy – vpředu 355mm kotouče se čtyřpístkovými třmeny. A pokud chcete opravdový zážitek, sportovní režim vám jedním stiskem vypne všechny asistenty.
Design kabiny
Uvnitř najdeme sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy, inspirovaná 205 GTi – jedno má pruh po vzoru 1.9, druhé čalounění připomíná variantu 1.6. Nechybí Alcantara, speciální koberečky, ani červené logo GTi na volantu. Atmosféra je agresivní, ale zároveň s civilizovanou stránkou – přesně jak to u Peugeotů GTi vždy bývalo.
Verdikt
Peugeot E-208 GTi měl svou premiéru během závodu 24 hodin Le Mans a vše nasvědčuje tomu, že tohle je jen začátek. Francouzi to myslí s elektrickými GTi vážně. A přestože konkurence už také nespí, Peugeot si díky svému odkazu a odvaze znovu razí cestu dopředu.