Britská automobilka Bentley oznámila, že dočasně pozastavila export některých vozů do Spojených států, a to navzdory tomu, že bude pokračovat v importu vozů přímo objednaných zákazníky. Důvodem je nejistota ohledně nově zavedených celních tarifů, které zkomplikovaly obchodní vztahy mezi USA a Velkou Británií.
Tarify zavedené za administrativy Donalda Trumpa nadále vyvolávají nejistotu v automobilovém průmyslu. Přestože Spojené státy a Spojené království uzavřely obchodní dohodu už začátkem května, britští výrobci stále přesně neví, na čem jsou. Jak informoval server Car and Driver, Bentley kvůli této situaci pozastavilo exporty vozidel určených do prodeje ze skladových zásob, ale ponechává ceny beze změny alespoň do konce června.
Od 3. dubna začaly USA uplatňovat 25% clo na dovoz všech osobních vozů. Nová dohoda ale stanovuje, že prvních 100 000 vozů dovezených z Velké Británie ročně podléhá pouze 10% clu. Po překročení této kvóty se však opět uplatní původní 25% sazba. Ještě před těmito změnami činilo clo na britské vozy pouze 2,5 %.
Zákaznické objednávky dorazí, skladové vozy zůstávají v Británii
Šéf Bentley Americas Mike Rocco uvedl, že automobilka řídí situaci s cly ze dne na den a že každý britský výrobce se snaží zorientovat v tom, co nová pravidla přesně znamenají. Ve finále se zdá, že na agresivní politiku Donalda Trumpa doplatí pouze běžní Američané. Ti bohatí si své Bentley zkrátka nechají dopravit soukromě.
Rocco zároveň potvrdil, že vozy objednané přímo zákazníky budou do USA dále dováženy a předány majitelům. Naopak vozy určené pro prodej ze skladových zásob dealerů byly zadrženy a dočasně zůstávají ve Velké Británii. Na začátku června mělo Bentley v USA přibližně 378 vozů ve skladových zásobách.
Vyčkávací strategie
Podle Car and Driver bylo v roce 2024 do USA dovezeno přibližně 102 000 britských vozidel, dle údajů britské Society of Motor Manufacturers and Traders. Kromě Bentley dovážejí do Spojených států vozy i další britské značky jako Rolls-Royce, Land Rover, Mini, Aston Martin a McLaren.
Ačkoliv uzavřená dohoda deklaruje snížení dopadu cel oproti běžným 25 % u ostatních zemí, stále není jasné, jak bude kvóta 100 000 vozů rozdělována mezi jednotlivé výrobce. Bentley se tak prozatím drží opatrného přístupu a vyčkává, jak se celní situace dále vyvine.