WNM_pozadi
15.3 C
Czech
Čtvrtek 19. června 2025

BMW X3 M50 je nový vrchol pro běžné dny i rychlou jízdu

BMW představuje čtvrtou generaci SUV X3. Novinka sází na výkon, komfort i techniku, ale zároveň zůstává praktickým autem pro každý den. Verze M50 xDrive je aktuálním vrcholem nabídky, silná, rychlá, ale stále použitelná v běžném provozu.

Audi Q3 2026 dostalo ostřejší linie, do USA se hybrid nechystá 

Audi představilo třetí generaci svého nejmenšího SUV – modelu Q3. Ačkoli nejde o sportovní ikonku typu RS6 Avant, Q3 je pro značku klíčovým prvkem. V loňském roce šlo o druhý nejprodávanější vůz Audi v USA, hned po kompaktním Q5. Novinka přináší ostřejší design, technologicky vyspělý interiér a osvědčené čtyřválcové motory – ovšem bez hybridní techniky pro americký trh.

Australané staví bestii. Cíl? Překonat rychlost 1 000 mil v hodině. „Auto“ má 200 tisíc koní

S velice ambiciózním plánem se prezentuje inženýrský tým z Austrálie. „Australský nájezdník“, jak by se auto mohlo přezdívat v českém ekvivalentu, si stanovil jeden jediný cíl: překonat rychlostní rekord automobilu. Bestie s 200 tisíci koňskými silami by ji mohla trumfnout i o 400 km/h.

Reklama

O titul nejrychlejšího auta na zemském povrchu usilovala už řada projektů. Nejblíže měl k pomyslné metě 1 000 mil za hodinu nakročeno britský jednomístný speciál Bloodhound SSC, jenomže firmě došly před několika lety peníze a přepis historie je tak v nedohlednu.

I tak ale mají rekord v režii právě projektanti z Britských ostrovů. Už na konci minulého století, přesněji v roce 1997, se vyšplhal na rychlost 1228 km/h jedinečný Thrust SSC. Přepočtem na míle se dostáváme k hodnotě 763 mil, to ale chtějí změnit Australané.

A dokonce už přišli s při nejmenším zajímavým projektem. „Aussie Invader 5R“. Tak zní oficiální název auta, které zacílí na veškeré rychlostní rekordy, které kdy byly na Zemi pokořeny. O co půjde? Tak to si poslechněte. Něco takového tady totiž ještě asi nikdy předtím nebylo.

Australskou šílenost požene raketa. Motor, který se běžně používá při startu raketových modulů, vyprodukuje na tahu téměř 62 tisíc liber, což se v přepočtu na běžný motor rovná zhruba 203 tisícům koňských sil. Z 0 na 100 se auto dostane za 1,1 vteřiny, s takovou rychlostí ale přichází i trable.

„Pohyb rychlostí 1600 km/h znamená stonásobný odpor vzduchu oproti rychlosti 160 km/h, takže potřebujete obrovské množství síly,“ vysvětloval serveru CARADVICE Daniel Edgington-Mitchell, profesor mechanického a leteckého inženýrství na univerzitě Monash v Melbourne.

„Jakmile se blížíte rychlosti zvuku, část proudění vzduchu kolem auta už ji překoná, i když auto samotné ještě ne. V takové chvíli se začínají tvořit tlakové vlny, které mohou vytvořit neobvyklé rozdíly v tlaku na vozidlo. Z pohledu ovladatelnosti a stability je to noční můra,” dodal.

Když se auto rozjede, potřebuje k maximálnímu výkonu asi 5kilometrový prostor. Na zpomalení už jich ale je 13 a pomoct mají kromě brzd samozřejmě také padáky. Monopost by si měl vzít do parády zkušený Rosco McGlashan, který patří mezi přední australské rychlíky už od překonání místního prvenství v roce 1994.

Takže si to shrňme. Auto, to je jedna věc. Projektanti i samotný řidič ale musí myslet i na hromadu dalších věcí. Papírově by měl „nájezdník“ tisíc mil v hodině, tedy 1609 km/h, zvládnout. Nechme se ale překvapit, bude to totiž ještě hodně, hodně složité.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

BMW X3 M50 je nový vrchol pro běžné dny i rychlou jízdu

BMW představuje čtvrtou generaci SUV X3. Novinka sází na výkon, komfort i techniku, ale zároveň zůstává praktickým autem pro každý den. Verze M50 xDrive je aktuálním vrcholem nabídky, silná, rychlá, ale stále použitelná v běžném provozu.

Audi Q3 2026 dostalo ostřejší linie, do USA se hybrid nechystá 

Audi představilo třetí generaci svého nejmenšího SUV – modelu Q3. Ačkoli nejde o sportovní ikonku typu RS6 Avant, Q3 je pro značku klíčovým prvkem. V loňském roce šlo o druhý nejprodávanější vůz Audi v USA, hned po kompaktním Q5. Novinka přináší ostřejší design, technologicky vyspělý interiér a osvědčené čtyřválcové motory – ovšem bez hybridní techniky pro americký trh.

Mibot je nejmenší elektromobil Japonska. A taky jeden z nejlevnějších

Nový mikro-elektromobil Mibot cílí na to nejnutnější. Má jedno sedadlo, malý kufr a baterii, která zvládne 100 kilometrů. Víc nepotřebuje. V Japonsku se o něj ale začíná zajímat víc lidí, než byste čekali.

Opel Frontera dorazil do Česka. Za půl milionu korun nabídne sedm míst i hybrid

Kdo hledá praktické SUV za rozumné peníze, má novou možnost. Opel uvádí na český trh novou Fronteru crossover, který kombinuje prostor, jednoduchost a nízkou spotřebu. V základní výbavě stojí 499 990 korun.

Chevrolet Equinox EV je skvělý. Je tu ale lepší model 

Chevrolet dnes nabízí dvě kompaktní SUV pod stejným názvem – Equinox EV a Equinox se spalovacím motorem. A i když sdílejí jméno i segment, v praxi jsou to dva zcela odlišné vozy. Rozdíly sahají od designu přes technologie až po samotný zážitek z jízdy. Oba modely však mají své silné stránky. Pojďme se na ně podívat. 

Tak jsme se dočkali. Legendární Ford F-150 Lobo je zpět. 

Po loňském debutu modelu Maverick Lobo přichází Ford s větším a drsnějším pokračováním této pouliční „stylovky“ – seznamte se s novým F-150 Lobo. Název „Lobo“, což ve španělštině znamená „vlk“, byl poprvé použit v roce 1981 u konceptu Bronco a v roce 1997 se objevil i na sériové verzi F-150 určené pro mexický trh. A teď pozor, možná brzy zamíří i do Evropy.

Leapmotor B10 může změnit hru. Čínské SUV míří do Evropy s cenou pod 300 tisíc

Čínská značka Leapmotor vstupuje na český trh s elektromobilem, který v domovské zemi vyvolal vlnu zájmu. Model B10 kombinuje moderní výbavu, odvážný design a techniku, která může zneklidnit evropské automobilky. A to vše za cenu, která dává smysl.

Huawei představil Maextro S800. Elektrická limuzína míří na Rolls-Royce

Huawei se po boku automobilky JAC vrhá do světa luxusních elektromobilů. Nový sedan Maextro S800 nabízí přes 800 koní, autonomní řízení a kabinu plnou displejů a luxusních detailů. Na rozdíl od německých konkurentů ale stojí třetinu.

Hyundai Ioniq 6 N. Je tu první oficiální pohled na ostrý elektrický sedan

Po úspěchu modelu Ioniq 5 N se Hyundai připravuje na rozšíření své sportovní divize N i v rámci elektromobilů. A právě teď se světu poprvé oficiálně ukázal Hyundai Ioniq 6 N, a to v podobě série teaser fotografií, které odhalují úchvatné detaily připravovaného dravého, výkonného sedanu.

BMW X3 M50 je nový vrchol pro běžné dny i rychlou jízdu

BMW představuje čtvrtou generaci SUV X3. Novinka sází na výkon, komfort i techniku, ale zároveň zůstává praktickým autem pro každý den. Verze M50 xDrive je aktuálním vrcholem nabídky, silná, rychlá, ale stále použitelná v běžném provozu.

Audi Q3 2026 dostalo ostřejší linie, do USA se hybrid nechystá 

Audi představilo třetí generaci svého nejmenšího SUV – modelu Q3. Ačkoli nejde o sportovní ikonku typu RS6 Avant, Q3 je pro značku klíčovým prvkem. V loňském roce šlo o druhý nejprodávanější vůz Audi v USA, hned po kompaktním Q5. Novinka přináší ostřejší design, technologicky vyspělý interiér a osvědčené čtyřválcové motory – ovšem bez hybridní techniky pro americký trh.

Mibot je nejmenší elektromobil Japonska. A taky jeden z nejlevnějších

Nový mikro-elektromobil Mibot cílí na to nejnutnější. Má jedno sedadlo, malý kufr a baterii, která zvládne 100 kilometrů. Víc nepotřebuje. V Japonsku se o něj ale začíná zajímat víc lidí, než byste čekali.

Opel Frontera dorazil do Česka. Za půl milionu korun nabídne sedm míst i hybrid

Kdo hledá praktické SUV za rozumné peníze, má novou možnost. Opel uvádí na český trh novou Fronteru crossover, který kombinuje prostor, jednoduchost a nízkou spotřebu. V základní výbavě stojí 499 990 korun.

Chevrolet Equinox EV je skvělý. Je tu ale lepší model 

Chevrolet dnes nabízí dvě kompaktní SUV pod stejným názvem – Equinox EV a Equinox se spalovacím motorem. A i když sdílejí jméno i segment, v praxi jsou to dva zcela odlišné vozy. Rozdíly sahají od designu přes technologie až po samotný zážitek z jízdy. Oba modely však mají své silné stránky. Pojďme se na ně podívat. 

Tak jsme se dočkali. Legendární Ford F-150 Lobo je zpět. 

Po loňském debutu modelu Maverick Lobo přichází Ford s větším a drsnějším pokračováním této pouliční „stylovky“ – seznamte se s novým F-150 Lobo. Název „Lobo“, což ve španělštině znamená „vlk“, byl poprvé použit v roce 1981 u konceptu Bronco a v roce 1997 se objevil i na sériové verzi F-150 určené pro mexický trh. A teď pozor, možná brzy zamíří i do Evropy.

Leapmotor B10 může změnit hru. Čínské SUV míří do Evropy s cenou pod 300 tisíc

Čínská značka Leapmotor vstupuje na český trh s elektromobilem, který v domovské zemi vyvolal vlnu zájmu. Model B10 kombinuje moderní výbavu, odvážný design a techniku, která může zneklidnit evropské automobilky. A to vše za cenu, která dává smysl.

Huawei představil Maextro S800. Elektrická limuzína míří na Rolls-Royce

Huawei se po boku automobilky JAC vrhá do světa luxusních elektromobilů. Nový sedan Maextro S800 nabízí přes 800 koní, autonomní řízení a kabinu plnou displejů a luxusních detailů. Na rozdíl od německých konkurentů ale stojí třetinu.

Hyundai Ioniq 6 N. Je tu první oficiální pohled na ostrý elektrický sedan

Po úspěchu modelu Ioniq 5 N se Hyundai připravuje na rozšíření své sportovní divize N i v rámci elektromobilů. A právě teď se světu poprvé oficiálně ukázal Hyundai Ioniq 6 N, a to v podobě série teaser fotografií, které odhalují úchvatné detaily připravovaného dravého, výkonného sedanu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama