Sériová výroba elektrického tahače Tesla Semi stále oficiálně nezačala, ale automobilka už stihla nákladní vůz přepracovat a vylepšit. Podle firmy má modernizovaný model nabídnout lepší aerodynamiku, vyšší efektivitu i užitečné zatížení, a přitom se vizuálně přibližuje Cybertrucku a Modelu Y.
Tesla představila aktualizovanou verzi Semi na každoročním setkání akcionářů, tedy osm let po původním odhalení v roce 2017. Zatímco původní design měl vertikálně orientované světlomety, nová verze přichází s úzkým světelným pásem po celé šířce čela, což připomíná světelnou lištu ze Cybertrucku. Přepracován byl i přední nárazník, který nově obsahuje aerodynamické kanály kolem kol, a přibyly také nové kamery umístěné těsně před dveřmi, doplňující klasická zrcátka.
Lepší účinnost, vyšší výkon
Design ale není to jediné, co Tesla změnila. Podle Car and Driver má být nový Semi efektivnější než původní prototyp a zároveň unese vyšší náklad. Automobilka uvádí dojezd až 800 kilometrů (500 mil) při spotřebě 1,7 kWh na míli, což odpovídá kapacitě baterie kolem 850 kWh.
Pod kapotou se skrývá výkon 1 072 koní (800 kW) a nabíjecí výkon až 1,2 megawattu, který umožní doplnit 70 % kapacity během pouhých 30 minut. Tesla zároveň tvrdí, že Semi je nyní „připravený na autonomní řízení“, i když další detaily zatím nezveřejnila.
Sliby o sériové výrobě
Elon Musk na setkání akcionářů prohlásil, že sériová výroba Tesly Semi začne příští rok. Mnozí fanoušci však zůstávají skeptičtí. Musk totiž už při původním odhalení v roce 2017 tvrdil, že výroba začne v roce 2019. Od té doby vzniklo jen několik desítek kusů, které využívá například PepsiCo.
Výroba by měla probíhat v novém závodě v Nevadě, jehož otevření bylo původně plánováno na konec roku 2025. Nyní se však počítá s posunem na začátek roku 2026.
Klíčový test pro elektrickou nákladní dopravu
Tesla Semi je pro automobilku zásadní projekt. Má ukázat, že elektrická nákladní doprava může být ekonomicky životaschopná. Díky kombinaci velkého dojezdu, rychlého nabíjení a vysokého výkonu má být Semi schopné konkurovat dieselovým tahačům nejen ekologicky, ale i provozními náklady.
Zda se ale skutečně dočkáme sériové výroby v roce 2026, zůstává otázkou. Po letech odkladů a prototypů je jasné, že Tesla má co dohánět, i když podle posledních úprav je jisté, že na Semi stále aktivně pracuje.

