Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zahájil vyšetřování elektromobilu Tesla Model Y z roku 2021, a to kvůli problémům s elektrickými klikami dveří. Ty mohou v určitých situacích přestat fungovat, což už několikrát vedlo k dramatickým momentům, kdy se rodiče nemohli dostat k dětem uvězněným uvnitř vozu. Podle dokumentace jde zhruba o 174 tisíc vozů.
Úřad uvádí, že obdržel devět oficiálních podnětů od majitelů. Několik z nich přišlo od rodičů, kteří popsali, že po zastavení auta a umístění dítěte na zadní sedadlo nedokázali znovu otevřít dveře. V extrémních případech museli dokonce rozbít okno, aby se k dětem dostali. Tyto incidenty jsou zvlášť nebezpečné v horkých dnech, kdy se interiér vozu rychle přehřívá.
Tesla Is Being Investigated by the Feds for the Model Y's Electric Door Handles That May Not Work https://t.co/GwqV0q7Fbd
— Car and Driver (@CARandDRIVER) September 24, 2025
Tesla sice vybavuje všechny své vozy povinným mechanickým nouzovým otvíráním dveří zevnitř, ale u Modelu Y je páčka umístěna tak, že dítě ji jen těžko najde nebo na ni vůbec nedosáhne. Ještě složitější je situace zvenčí – manuální odemčení vyžaduje otevření přední kapoty a připojení 12V zdroje k určeným kontaktům. Mnoho majitelů přitom ani neví, že taková možnost existuje.
Viníkem je nízkonapěťová baterie
Předběžné závěry NHTSA ukazují, že problém souvisí s nízkým napětím palubní baterie, která napájí dveřní mechanismy. I když byly baterie v postižených vozech později vyměněny, žádné varovné kontrolky se před selháním neobjevily. To vyvolává otázky ohledně celkového řešení napájení a spolehlivosti systému. Úřad proto zkoumá nejen samotné incidenty, ale i přístup Tesly k návrhu a ochraně těchto klíčových funkcí.
Tesla připravuje změny designu
Reakce na kritiku přišla od šéfa designu Tesly Franze von Holzhausena, který Car and Driver přiznal, že automobilka pracuje na přepracování klik. Nové řešení by mělo spojit elektronické a manuální otevírání do jednoho tlačítka. Cílem je usnadnit použití v situacích, kdy není čas hledat skrytou páčku. „Myslím, že má velký smysl, aby to byla jediná funkce,“ uvedl.
Další kroky NHTSA
Vyšetřování je zatím ve fázi předběžného přezkumu. NHTSA bude nadále sledovat další podněty a vyhodnocovat, zda je problém natolik závažný, aby vyžadoval svolávací akci. Pokud ano, Tesla bude muset přijmout konkrétní opatření. Situace je o to citlivější, že Model Y je v současnosti nejprodávanějším vozem značky. Případ tak může mít zásadní dopad nejen na pověst automobilky, ale i na důvěru zákazníků v bezpečnost moderních technologií.