Malý, jednoduchý, levný. Bez dotykového displeje, s klikami na okna a nevelikým dojezdem. Americký startup Slate Auto představil elektromobil, který má ambici stát se pracantem pro obyčejné lidi. Seznamte se s Truckem – elektrickým pickupem, jehož základní cena po daňových úlevách má začínat pod hranicí 20 000 dolarů.
Slate Truck byl slavnostně odhalen na akci v Los Angeles a podle všeho má jít o skutečně přelomový model. Za projektem stojí mimo jiné i zakladatel Amazonu Jeff Bezos, a jeho záměr je jasný – nabídnout lidem cenově dostupné užitkové vozidlo, které není přehlceno elektronikou. Ford se bude muset začít snažit.
Technika bez složitostí
Základem je dvoudveřová, dvoumístná kabina, která se bude nabízet výhradně v barvě slate gray. Pohon zajišťuje jeden elektromotor na zadní nápravě s výkonem 201 koní (150 kW) a točivým momentem 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat přibližně 8 sekund, maximální rychlost je 145 km/h.
V nabídce budou dvě baterie – základní 52,7kWh s dojezdem 240 km a volitelná 84,3kWh verze s dojezdem až 386 km. Podvozek využívá jednoduché zavěšení: vpředu vzpěry McPherson, vzadu De Dionova náprava – podobně jako legendární Mercedes-Benz G.
Slate Truck má na délku pouhých 4,43 metru, tedy méně než běžný hatchback, například Honda Civic. Přesto nabídne ložnou plochu o délce 1,5 metru a další úložný prostor v předním „frunku“ o objemu 200 litrů.
Interiér jako z 90. let
Uvnitř čekejte absolutní minimalismus – žádný infotainment, jen univerzální držák na chytrý telefon nebo tablet. Klimatizace? Ano, ale s manuálním ovládáním. Okna? Na kličku. A rádio? To si připojte přes Bluetooth reproduktor. Zkrátka návrat ke kořenům – ale s elektrickým srdcem.
Udělej si sám
Aby byl vůz co nejdostupnější, nabízí Slate pouze jednu základní verzi, ale s širokou nabídkou příslušenství – od ochranných fólií až po unikátní DIY balíček, který umožní přeměnit pickup na pětimístné SUV. Nechybí ani retro nástavba ve stylu fastback, připomínající klasické Range Rovery.
Celková hmotnost činí 1 633 kg, nosnost je 650 kg a maximální tažná kapacita jen 450 kg – tedy nic pro těžkou práci, ale ideální pro město a lehké náklady. Výroba má probíhat v USA, konkrétní továrna však zatím nebyla oznámena. Slate plánuje prodej bez dealerů, přímo zákazníkům – a také síť vlastních servisních center.
Verdikt
Ačkoliv Slate Truck zní jako sen pro řemeslníky, doručovatele nebo mladé rodiny, zůstává otázkou, zda se tento odvážný plán podaří přetavit v realitu. I s podporou miliardáře je zahájení sériové výroby extrémně náročné. Navíc se blíží konec státních dotací na elektromobily, což může konečnou cenu zvýšit. Uvidíme, jak se celá situace vyvine.