Žádná nafta, žádný benzín, žádný plyn. Vodík o hmotnosti 5,6 kilogramů uložený v zásobnících přinesl bezemisnímu automobilu Toyota Mirai rekord v podobně najetých kilometrů na jednu „nádrž“. Toyota překonala dosavadní rekord Hyundai Nexo o 116 kilometrů. V tabulkách rekordů se tak údaj 887 mění na 1003.
Aby bylo možné dosáhnout tohoto rekordu v ujeté vzdálenosti, zvolili si řidiči pochopitelně mód „ekologické jízdy“. Ale žádné další speciální vychytávky nečekejte. Cesta proběhla na veřejných silnicích jižně od Paříže a v oblastech Loir-et-Cher a Indre-et-Loire a přesná vzdálenost i spotřeba byly bedlivě sledovány.
Jak informuje web financialexpress.com, jízda začala v 5:43 hodin ráno z vodíkové stanice v Orly a skončila po najetí 1003 kilometrů. Žádné tankování, žádné doplňování paliva, prostě nonstop jízda trvající 13 hodin a 6 minut. Když pak řidiči zastavili, ukazoval palubní počítač dojezd 9 kilometrů.
„S novým vodíkovým vozem Toyota Mirai můžete cestovat z Prahy na chorvatské pláže bez doplňování paliva. Měli bychom požádat Chorvatsko, aby zřídilo vodíkovou stanici v Zadaru,“ napsal na Twitter velvyslanec Japonska v České republice Suzuki Hideo.
„Zelený“ vodík a spotřeba 0,55kg na 100 kilometrů. Dotankujete za 5 minut
Výrobce uvádí, že při pokusu o rekord byl použit vodík z obnovitelných zdrojů a průměrná spotřeba paliva byla 0,55 kg / 100 km. Mirai vyjížděl s 5,6 kg vodíku v zásobnících.
Nový Mirai je elektrickým vozidlem s palivovými články druhé generace. Zvýšená účinnost systému těchto článků v kombinaci s vyšší akumulační kapacitou vodíku a lepší aerodynamikou vozu přispívají ke zvýšení dojezdu na zhruba 650 km za normálních jízdních podmínek. Samotné tankování by pak nemělo trvat déle než 5 minut.
Při rekordu byli čtyři řidiči. Victorien Erussard, James Olden, inženýr společnosti Toyota Motor Europe, Maxime le Hir, produktový manažer Mira a Marie Gadd, PR manažerka společnosti Toyota France.
Prvně jmenovaný Victorien Erussard je zakladatelem projektu Energy Observer a kapitán lodi stejného jména. Lodi, kterou pohání palivový článek od Toyoty a která slouží jako výzkumná laboratoř probíhajících energetických změn. Celá značka Toyota má s vodíkem plány, které se pro mnohé mohu jevit jako sci-fi. Inženýři se zabývají vývojem elektrických generátorů, řeší vodíkové pohony pro autobusy, kamiony i taxíky a nebrání se asi myšlence „vodíkového města“.
Fakta o rekordní jízdě:
Ujetá vzdálenost s jednou vodíkovou náplní | 1003 km |
Průměrná spotřeba vodíku | 0,55 kg / 100 km |
Zbývající dojezd (dle palubního počítače) | 9 km |