Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.
Zatímco Mazda CX-5 má oslovovat spíše městsky založené řidiče a manažery v oblecích, CX-50 je prezentována jako dobrodružnější alternativa. Symbolizují to robustnější proporce, plastové lemy blatníků, střešní nosníky a celkově „outdoorovější“ styl. Právě na tuto image navazuje verze Meridian Edition, která v nabídce CX-50 zastává roli terénně laděné výbavy.
Vše je o designu
Stejně jako u většiny podobných „off-road light“ verzí v této kategorii je ale Meridian Edition spíš o vzhledu než o skutečných schopnostech v terénu. Vizuálních odlišností není mnoho: leskle černé střešní nosníky, tmavý znak pohonu všech kol na víku kufru a u verzí s turbomotorem také matná černá fólie na kapotě. Největším přínosem jsou 18palcová černá kola obutá do pneumatik Falken WildPeak Trail, které jako jediné reálně zlepšují průchodnost mimo asfalt.
Pokud by to z doplňků nebylo jasné, Meridian Edition cílí na zákazníky, kterým nevadí jednoduchá, až strohá kombinace barev. Základní lak je výhradně černý a interiér lze objednat pouze v černém provedení s perforovanou koženkou. Výjimku tvoří dražší verze s turbomotorem, která nabízí atraktivnější hnědou kůži Terracotta. Další barvy karoserie jsou k dispozici jen za příplatek a celkově je výběr výrazně omezenější než u jiných verzí CX-50.
Motorizace
Z hlediska techniky došlo pro modelový rok 2026 k podstatné změně. Zatímco dříve byl Meridian Edition k dispozici výhradně se silnějším přeplňovaným motorem o výkonu 256 koní, nově lze tuto výbavu kombinovat i se základním atmosférickým čtyřválcem 2,5 litru o výkonu 187 koní. Právě tato slabší varianta byla předmětem testu. Naměřené hodnoty nepřinesly žádné překvapení. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy je o zhruba dvě sekundy pomalejší než u přeplňované verze.
Čísla ale nevypovídají o celkovém dojmu z jízdy. V běžném provozu působí základní motor podle Car and Driver dostatečně živě a bez problémů zvládá dálniční nájezdy i předjíždění. Výrazně mu pomáhá šestistupňová automatická převodovka, která ochotně podřazuje při sešlápnutí plynu. Turbomotor sice nabídne více síly v nízkých otáčkách, ale atmosférická jednotka rozhodně nepůsobí líně.
Verdikt
Meridian Edition tak nejvíce osloví ty, kteří tráví víkendy v přírodě, míří na méně udržované cesty a stejně by investovali do odolnějších pneumatik. V takovém případě jde o stylový balíček, který ušetří jednu cestu do pneuservisu. Pro většinu zájemců ale zůstane spíše designovou záležitostí než skutečným terénním náčiním.
