Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.
Impulzem k obratu se stal mimo jiné dopis německého kancléře Friedricha Merze, adresovaný předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. Merz v něm vyzval Brusel, aby ponechal otevřené různé technologické cesty a nevsadil vše výhradně na čisté elektromobily. Podle něj by Evropská unie neměla zavírat dveře vysoce účinným spalovacím motorům ani alternativním palivům.
USA v čele
Změna postoje EU přichází ve chvíli, kdy i Spojené státy avizují zmírnění emisních regulací. Administrativa Donalda Trumpa oznámila záměr uvolnit normy CAFE, tedy povinné limity spotřeby paliva, pro období po roce 2031. Vývoj na obou stranách Atlantiku tak naznačuje širší přehodnocení dosavadního kurzu.
Evropská komise po Merzově iniciativě představila oficiální návrh úpravy zákazu spalovacích motorů. Namísto absolutního ukončení prodeje nových vozů se spalovacím motorem po roce 2035 by nová pravidla vyžadovala snížení emisí výfukových plynů o 90 procent oproti roku 2021. Zbývajících 10 procent by bylo možné kompenzovat využíváním biopaliv, syntetických e-paliv nebo například nízkouhlíkové oceli vyráběné v Evropě. Cíl zůstává ambiciózní, ale dává výrobcům výrazně větší manévrovací prostor.
Hlas výrobců je slyšet
Automobilky dlouhodobě upozorňovaly, že plošný zákaz spalovacích motorů je příliš radikální a ohrožuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Dopis německého kancléře jejich argumentům dodal politickou váhu. Podle Car and Driver Merz prosazuje, aby i po roce 2035 mohly zůstat v nabídce plug-in hybridy, elektromobily s prodlouženým dojezdem a také vysoce efektivní spalovací vozy.
Podobně se vyjádřil i evropský komisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas. Podle něj EU při přehodnocování emisních limitů vezme v úvahu veškerý technologický pokrok, včetně spalovacích motorů využívajících e-paliva a biopaliva. Právě tato oblast má hrát v budoucím řešení klíčovou roli.
Verdikt
Jisté je jedno. Původní plán na definitivní konec spalovacích motorů v roce 2035 už neplatí bez výhrad. EU tak zřejmě míří k realističtějšímu a technologicky otevřenějšímu řešení, které má dát šanci nejen elektromobilům, ale i moderním spalovacím technologiím a alternativním palivům.
