Éra jednoho z nejoblíbenějších hot hatchů je u konce. Ford oficiálně ukončil výrobu modelu Focus ST v Evropě, čímž se uzavírá více než dvacetiletá kapitola sportovně laděného kompaktního vozu. Poslední kus sjel z výrobní linky v německém Saarlouis minulý týden.
Ford Focus ST přežil o generaci déle než jeho sourozenec Fiesta, přesto ani on nemohl uniknout realitě automobilového trhu a postupnému odklonu od sportovních hatchbacků. Ford přitom ještě v roce 2018 oznámil, že Evropa se dočká čtvrté generace, zatímco v Severní Americe byly Focus i Fiesta bez milosti staženy z nabídky. Naděje fanoušků, že by Focus ST mohl vydržet „věčně“, se ale nenaplnila – výrobní linka se definitivně zastavila.
Raise a Glass to Hot-Hatch Fanatics: The Final Ford Focus ST Has Rolled off the Production Line https://t.co/6ei8FJr1FR
— Car and Driver (@CARandDRIVER) September 30, 2025
Například ve Spojených státech se Focus ST prodával naposledy v generaci z roku 2018. Tehdejší vůz poháněl přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 252 koní. Sprint na 100 km/h zvládal lehce přes šest sekund a díky přesnému řízení i sportovnímu podvozku si dokázal poradit s mnohem dražší konkurencí. V očích amerických fanoušků šlo podle Car and Driver o skvělý kompromis mezi každodenním autem a ostrým hatchbackem.
Evropa dostala víc
Na starém kontinentu se však čtvrtá generace Focusu ST představila s úplně jinou technikou. V roce 2019 dostal vůz motor 2.3 EcoBoost převzatý z Focusu RS, i když v mírně „osekané“ verzi o výkonu 276 koní. Ford navíc přidal nový diferenciál s funkcí torque vectoring, který zlepšil trakci a chování v zatáčkách, a podvozek prošel důkladným laděním. Výsledkem bylo auto, které působilo dospěleji, ale zároveň neztratilo sportovní duši.
Největší problém? Nedostupnost
Redakce amerických médií si po testování evropské verze v roce 2019 povzdechly, že Focus ST má jen jeden zásadní problém – nebyl k dostání na jejich trhu. Dnes se bohužel nedostane už nikomu, vyjma těch, kteří si pořídí ojetinu.
Loučení s hot hatchem
Konec Focusu ST znamená další ránu pro milovníky kompaktních sportovních aut. Postupně mizí i další legendy – Volkswagen Golf GTI se elektrifikuje, Renault Megane RS už skončil a Honda Civic Type R zůstává jedním z posledních mohykánů.
Verdikt
Pro fanoušky značky i nadšence do rychlých hatchbacků tak nezbývá než věřit, že se Ford k ostrým modelům v nějaké formě jednou vrátí. Do té doby si Focus ST zajistí čestné místo v historii jako jeden z nejlepších hot hatchů své doby.