Více
    14.3 C
    Czech
    Sobota 4. května 2024

    Před 30 lety skončil Trabant. Klasice zlomil vaz nezájem i rozpad SSSR

    Ve Střední Evropě asi není nikdo, kdo by tuhle značku neznal. Trabant se vyráběl v oblasti na východě Německa a jeho model 601 sjížděl z výrobní linky dlouhých 27 let. Pád „symbolu NDR“ nastal na den přesně 30. dubna roku 1991. Tehdy spatřil světlo světa poslední kus.

    Více než slávu sklidilo tohle vozítko posměch. Automobiloví nadšenci nemohli uvěřit tomu, co že se za Železnou oponou něco takového v průběhu minulého století vyrábělo. Trabant se sice chtěl pasovat po bok Citroenu 2CV, tzv. Kachny, VW Brouk či Fiatu 500. K nim měl ale hodně, hodně daleko.

    Ohlušující řev, smrad, pro dnešní dobu nepředstavitelné emise. Takovými vlastnostmi se Trabant pyšnil. Zrovna povedený nebyl ani případ karoserie, na kterou se místo plechu používal „duroplast“. Výplod fabriky ve Zwickau si vysloužil mnoho nelichotivých přezdívek.

    Na Twitteru se objevila fotka opuštěných Trabantů v autoservisu ve městě Greiz v Německu.

    Oficiální čísla udávají, že Trabantů se vyrobilo i přes 2,5 milionů, na konci 80. let se ale stalo z klasiky nechtěné zboží. Sovětský svaz a jeho infrastruktura točící se okolo trhu s automobily se roztříštila na tisíc dílků a Trabant najednou neměl kupce.

    Němci sice zvažovali zapojení „západu“, ten ale o symbolu NDR nechtěl ani slyšet. Nevyšel ani nápad zapojit auta do konceptu cenných ojetin. I proto se začalo mluvit o tom, že Trabant čeká nevyhnutelný a doživotní konec.

    Ten nastal přesně 30. dubna roku 1991. Tehdy sjel Trabant 1.1 (pozdější označení modelu 601) z výrobní linky naposledy.

    Radši si udělejte pojistku

    Tohle platí o minulosti i současnosti. Pokud jste se chtěli v minulosti Trabantem projet, raději jste měli předtím sáhnout do úspor a udělat si pojistku. Nebezpečná jízda sehrála v konci automobilu také svou roli, tohle zkrátka nešlo.

    V současné době tak vidíme auta už spíše v muzeích či na různých srazech veteránů. Průmysl už je zkrátka úplně jinde než za dob SSSR. Kdo by také chtěl jezdit v autě, které je nebezpečné pro vás, pro okolí, ale také pro životní prostředí.

    I tak se ale mnohým podařilo Trabant vzkřísit. Připomenout můžeme třeba českou dokumentární sérii Trabantem až na konec světa:

    Dnes jde ale o celkem váženou raritu. Pokud máte Trabant v perfektním stavu, který toho za svou kariéru tolik nenajel, vykopali jste zlatou žílu. Prodat by se totiž dal i za 300 tisíc korun. Tak co? Nechcete si pořádně zkontrolovat garáž?

    Sledujte nás na sítích

    BMW odmaskovalo model M5 Touring. Tohle auto bere dech 

    Nový model M5 Touring od BMW se představil někdy kolem Nového roku. Tehdy jsme mohli jen odhadovat, jak bude vypadat. Firma nyní konečně strhla z vozu maskování a předvedla ho světu. BMW 5 Touring vyniká svým designem, komfortem a samozřejmě i výkonem, a proto stojí za to mu věnovat pozornost. Cena už tolik příznivá bohužel není. 

    Nissan ukazuje, jak bude vypadat budoucnost automobilů 

    Automobilka Nissan vystoupila na Pekingském autosalonu s prezentací čtyř nových konceptů. Ty potvrzují její závazek vyrobit 30 nových modelů po celém světě v následujících třech letech. Plán Arc představuje 16 elektrických a 14 spalovacích vozidel. Nissan celkově plánuje uvést na trh 34 elektrifikovaných modelů v období 2024-2030. Dá se podobný cíl vůbec splnit? 

    Renault 5 přináší novou éru udržitelné mobility pro města

    Pro milovníky automobilů není jméno Renault 5 cizí. Symbolika tohoto vozu se zrodila v minulosti, nyní se ale vrací v novém kabátě – elektrickém. Tento legendární model, známý zejména svou kompaktností a stylovým designem, se vrací s novým způsobem pohonu, který je připravený pro výzvy moderních městských prostředí.

    Dacia Spring na českém trhu. Nejlevější elektromobil už nic nezastaví 

    Dacia představuje svou novinku – Dacia Spring, elektromobil určený pro město. A teď už známe i ceník pro český trh. I když Dacia Spring nenabízí ohromné množství koní pod kapotou, přichází s praktickým designem, a především s příznivou cenou. To ji činí pravděpodobně nejlevnějším elektromobilem na trhu. Přesně takto chce Dacia strčit konkurenci do kapsy. 

    Novinka pro rok 2024. Toto pickup truck Toyota Tacoma

    Toyota Tacoma 2024 se nepochybně zapíše do historie. Jde totiž konečně o hybrid, což by mohlo ušetřit finance mnohých řidičů. Zároveň by se tak mohla prodloužit doba, než začnou platit zákazy pro veliká auta do měst. Američané by měli zbystřit. Novinka vychází na optimální peníze a nepochybně se po ní rychle zapráší. Rok 2024 se nese ve znamení změn. 

    BMW odmaskovalo model M5 Touring. Tohle auto bere dech 

    Nový model M5 Touring od BMW se představil někdy kolem Nového roku. Tehdy jsme mohli jen odhadovat, jak bude vypadat. Firma nyní konečně strhla z vozu maskování a předvedla ho světu. BMW 5 Touring vyniká svým designem, komfortem a samozřejmě i výkonem, a proto stojí za to mu věnovat pozornost. Cena už tolik příznivá bohužel není. 

    Nissan ukazuje, jak bude vypadat budoucnost automobilů 

    Automobilka Nissan vystoupila na Pekingském autosalonu s prezentací čtyř nových konceptů. Ty potvrzují její závazek vyrobit 30 nových modelů po celém světě v následujících třech letech. Plán Arc představuje 16 elektrických a 14 spalovacích vozidel. Nissan celkově plánuje uvést na trh 34 elektrifikovaných modelů v období 2024-2030. Dá se podobný cíl vůbec splnit? 

    Renault 5 přináší novou éru udržitelné mobility pro města

    Pro milovníky automobilů není jméno Renault 5 cizí. Symbolika tohoto vozu se zrodila v minulosti, nyní se ale vrací v novém kabátě – elektrickém. Tento legendární model, známý zejména svou kompaktností a stylovým designem, se vrací s novým způsobem pohonu, který je připravený pro výzvy moderních městských prostředí.

    Dacia Spring na českém trhu. Nejlevější elektromobil už nic nezastaví 

    Dacia představuje svou novinku – Dacia Spring, elektromobil určený pro město. A teď už známe i ceník pro český trh. I když Dacia Spring nenabízí ohromné množství koní pod kapotou, přichází s praktickým designem, a především s příznivou cenou. To ji činí pravděpodobně nejlevnějším elektromobilem na trhu. Přesně takto chce Dacia strčit konkurenci do kapsy. 

    Novinka pro rok 2024. Toto pickup truck Toyota Tacoma

    Toyota Tacoma 2024 se nepochybně zapíše do historie. Jde totiž konečně o hybrid, což by mohlo ušetřit finance mnohých řidičů. Zároveň by se tak mohla prodloužit doba, než začnou platit zákazy pro veliká auta do měst. Američané by měli zbystřit. Novinka vychází na optimální peníze a nepochybně se po ní rychle zapráší. Rok 2024 se nese ve znamení změn.