Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.
Volkswagen v Číně hledá nový recept, jak znovu zaujmout zákazníky elektromobilů. Pomáhá si přitom místní technikou a rychlejším vývojem. ID.Unyx 08 ukazuje, že Němci už nechtějí jen přivézt evropské zvyklosti a čekat na úspěch.
Důležitý detail přišel už v roce 2023. Volkswagen tehdy koupil 4,99 procenta čínské automobilky Xpeng za 700 milionů dolarů. Cíl zněl jasně a to vzít osvědčené řešení pro čínský trh a postavit na něm vlastní modely.
Čínský základ, ale jiné proporce
ID.Unyx 08 vzniká ve společnosti Volkswagen Anhui, nejmladším z čínských společných podniků značky. Právě tam už běží výroba Cupry Tavascan pro export a také modelu ID.Unyx pro místní trh. Osmá verze teď řadu rozšiřuje a míří výš do segmentu velkých SUV.
Auto stojí na platformě Xpeng SiC, tedy na základu příbuzném s velkým SUV Xpeng G9. Volkswagen ale netvrdí, že jde jen o přeznačkování. Mění rozměry i proporce a sice rozvor 3030 mm a délka 5000 mm posouvají novinku do jiné kategorie, než kde je G9.
Design se také vydává vlastní cestou. Předek působí ostřeji, světla se táhnou k logu a hlavní světlomety sedí níž v nárazníku. Bok a záď zůstávají umírněnější, pořád ale nepřipomínají běžné ID modely prodávané v Evropě.
800V architektura a dojezd podle dvou měřítek
Největší pozornost si bere technika. ID.Unyx 08 jako první Volkswagen z rodiny ID nabídne 800V architekturu, která slibuje výrazně rychlejší nabíjení. Volkswagen výkon nezdůrazňuje, základní verze však počítá se zadním pohonem a výkonem 230 kW. Silnější varianta přidá pohon všech kol a 371 kW.
Zákazník si vybere ze dvou LFP baterií. Menší má kapacitu 82,368 kWh, větší 95,04 kWh. Dojezd vychází podle čínského cyklu CLTC na 630, 700 nebo až 730 km. Přepočet na WLTP ze stejného zdroje mluví o 517, 574 a 599 km, podle zvolené konfigurace.
Volkswagen zároveň sází na výbavu a software. ID.Unyx 08 podporuje kompletní OTA aktualizace a nabídne asistenty řízení úrovně L2++ včetně funkce parkování. V kabině se očekává styl blízký Xpengu G9, tedy velká obrazovka roztažená až k místu spolujezdce a rozdělená na dva panely. Chybět nemá ani hlasový asistent s umělou inteligencí.
Prodej má začít na začátku příštího roku a počítá se pouze s čínským trhem. Volkswagen ale už naznačil, že do budoucna může své čínské modely posílat i do zahraničí. V Číně navíc plánuje do roku 2027 uvést 20 elektrických inteligentních modelů a do roku 2030 zhruba 30, aby pokryl více tříd a cenových hladin.
