-0.1 C
Czech
Sobota 27. prosince 2025
OstatníMalý, vtipný a hlavně šetrný. Citroën AMI je skvělým pomocníkem

Malý, vtipný a hlavně šetrný. Citroën AMI je skvělým pomocníkem

Reklama

Parkování, přesun na krátké vzdálenosti a šetrnost k životnímu prostředí. Tři body, k jejichž splnění by mohl dopomoct Citroën AMI. Má sice malý výkon, do města se ale hodí přímo dokonale. Dokonce se mluví o tom, že takhle francouzská automobilka tímhle kouskem zaplnila mezeru v automobilovém průmyslu.

Malé, kompatibilní, praktické, ideální na zaparkování. Miniaturní auto AMI je na první pohled spíše pro smích, než k nějakému převelikému obdivování. Pokud jsme jako malí měli elektrická autíčka, do kterých se dalo posadit, AMI není daleko do tohoto dětské snu. Popravdě nejde z dálky ani přesně odhadnout, kde má předek a kde zadek. Kdekoho ovšem překvapí, jak důmyslně je auto vyřešené a jak útulně uvnitř působí. Dobíjení je navíc tak rychlé, že i nás telefon mže závidět.

Nebudeme si nic nalhávat. Tohle „auto“ nás odveze z bodu A no bodu B a to ke všem velice levně. Ve Francii ho můžou řídit lidé už od 14 let. V ostatních evropských zemích se hranice pohybuje kolem 16 let. Všechny materiály působí velmi levně, ale co bychom také chtěli. Rychlostně velmi omezený, chybí některé bezpečnostní prvky a to hlavně z důvodu, že AMI není považován za auto. Možná právem.

Levný, ale stylový

Zvenku je, jak jsme si již řekli, velice těžké odhadnout kam vlastně AMI směřuje. Prozrazují to světlomety. Přední jsou bílé, zadní červené. Kolečka o velikosti 14 palců jsou opravdu vtipná, ale pozor, jsou železná. Tady naštěstí nikdo nešetřil. Dveře se otevírají prapodivným způsobem. Kromě toho, že na odemykání máme jiný klíč než na startování, dveře řidiče se otevírají, jak se lidově říká „na sebevraha“, zatímco u spolujezdce jako všude jinde.

Interiér je jako ze stavebnice. Sedadlem, které vypadá jako z metra, se dá pohybovat pouze u řidiče. Volant je jeden levný plast. Co ale nechybí je držák na kávu, telefon a poutko na zavěšení tašky. Kabina je rovněž vybavena držákem na bluetooth reproduktor, protože tady opravdu žádný sound-systém nehledejme. Okna jdou otevřít jen z poloviny a zrcátka máme pouze postranní. Zpětné evidentně není potřeba.

Malý výkon

Nehledejme v motoru žádnou slávu. Výkon AMI je 8 koňských sil. Maximální rychlost 45 km/h. Dojezd je pouhých 70 km, takže ideální na cestu do práce a zpět. Baterii máme nabitou za 3 hodinky, takže jsme kdykoli připravení se opět pustit na zběsilou jízdu. Na kolik nás tohle 485 kg vážící vozítko vyjde? V přepočtu se prodává za nějakých 154 000 Kč. Provozování je pak vskutku téměř zadarmo. Vyplatí se takováto investice? To už záleží na každém z nás a do jaké míry jsme vlastně děti.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Toyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama