4.9 C
Czech
Pátek 19. prosince 2025
TeslaŠéf Tesly u soudu. Nebaví ho být ředitelem, velebí technologickou novinku Vision

Šéf Tesly u soudu. Nebaví ho být ředitelem, velebí technologickou novinku Vision

Reklama

Chvíli nahoře, chvíli dole. Tak zní oblíbené rčení, které říká, že život je tak trochu horská dráha, kdy se v jednu chvíli vyhříváte na vrcholu a pak během chvíle řešíte samé mrzutosti. Divokou jízdu zažívá teď šéf automobilky Tesla Elon Musk.

Na jednu stranu řeší nepříjemný soudní spor, kdy ho žalují samotní akcionáři, na druhou stranu je pak nadšený z technologické novinky Tesla Vision.

Ale pojďme pěkně popořádku a začněme tou nepříjemnou částí. Musk stojí před soudem v americkém městě Wilmington ve státě Delaware a žalují ho samotní akcionáři Tesly. Těm je trnem v oku nákup společnosti Solar City z roku 2016.

„Malá domů“ skrze rodinný podnik?

Společnost Solar City vyrábějící solární panely založili jeho bratranci. Sám Musk prý na správní radu Tesly vyvíjel intenzivní nátlak a lhal o finanční situaci Solar City, aby Tesla za tuto akvizici zaplatila výrazně více, než byla reálná hodnota. Společnost prý byla v době prodeje ve velmi mizerné kondici. Lidově řečeno jí došly prachy.

Musk měl v Solar City podíl 22 % , stejný jako v Tesle, ale žaloba tvrdí, že i tak měl faktickou kontrolu nad společností. Nasupení akcionáři v procesu žádají, aby z vlastních prostředků uhradil ztrátu, kterou Tesle kvůli předraženému a možná i nesmyslnému nákupu způsobil. Podtextem žaloby pak je, že to byla vlastně levárna a „malá domů“, během které měl Musk pomoci sobě a své rodině.

V průběhu slyšení došlo na zvláštní situaci, kdy Musk prohlásil, že ani jednu společnost neovládal a neovládá. A že ho nebaví být generálním ředitelem Tesly. Prý to dělá jen proto, že bez něj by to prostě nešlo.

Tesla Vision – nový systém rozpozná signály semaforů, brzdová světla i gesta rukou

Jelikož jsme začaly tou nepříjemnou částí, tak nyní se zaměříme na tu příjemnou. A tou je nejnovější softwarová aktualizace od Tesly, která se právě testuje na 2000 vozidlech. A podle šéfa Muska je ohromující. Bude schopna poslouchat sirény a alarmy, snímat semafory, brzdová světla vozu před vámi i gesta rukou, píše web Electrek.

Revoluční počítačový systém vidění je závislý na optických snímcích a ne na údajích z radarových senzorů. Aktualizovaný software má schopnost se rychleji zlepšovat pomocí strojového učení, což lze přirovnat k jakési umělé inteligenci.

„Celý systém je navržen tak, aby pracoval s optickými snímači. Ty můžeme označit za oči. A také pracuje s neuronovými sítěmi, které mohou být prezentovány jako mozek. Čili mozek vyhodnocuje to, co vidí oči. Proto jsou řešením kamery a na ně napojený systém vyhodnocování,“ uzavřel Musk pro Electrek.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.

Peugeot Inception Concept je k vidění v Praze

Peugeot přivezl do Prahy koncept Inception a ukazuje ho jako ochutnávku své elektrické budoucnosti. Vůz stojí na platformě STLA Large a hraje hlavně na technologie. Zmizel klasický volant a nastupuje ovládání Hypersquare. Auto má být zároveň manifest i pojízdná laboratoř.

Peugeot Polygon sází na volant budoucnosti

Peugeot vytáhl koncept Polygon a ukázal, kam chce posunout řízení i celý i-Cockpit. Auto vypadá jako výkladní skříň designu, ale hlavní zpráva míří jinam. Do hry vstupuje Hypersquare a řízení steer by wire. Peugeot tvrdí, že změna začne už v roce 2027.

Konečně dorazil Opel Astra 2026. Modernizace potěší všechny fanoušky

Opel představil modernizovanou Astru pro modelový rok 2026 a ukazuje tím, že tradiční hatchbacky a kombi mají na evropském trhu stále své pevné místo. Astra je už léta jedním z nejdůležitějších kompaktních modelů koncernu Stellantis a konkurentem Volkswagenu Golf. Nyní přichází s výrazným faceliftem a technickými inovacemi, které ji posouvají do další éry.

Toyota chystá návrat legendárního MR2. Novinka by mohla nést označení GR

Sportovní divize Gazoo Racing získává v nabídce Toyoty stále výraznější roli a zdá se, že další krok bude mít podobu skutečného návratu ikonického modelu MR2. Na povrch se dostávají nové informace, podle kterých by plánovaný sportovní vůz mohl být prodáván už přímo pod značkou GR, nikoli výhradně s klasickým logem Toyota.

Toyota Mirai pokračuje i v roce 2026

Vodíkové auto slibuje rychlé doplnění energie a dlouhý dojezd. Toyota Mirai tuhle kartu hraje dál i pro modelový rok 2026. Praxe ale ukazuje, že největší roli nehraje volant ani výkon. Rozhoduje stojan, tlak a to, jestli z něj vůbec natankujete.

Nový Mercedes-Benz GLB 2026 je konečně k mání 

Mercedes-Benz pokračuje v omlazování své kompaktní modelové řady a po letošní premiéře nové generace CLA přichází na řadu GLB. A byť zvenku stále působí robustně a hranatě, technicky se jedná o úplně nový vůz. Designéři navíc dali přednost sjednocenému stylu, takže rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí jsou na pohled minimální, což je trend, který nyní sledujeme i u dalších prémiových značek.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama