Land Rover představil závodní speciál Defender Dakar D7X-R, který už v roce 2026 absolvuje svůj první start na Rally Dakar. Novinka vychází ze sériového modelu Defender Octa, ale přináší zásadní úpravy podvozku, techniky i elektroniky. S odvážným polepem Geopalette, výkonným osmiválcem a špičkovým systémem „Flight Mode“ má tento stroj ambice stát se novou ikonou rally.
Land Rover oznámil, že v roce 2026 vstoupí do World Rally-Raid Championship, a to rovnou na startu rally Dakar. Tři tovární vozy Defender se představí už v úvodním závodě sezóny, čímž automobilka naznačuje, že míří vysoko a chce znovu posílit svou pověst výrobce nezdolných off-roadů.
Nepřehlédnutelný soutěžní polep
Design soutěžního speciálu je na první pohled působivý. Land Rover označil livery jako Geopalette, tedy kombinaci odstínů písku, kamene a zeminy, které kontrastují s tyrkysovou střechou. Celkový vizuál je odvážný, výrazný a Defenderu neobyčejně sluší. V prostředí dakarských dun bude působit stejně dobře jako na prezentačních fotografiích.
Specifikace
Základem vozu je nová verze Defender Octa, protože závodní speciál nastupuje do kategorie Stock. Pod kapotou tak zůstává dvakrát přeplňovaný 4,4litrový osmiválec, který však musí být kvůli pravidlům přiškrcen vzduchovou restrikcí. I přes toto omezení má D7X-R dostatek výkonu pro dlouhé rovinky i nejnáročnější dunová pole. Vůz využívá stejnou osmistupňovou převodovku jako sériová Octa, ale tým ji zkombinoval s kratším finálním převodem, aby zvýšil dostupný točivý moment v nízkých rychlostech.
Podvozková technologie vychází ze sériové verze, ale pro soutěžní potřeby byla významně přepracována. Celý systém vyvinula společnost Bilstein ve spolupráci s týmem Defender Rally. Tlumiče musí zvládnout nejen extrémní rychlosti, ale i vyšší hmotnost vozu. Ten totiž převáží rozsáhlou výbavu nezbytnou pro dálkovou rally, včetně obří palivové nádrže o objemu přibližně 540 litrů, dvoulitrové zásoby vody, tří náhradních kol, nářadí, kompresoru a různých náhradních dílů. Kabina je navíc chráněna robustním bezpečnostním rámem homologovaným podle FIA.
Verdikt
Nový D7X-R má před sebou mimořádně náročný úkol. Navazuje na odkaz expedičních Defenderů a Discovery z dob Camel Trophy, které se zapsaly do historie jako symbol dobrodružství. Pokud se D7X-R osvědčí, může být dalším v řadě nezastavitelných off-roadů, o nichž budou fanoušci mluvit ještě dlouhá léta.

