-6.4 C
Czech
Čtvrtek 25. prosince 2025
TeslaTesla model Y. Praktický elektromobil, který si vybudoval nehynoucí slávu

Tesla model Y. Praktický elektromobil, který si vybudoval nehynoucí slávu

Reklama

Model Y se zatím řadí k těm nejzajímavějším počinům, které firma Elona Muska poslala na trh. Kombinuje totiž vše, co se od vozidla žádá. Elektromobily nabírají na síle a oblíbenosti. Dobíjecí stanice zaplňují svět a doba, při které jsme mnohdy nudou vypustili duši, se zkracuje. Tesla do svého modelu vložila vše, co si veřejnost od aut přeje. Cena nás ale lehce zarazí do sedadel. 

Akcelerace je úžasná, přesto nás ale do sedadel nezarazí tolik, jako moment, kdy si přečteme cenu. Základ se drží na pěkné částce 1,15 milionu korun, pokud ale chceme vylepšit dojezd, či zatoužíme po dravější variantě, připravme si několik stovek tisíc navíc. Kupujeme si ovšem kvalitu. Přestože měla Tesla za svou karieru několik přešlapů, patří stále k hlavním aktérům na poli elektrického pohonu. 

Design se rozhodně povedl a nás potěší svou minimalistickou stránkou. Tesla si skutečně vyhrála s detaily, které ovšem nespočívají v honosných vzorech, ale v naprosté jednoduchosti a čistotě. Firma také zapracovala na technologiích, pro které je vlastně Tesla asi nejznámější. Co nás ale také dozajista potěší, je bezpečnost. Na tu sice dbají všechny automobilky, nebo by alespoň měly, Tesla ale věnuje této stránce celou kapitolu. Pojďme se na tento všestranný stroj podívat zblízka. 

Design 

Vzhled modelu Y nás uchvátí už na první pohled. Předek se vyznačuje naprosto nulovým grilem. Najdeme zde pouze znak automobilky a dva LED světlomety. Z boku je patrné, jak moc se zvedla zadní část. To nám navíc dává k dobru veliké množství prostoru, se kterým se dá pracovat. 

Interiér dorazil v tom nejjednodušším provedení, v jakém jsme ho mohli očekávat. 15palcová obrazovka je tím jediným, společně s volantem, co vypadá jako něco přidaného navíc. Jinak se musíme spokojit s čistými, pohodlnými sedadly, dvěma držáky na nápoje, a to je vše. Minimalismus, jak má být. 

Motor 

Klasická verze s pohonem zadních kol nabízí zrychlení 6,9 s a maximální rychlost 217 km/h. Ujedeme maximálně 450 km. Long Range AWD nabízí dojezd až 533 km a zrychlení 5 s. Performance umožňuje vozu dosáhnout rychlosti až 250 km/h a zrychlení 3,7 s. Dojezd 517 km je ideálním výsledkem.

Verdikt 

Model Y se ukázal v tom nejlepším světle. Stojí ovšem za tak vysoké peníze? Silnou konkurenci najde Tesla i u Škody. 

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama