-4.6 C
Czech
Čtvrtek 25. prosince 2025
ZajímavostiObjednávky a transakce prováděné systémy připojených aut dosáhnou v roce 2023 miliardy...

Objednávky a transakce prováděné systémy připojených aut dosáhnou v roce 2023 miliardy dolarů

Zdroje:Gartner
Reklama

Pandemie výrazně zvýšila zájem zákazníků nakupovat z jejich aut. Podle odhadu analytiků společnosti Gartner dosáhnou obchodní transakce provedené prostřednictvím automobilů v roce 2023 objemu miliardy dolarů, oproti méně než 100 milionům v letošním roce.

„Řidiči mohou dnes provádět objednávky a platby ze svých připojených vozů prostřednictvím aplikací jako je Alexa, Xevo Market nebo platforma Banma především při nákupu paliva, potravin či platbách za parkování,“ říká viceprezident výzkumu Gartner Mike Ramsey. „Škála dostupných služeb dále poroste s tím, jak poroste počet partnerství mezi výrobci vozidel, prodejci značek a služeb a tvůrci software.“

Xevo partners with Hyundai to offer in-vehicle commerce

Vedle objednávek a plateb prováděných prostřednictvím cloudových platforem, do nichž se auta mohou připojit, budou také řidiči v rostoucí míře používat aplikace třetích stran zrcadlené na obrazovku v automobilu ze svých chytrých telefonů, případně z chytrých blockchainových peněženek nebo digitálních peněženek vestavěných do systémů automobilu. To by navíc umožnilo nejen z vozu platby provádět, ale také je do něj přijímat. „Auto by mělo jedinečný identifikátor a fungovalo vlastně jako kreditní karta schopná dělat transakce,“ říká Mike Ramsey.

Gartner také předpovídá, že do roku 2025 dojde k zásadnímu otřesu a proměně v oblasti prodeje automobilů – plná pětina nových vozů bude prodávána online. „Pandemie opět urychlila rodící se fenomén online prodeje aut a přesvědčila rostoucí počet zákazníků, že napříště nemusí chodit do autosalonu,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Pedro Pacheco. 

Amazon finds another way into the car dashboard with Echo Auto

V současné době je přes internet prodáno méně než 1 % nových vozů, rostoucí počet automobilek, ale zavádí online prodejní platformy pokrývající celý proces prodeje od objednávky, přes financování, nákup a dodávku domů. S tím, jak se celé odvětví začíná posouvat směrem k modelu online prodeje, musí výrobci i prodejci překonat několik problémů, které jim bráni provozovat efektivní online prodejní platformy:

Celý online prodejní model musí zajistit vysokou míru jednoduchosti a pohodlí pro zákazníka, což znamená eliminovat často velký objem byrokracie a času, který lidé koupí auta stráví. 

Proces musí být velmi důvěryhodný – všechny kroky a informace nezbytné k online prodeji vozu musí být zcela srozumitelné, aby se předešlo frustraci na straně zákazníka. Součástí musí být i politika pro vrácení jež zákazníkům poskytne dostatečný pocit bezpečí a ochrany.

„Novým technologiím trvalo zvlášť dlouho, než se v automobilovém průmyslu prosadily. S tím, jak se auto ve stále větší míře stává digitální platformou, se to změní. Výrobci se posouvají o důrazu na hardwarové vlastnosti směrem k softwarovým platformám vázaným ke cloudovým ekosystémům kombinujícím funkce jako jsou platby či prodej,“ dodává Pedro Pacheco.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama