4.1 C
Czech
Čtvrtek 18. prosince 2025
OstatníNe vždycky přijde změna. Nová Dacia Duster se daleko neposunula

Ne vždycky přijde změna. Nová Dacia Duster se daleko neposunula

Reklama

Rok 2022 přináší mnoho nových modelů a automobilky si dávají záležet na tom, aby byly originální. Dacia se ale drží toho, co má ráda. Nový model Duster se od toho starého liší opravdu jen v detailech, na které si musíme pořídit lupu. Pod kapotou najdeme velice roztomilý motor, který mnoho parády nepředvede. Dacia ale přeci jen ví, jak na to. Cena je neuvěřitelně příznivá.

Od starého modelu je téměř k nerozeznání. Dacia se ovšem řídí zlatým pravidlem: „když to fungovalo do teď, bude to fungovat i nadále.“ Svoje snažení zaměřila na začínající řidiče a mladé rodiny. Duster totiž nezná konkurenci v oblasti funkčnosti a ceny. Za velice málo peněz dostaneme nový vůz, který je neuvěřitelně praktický. Na tuto vlastnost se automobilka doslova upnula. Ve finále tak na nás čeká vcelku ucházející rodinné SUV.

Design stále drží

Duster je přesně ten typ automobilu, který neurazí, ani nenadchne. Výrobci se sice pochlubili lehce ostřejším grilem, ale jinak není auto ničím zajímavé. Maska chladiče vypadá stejně, jako u staré verze, s tím rozdílem, že mřížování je ostré. LED světla nabrala podobu letícího šípu. Nárazník je u Dacie šedivý a robustní standard.

Základní výbava Essential stojí na 16palcových kolech. Pohled z boku je navíc obohacen o lišty podél dveří, které mají zajistit elementární bezpečnost proti odření. Střecha je standardně vybavená nosiči. Zadní část není o moc nudnější, než přední. Hranaté světlomety, které tvarem LED kopírují šíp předních světel. Nesmíme zapomenout na velký nárazník a obří nápis Duster. 

Interiér prošel změnou opravdu nepatrnou. Nezměnilo se prakticky nic, kromě displeje. Nová velikost 8 palců zajišťuje hladkou ovladatelnost a manipulaci během jízdy. Automobilka se držela toho, že teplota se nejlépe nastaví na klasických kolečkách. Velikost kufru je přesně to, kde začíná praktičnost. 445 litrů objem v základu, s položenými sedačkami pak 1 623 litrů. Skvělá práce.

Motor a výkon

Základní výbava Essential disponuje motorem TCe 90. Výkon 91 koní a krouticí moment 160 Nm. Tenhle jedničkový benziňák mnoho nepředvede. Jeho cena je ale krásných 360 000 korun. Naproti tomu výbava Extreme nabízí motor 1,3 l TCe 150 4×4. 150 koní a krouticí moment 250 Nm se spotřebou 6,9 l na 100 km. S tím už se dá žít. Možná není Dacia Duster nejlepší auto na světě. Možná není ani nejhezčí. Praktická a levná je ale zásadně a to se v dnešní době také počítá.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.

Peugeot Inception Concept je k vidění v Praze

Peugeot přivezl do Prahy koncept Inception a ukazuje ho jako ochutnávku své elektrické budoucnosti. Vůz stojí na platformě STLA Large a hraje hlavně na technologie. Zmizel klasický volant a nastupuje ovládání Hypersquare. Auto má být zároveň manifest i pojízdná laboratoř.

Peugeot Polygon sází na volant budoucnosti

Peugeot vytáhl koncept Polygon a ukázal, kam chce posunout řízení i celý i-Cockpit. Auto vypadá jako výkladní skříň designu, ale hlavní zpráva míří jinam. Do hry vstupuje Hypersquare a řízení steer by wire. Peugeot tvrdí, že změna začne už v roce 2027.

Konečně dorazil Opel Astra 2026. Modernizace potěší všechny fanoušky

Opel představil modernizovanou Astru pro modelový rok 2026 a ukazuje tím, že tradiční hatchbacky a kombi mají na evropském trhu stále své pevné místo. Astra je už léta jedním z nejdůležitějších kompaktních modelů koncernu Stellantis a konkurentem Volkswagenu Golf. Nyní přichází s výrazným faceliftem a technickými inovacemi, které ji posouvají do další éry.

Toyota chystá návrat legendárního MR2. Novinka by mohla nést označení GR

Sportovní divize Gazoo Racing získává v nabídce Toyoty stále výraznější roli a zdá se, že další krok bude mít podobu skutečného návratu ikonického modelu MR2. Na povrch se dostávají nové informace, podle kterých by plánovaný sportovní vůz mohl být prodáván už přímo pod značkou GR, nikoli výhradně s klasickým logem Toyota.

Toyota Mirai pokračuje i v roce 2026

Vodíkové auto slibuje rychlé doplnění energie a dlouhý dojezd. Toyota Mirai tuhle kartu hraje dál i pro modelový rok 2026. Praxe ale ukazuje, že největší roli nehraje volant ani výkon. Rozhoduje stojan, tlak a to, jestli z něj vůbec natankujete.

Nový Mercedes-Benz GLB 2026 je konečně k mání 

Mercedes-Benz pokračuje v omlazování své kompaktní modelové řady a po letošní premiéře nové generace CLA přichází na řadu GLB. A byť zvenku stále působí robustně a hranatě, technicky se jedná o úplně nový vůz. Designéři navíc dali přednost sjednocenému stylu, takže rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí jsou na pohled minimální, což je trend, který nyní sledujeme i u dalších prémiových značek.

Lexus LFA se vrací, tentokrát ale v elektrické podobě 

Jméno Lexus LFA v automobilovém světě vyvolává respekt i emoce. Superauto, které se vyrábělo pouhé dva roky a vzniklo jen v 500 exemplářích, zanechalo v roce 2012 hlubokou stopu. Jeho vysokootáčkový desetiválec vyvíjený ve spolupráci s Yamahou se stal legendou, kterou mnozí fanoušci dodnes považují za jeden z nejlepších motorů všech dob. A teď se LFA vrací. Ovšem jinak, než většina z nás doufala.

Vrátí se legenda? Kia ukázala nový koncept

Kia rozvířila vody automobilového světa sérií tajemných teaserů. Korejská automobilka zveřejnila krátké video a několik fotografií zcela nového konceptu, které okamžitě rozpoutaly spekulace, zda se náhodou nechystá návrat ikonického modelu Stinger.

2026 Subaru Forester Wilderness. Terénní verze, která nezklame 

Subaru přichází s novou generací modelu Forester Wilderness a tentokrát nejde jen o pár stylových plastů navíc. Pod vrstvou ochranného lemování se skrývá technicky výrazně přepracovaný vůz, který dokáže zvládnout mnohem víc než jen cestu na chalupu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama