4.3 C
Czech
Pondělí 15. prosince 2025
ŠkodaComeback Škody 1203? Na papíře určitě. Značce by takové auto slušelo, myslí...

Comeback Škody 1203? Na papíře určitě. Značce by takové auto slušelo, myslí si autor

Reklama

Ikona dostala nový kabát. Na rozdíl od mateřské společnosti Volkswagen ve vozovém parku české značky Škoda dodávka nefiguruje. Šance, jak dělat německého Transporteru konkurenci, ale přeci jen existuje. Designér Daniel Hájek navrhl moderní pojetí legendárního vozu 1203. A vůbec prý nejde jen o „retro“.

Škoda 1203? Tak ta už má své nejlepší roky za sebou. Vyrábět se začala pod křídly AZNP ve vrchlabském závodě už během roku 1968. Prvenství si malá dodávka uzmula hned několik: jeden z nejoblíbenějších malých užitkových vozů nebo první a jediná sériově vyráběná československá malá dodávka.

Původní ŠKODA 1203:

„Kromě již známých typů vozů ŠKODA v provedení pro modelový rok 1969 budila v Brně pozornost jediná skutečná novinka domácího automobilového průmyslu, a to právě lehký užitkový automobil ŠKODA 1203,“ vzpomíná automobilka na svých webových stránkách.

Legendární a velice populární vozidlo už se ale na silnicích objevuje jen zřídka. Produkce skončila před více než 20 lety a do roku 2017 už se dalo pořídit jen na zakázku. Skoro 70 tisíc „Škodovek“ 1203 tak skončilo buď na vrakovišti nebo v historických muzeích.

To ale chtějí v Mladé Boleslavy změnit. Úkol předního designéra automobilky Škoda zněl jasně: oživ klasiku. A to se skutečně povedlo. 31letý kreslíř už má prsty v Octavii nebo Enyaqu iV, jeho rukopis by teď ale mohl nést i kempingový speciál s výklopnou střechou.

Slovo „retro“ ale sám autor nechce ani slyšet. „Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu,“ přibližuje Hájek. „Dvanáctsettrojka“ působí elegantně a cílí na alespoň lehkou konkurenci o dost slavnějšího kolegy z továrny Volkswagenu – Transporter.

„Takové auto by dnes značce Škoda velmi slušelo,“ myslí si autor studie. Auto by podle něj mohla klidně pohánět i elektřina a sloužit by mohlo nejen k dobrodružným cestám, ale také k práci. Inspirace minulostí je jasně znatelná. Linky jsou možná trochu ostřejší než u předchozího modelu, třeba zadní světla ale na zašlou slávu odkazují.

Jestli se Volkswagenu návrh z rukou českého designéra zalíbí, to je zatím ve hvězdách. Sám autor by si ale jistě spuštění nové výrobní linky přál. Přesně tohle totiž „Škodovce“ chybí – malý užitkový vůz v moderním pojetí.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.

Peugeot Inception Concept je k vidění v Praze

Peugeot přivezl do Prahy koncept Inception a ukazuje ho jako ochutnávku své elektrické budoucnosti. Vůz stojí na platformě STLA Large a hraje hlavně na technologie. Zmizel klasický volant a nastupuje ovládání Hypersquare. Auto má být zároveň manifest i pojízdná laboratoř.

Peugeot Polygon sází na volant budoucnosti

Peugeot vytáhl koncept Polygon a ukázal, kam chce posunout řízení i celý i-Cockpit. Auto vypadá jako výkladní skříň designu, ale hlavní zpráva míří jinam. Do hry vstupuje Hypersquare a řízení steer by wire. Peugeot tvrdí, že změna začne už v roce 2027.

Konečně dorazil Opel Astra 2026. Modernizace potěší všechny fanoušky

Opel představil modernizovanou Astru pro modelový rok 2026 a ukazuje tím, že tradiční hatchbacky a kombi mají na evropském trhu stále své pevné místo. Astra je už léta jedním z nejdůležitějších kompaktních modelů koncernu Stellantis a konkurentem Volkswagenu Golf. Nyní přichází s výrazným faceliftem a technickými inovacemi, které ji posouvají do další éry.

Toyota chystá návrat legendárního MR2. Novinka by mohla nést označení GR

Sportovní divize Gazoo Racing získává v nabídce Toyoty stále výraznější roli a zdá se, že další krok bude mít podobu skutečného návratu ikonického modelu MR2. Na povrch se dostávají nové informace, podle kterých by plánovaný sportovní vůz mohl být prodáván už přímo pod značkou GR, nikoli výhradně s klasickým logem Toyota.

Toyota Mirai pokračuje i v roce 2026

Vodíkové auto slibuje rychlé doplnění energie a dlouhý dojezd. Toyota Mirai tuhle kartu hraje dál i pro modelový rok 2026. Praxe ale ukazuje, že největší roli nehraje volant ani výkon. Rozhoduje stojan, tlak a to, jestli z něj vůbec natankujete.

Nový Mercedes-Benz GLB 2026 je konečně k mání 

Mercedes-Benz pokračuje v omlazování své kompaktní modelové řady a po letošní premiéře nové generace CLA přichází na řadu GLB. A byť zvenku stále působí robustně a hranatě, technicky se jedná o úplně nový vůz. Designéři navíc dali přednost sjednocenému stylu, takže rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí jsou na pohled minimální, což je trend, který nyní sledujeme i u dalších prémiových značek.

Lexus LFA se vrací, tentokrát ale v elektrické podobě 

Jméno Lexus LFA v automobilovém světě vyvolává respekt i emoce. Superauto, které se vyrábělo pouhé dva roky a vzniklo jen v 500 exemplářích, zanechalo v roce 2012 hlubokou stopu. Jeho vysokootáčkový desetiválec vyvíjený ve spolupráci s Yamahou se stal legendou, kterou mnozí fanoušci dodnes považují za jeden z nejlepších motorů všech dob. A teď se LFA vrací. Ovšem jinak, než většina z nás doufala.

Vrátí se legenda? Kia ukázala nový koncept

Kia rozvířila vody automobilového světa sérií tajemných teaserů. Korejská automobilka zveřejnila krátké video a několik fotografií zcela nového konceptu, které okamžitě rozpoutaly spekulace, zda se náhodou nechystá návrat ikonického modelu Stinger.

2026 Subaru Forester Wilderness. Terénní verze, která nezklame 

Subaru přichází s novou generací modelu Forester Wilderness a tentokrát nejde jen o pár stylových plastů navíc. Pod vrstvou ochranného lemování se skrývá technicky výrazně přepracovaný vůz, který dokáže zvládnout mnohem víc než jen cestu na chalupu.

Toyota chystá automobilovou senzaci. Nástupce Lexusu LFA a nový GR GT už klepou na dveře

Čekání na největší sportovní novinku Toyoty posledních let je u konce. Japonská automobilka oficiálně potvrdila datum globální premiéry svých nových špičkových sportovních modelů a zároveň zveřejnila tajemný teaser, který mezi fanoušky vyvolal doslova automobilovou horečku. V temnotě zahalený obrázek ukazuje hned tři vozy a dva z nich už odborníci dokázali identifikovat.

Plug-in hybrid do 911 nepatří. Porsche trvá na zachování původního DNA

Zvětšování rozměrů s přibývajícími generacemi je trend, kterému se nevyhnula ani legenda jménem Porsche 911. Dnešní model je prostornější, bezpečnější, komfortnější a modernější než jeho předchůdci. Nově navíc také elektrifikovaný. Přesto však Porsche odmítá kvůli větší baterii a plug-in hybridní technologii zásadně měnit tvar či proporce svého ikonického sportovního vozu.

2026 Rivian R1T Quad Motor je nejrychlejší pick-up

Elektrická revoluce v pick-upech pokračuje a nový Rivian R1T Quad Motor Max Pack posouvá laťku rychlosti do úrovně, která by ještě před pár lety působila jako čistá fantazie. V testech akcelerace překonal veškerou současnou konkurenci a stal se nejrychlejším pick-upem, jaký byl kdy změřen. A co je možná ještě šokující, ve sprintu dokáže porazit i moderní sportovní vozy.

Opel chystá omlazenou Astru s ostřejší maskou a modernější technikou

Opel připravuje výrazně upravenou Astru. První oficiální snímky ukazují sebevědomější příď, nové světelné prvky a příslib technicky vyspělejšího hatchbacku i kombi. Němci navazují na krátký životní cyklus posledních generací a jasně naznačují, že další velká kapitola oblíbeného modelu dorazí už příští rok.

Čínské AUDI představilo koncept E SUV

Nová čínská sub-značka AUDI dál rozjíždí svou modelovou ofenzivu. Po debutu elektrického kombi E5 Sportback ukazuje téměř hotové elektrické SUV, které míří na domácí trh. Automobilka tím potvrzuje, že Čína zůstává jejím klíčovým bojištěm a místem, kde ladí design, techniku i digitální služby přímo na míru místnímu publiku.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama