Více
    15.2 C
    Czech
    Pondělí 6. května 2024

    Ikony v novém kabátě: VOITURETTE jako autonomní kočár

    Když Jü-chan ve ŠKODA Muzeu usedá za volant vystaveného exponátu historického vozu VOITURETTE A, úplně se jí rozzáří oči: „To auto je úžasné, tak jednoduché a přitom má spoustu nádherných až uměleckých detailů. A ta pohovka je přesně tak pohodlná, jak jsem si představovala,“ rozplývá se Jü-chan Čangová nad historickým vozem.

    Yuhan Zhang VOITURETTE

    VOITURETTE, jejíž skici Jü-chan vytvořila, má s historickým vozem hodně společného. A zároveň se od něj ohromně liší. „Chtěla jsem zachovat původního ducha vozu. Ten má totiž velmi charakteristický tvar s výraznou kapotou, vysokou pozici sezení na jakémsi gauči a minimalistické uspořádání pracoviště řidiče,“ popisuje Jü-chan základní inspiraci. Vize VOITURETTE se v jejím pojetí sice trochu přikrčila, protáhla do délky, ale jinak zůstává až překvapivě věrná originálu. I když barvu změnila z červené na modrou. „Je to barva budoucnosti a symbol trvalé udržitelnosti,“ vysvětluje změnu Jü-chan. Zachovány ale zůstávají různé zlaté detaily, které designérka obdivuje na historickém vozu.

    Kočár do Prahy

    yuhan VOITURETTE 3

    Vize mladé čínské designérky je jakýmsi moderním dvoumístným kočárem. Podle Jü-chan by měla novodobá VOITURETTE sloužit velmi specifickému účelu: má jít o vůz, který bude autonomně vozit turisty například po Praze. „Chtěla jsem propojit historii automobilky ŠKODA a nádherné Prahy. Auto vám za jízdy na velkém displeji ukáže popis památek, ale také může představit historii automobilky,“ popisuje Jü-chan základní myšlenku.

    Kvůli autonomnímu řízení bez jakýchkoli ovládacích prvků je podle ní její vize i dnes hudbou spíše vzdálenější budoucnosti. Futuristická je i představa, kdy jsou maska chladiče i ráfky kol tvořeny LED displeji. „Měl by to být způsob, jak s vámi bude auto komunikovat, jak vás přivítá. Celý vůz by měl působit přívětivým dojmem, i proto dostal jemné a zaoblené tvary,“ popisuje designérka důležitou vlastnost.

    VOITURETTE A

    LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A byl prvním automobilem mladoboleslavské značky. Dvousedadlový vůz vznikl v roce 1905 a vyrobeno ho bylo celkem 44 kusů, v podstatě tak byl i prvním bestsellerem automobilky. Dvoumístný vůz byl poháněn vidlicovým dvouválcem, jehož výkon 5 kW (7 koní) byl přenášen na zadní kola. Maximální rychlost byla 40 km/h.

    Tužka a pauzák, pak počítač

    Nápad přetvořit model VOITURETTE A právě v takovéto neobvyklé vozidlo se v hlavě Jü-chan zrodil poměrně rychle. Ale dostat myšlenku do podoby skici si vyžádalo asi 20 hodin práce. „Začala jsem tužkou na pauzovací papír, jako první jsem pracovala na exteriéru. Základní skicu jsem naskenovala do počítače a pokračovala tam,“ popisuje Jü-chan svou práci s tím, že úvodní náčrt tvoří asi 20 % vývoje takové skici, ale je tím nejdůležitějším.

    Po exteriéru stejným způsobem připravila i vizi interiéru auta a výsledek konzultovala se šéfem designu Oliverem Stefanim. Jelikož šlo o vizi auta budoucnosti bez jasného zadání, připomínky byly jen drobné: „Řekl mi, že bych měla odstranit některé detaily, které připomínají řešení, jež teprve připravujeme pro naše sériová auta,“ směje se Jü-chan.

    Yuhan VOITURETTE

    Právě svoboda, kterou při tvorbě své vize futuristického vozu dostala, pro ni byla příjemnou změnou. „Spousta naší práce je tajná a navíc má velmi jasné zadání. Na projekty, které ukážou vaše vize a nadání, není v klasickém pracovním vytížení moc času, tentokrát bylo svobody až nečekaně mnoho,“ pochvaluje si Jü-chan prostor, který pro svou kreativitu tentokrát dostala.

    Ráda by svou vizi, teď už nejspíš ve volném čase, posunula ještě o něco dál. „Možná vytvořím 3D model v počítači, tam mohu rozvinout některé detaily,“ naznačuje další postup. Ráda by samozřejmě jednou svou vizi viděla třeba ve formě skutečného konceptu.

    Jü-chan Čangová

    Mladá designérka původem z Číny pracuje v oddělení designu interiéru ŠKODA AUTO od roku 2015. Má za sebou práci například na studii VISION E a momentálně dokončuje úkoly týkající se jednoho z budoucích sériových vozů značky. I ve volném čase se věnuje kreativním činnostem. Ilustruje, píše a kreslí svůj vlastní artbook a skládá vlastní hudbu. Hraje na kytaru, klávesy i bubny.

    Sledujte nás na sítích

    Nový Mercedes G EQ. Legendární SUV v elektrickém kabátě

    Mercedes-Benz právě uvedl na trh novou verzi svého ikonického modelu G, který je známý svou schopností zdolat doslova každý terén. Tentokrát však bude tento legendární vůz postrádat charakteristický hukot spalovacího motoru. Místo toho se pod jeho kapotou ukrývá tichý, ale výkonný elektrický pohon. Toto představuje pro automobilový průmysl důležitý milník.

    BMW odmaskovalo model M5 Touring. Tohle auto bere dech 

    Nový model M5 Touring od BMW se představil někdy kolem Nového roku. Tehdy jsme mohli jen odhadovat, jak bude vypadat. Firma nyní konečně strhla z vozu maskování a předvedla ho světu. BMW 5 Touring vyniká svým designem, komfortem a samozřejmě i výkonem, a proto stojí za to mu věnovat pozornost. Cena už tolik příznivá bohužel není. 

    Nissan ukazuje, jak bude vypadat budoucnost automobilů 

    Automobilka Nissan vystoupila na Pekingském autosalonu s prezentací čtyř nových konceptů. Ty potvrzují její závazek vyrobit 30 nových modelů po celém světě v následujících třech letech. Plán Arc představuje 16 elektrických a 14 spalovacích vozidel. Nissan celkově plánuje uvést na trh 34 elektrifikovaných modelů v období 2024-2030. Dá se podobný cíl vůbec splnit? 

    Renault 5 přináší novou éru udržitelné mobility pro města

    Pro milovníky automobilů není jméno Renault 5 cizí. Symbolika tohoto vozu se zrodila v minulosti, nyní se ale vrací v novém kabátě – elektrickém. Tento legendární model, známý zejména svou kompaktností a stylovým designem, se vrací s novým způsobem pohonu, který je připravený pro výzvy moderních městských prostředí.

    Dacia Spring na českém trhu. Nejlevější elektromobil už nic nezastaví 

    Dacia představuje svou novinku – Dacia Spring, elektromobil určený pro město. A teď už známe i ceník pro český trh. I když Dacia Spring nenabízí ohromné množství koní pod kapotou, přichází s praktickým designem, a především s příznivou cenou. To ji činí pravděpodobně nejlevnějším elektromobilem na trhu. Přesně takto chce Dacia strčit konkurenci do kapsy. 

    Nový Mercedes G EQ. Legendární SUV v elektrickém kabátě

    Mercedes-Benz právě uvedl na trh novou verzi svého ikonického modelu G, který je známý svou schopností zdolat doslova každý terén. Tentokrát však bude tento legendární vůz postrádat charakteristický hukot spalovacího motoru. Místo toho se pod jeho kapotou ukrývá tichý, ale výkonný elektrický pohon. Toto představuje pro automobilový průmysl důležitý milník.

    BMW odmaskovalo model M5 Touring. Tohle auto bere dech 

    Nový model M5 Touring od BMW se představil někdy kolem Nového roku. Tehdy jsme mohli jen odhadovat, jak bude vypadat. Firma nyní konečně strhla z vozu maskování a předvedla ho světu. BMW 5 Touring vyniká svým designem, komfortem a samozřejmě i výkonem, a proto stojí za to mu věnovat pozornost. Cena už tolik příznivá bohužel není. 

    Nissan ukazuje, jak bude vypadat budoucnost automobilů 

    Automobilka Nissan vystoupila na Pekingském autosalonu s prezentací čtyř nových konceptů. Ty potvrzují její závazek vyrobit 30 nových modelů po celém světě v následujících třech letech. Plán Arc představuje 16 elektrických a 14 spalovacích vozidel. Nissan celkově plánuje uvést na trh 34 elektrifikovaných modelů v období 2024-2030. Dá se podobný cíl vůbec splnit? 

    Renault 5 přináší novou éru udržitelné mobility pro města

    Pro milovníky automobilů není jméno Renault 5 cizí. Symbolika tohoto vozu se zrodila v minulosti, nyní se ale vrací v novém kabátě – elektrickém. Tento legendární model, známý zejména svou kompaktností a stylovým designem, se vrací s novým způsobem pohonu, který je připravený pro výzvy moderních městských prostředí.

    Dacia Spring na českém trhu. Nejlevější elektromobil už nic nezastaví 

    Dacia představuje svou novinku – Dacia Spring, elektromobil určený pro město. A teď už známe i ceník pro český trh. I když Dacia Spring nenabízí ohromné množství koní pod kapotou, přichází s praktickým designem, a především s příznivou cenou. To ji činí pravděpodobně nejlevnějším elektromobilem na trhu. Přesně takto chce Dacia strčit konkurenci do kapsy.