Nové CLA se vydává cestou, kterou Mercedes ještě nešel. Je tiché, úsporné a rychle se nabíjí. Místo luxusu pro okázalost nabízí promyšlenou techniku a efektivitu, která může Tesle pořádně zamíchat kartami.
Mercedes-Benz CLA nové generace stojí na zbrusu nové platformě MMA. Ta je navržená hlavně pro elektromobily, ale zvládne i hybridy nebo spalovací verze. Elektrická varianta 250+ kombinuje zadní elektromotor s výkonem 200 kW a baterii o kapacitě 85 kWh. Na jedno nabití ujede reálně přes 500 kilometrů a při dálničním tempu zvládne kolem čtyř set.
Aerodynamický tvar karoserie připomíná kosmické vajíčko. Design tu není samoúčelný, CLA díky němu plachtí s lehkostí, kterou většina elektromobilů nezná. Řidič si navíc může přepínat rekuperaci páčkami pod volantem a v nejsilnějším režimu jezdit téměř bez brzdového pedálu.
Dvoustupňová převodovka a rychlé nabíjení
Mercedes vsadil na dvoustupňovou převodovku, kterou známe spíš ze sportovních modelů. První převod pomáhá při rozjezdu, druhý šetří energii při vyšší rychlosti. Řazení je plynulé, jen občas cítíte lehké cuknutí. Výsledkem je mimořádně nízká spotřeba, na dálnici okolo 17,5 kWh/100 km, mimo město i pod 14.
Velkou předností je 800V architektura, která dovolí nabíjecí výkon až 320 kW. Z 10 na 80 procent se vůz na vhodné stanici dostane zhruba za čtvrt hodiny. Palubní nabíječka zvládá 11 kW, za příplatek až 22kW. Slabinou zůstává nekompatibilita s některými 400V nabíječkami, kterou Mercedes vyřeší v příští výbavě.
Interiér působí čistě a hodnotně. Sedadla jsou pohodlná, zpracování přesné a materiály odpovídají prémiové třídě. Kufr nabídne 405 litrů, přední „frunk“ přidává dalších 101. Navigace čerpá data z Googlu a systém MBUX reaguje svižně.
Komfort před sportem
Na silnici CLA překvapí vyvážeností. Dvě tuny maskuje dobře naladěný podvozek, který kombinuje jistotu s pohodlím. Zadní pohon působí přirozeně, přetáčivost přichází jen na přání. Z nuly na stovku vystřelí za 6,7 sekundy, maximum činí 210 km/h. Auto cílí na klid, přesnost a efektivitu, ne na adrenalin.
Řízení má ideální odpor, ale příliš emocí nepřináší. Hluk v kabině se ozve až při dálničním tempu, jinak vládne ticho a stabilita. CLA se chová jistě i v zatáčkách a drží stopu, jako by vážilo o metrák méně.
Základní cena činí 1 351 570 korun. Výbava ale rychle narůstá, testovaná verze se vyšplhala k 1,6 milionu. Tesla Model 3 Long Range je sice levnější a rychlejší, Mercedes však vrací úder vyšší efektivitou, kultivovaností a praktičtějším kombi Shooting Brake, které brzy doplní nabídku.
Evropská odpověď na Teslu tak dorazila. Nové CLA ukazuje, že technika, promyšlený design a reálná použitelnost mohou porazit i americkou rychlost a čínské ceny.