0.9 C
Czech
Sobota 20. prosince 2025
OstatníPininfarina Teorema jako auto budoucnosti. Pět sedadel, můžete v něm ležet a...

Pininfarina Teorema jako auto budoucnosti. Pět sedadel, můžete v něm ležet a řídí se samo

Reklama

Italové opět pustili svou fantazii na špacír a vytvořili koncept auta budoucnosti. Plně autonomní sedan se pyšní futuristickým designem, nemá volant, mohl by vozit až pět lidí najednou a asi vás nepřekvapí, že si v něm budete klidně moci i lehnout a dát si šlofíka. Jmenuje se Pininfarina Teorema.

Pininfarina je designové studio, které v poslední dekádě nemělo zrovna na růžích ustláno. Nicméně pod ochrannou rukou indického koncernu Mahindra jako by vstalo z popela a přivedlo na svět koncept elektrického a plně autonomního vozidla budoucnosti.

K návrhu pomohla i virtuální realita a umělá inteligence

Teorema vznikla díky spolupráci designových studií. Konkrétně toho v Cambiane v Itálii a v Šanghaji v Číně. Při pohledu na návrh je zřejmé, že nějaký spalovací motor je zcela zbytečné hledat.

Jde totiž o plně elektrické vozidlo, které navíc bude jezdit samo. I volant byste tedy hledali marně. Designéři při tvorbě tohoto konceptu použili nejmodernější technologie v čele s virtuální realitou a umělou inteligencí.

A výsledek se dost povedl. I když tedy pravděpodobnost, že by v něčem podobném jezdila v budoucnosti většina populace, je prakticky nulová. Každopádně Teorema má zajímavé rozměry. Délkou 5,4 metru může v klidu konkurovat nejluxusnějším limuzínám. S výškou je na tom trochu hůře. 1,4 metru není více, než měří běžný hatchback.

Posezení jako ve formuli a chybějící dveře

Model je velmi nízký a dalo by se o něm mluvit jako o elektrickém skateboardu. Na fotkách můžete vidět i plánované rozložení sedadel, které je v konfiguraci 1 + 2 + 2.

Řidič, který v tomto případě ale nic řídit nebude a k dispozici bude mít jen jakýsi joystick, by seděl uprostřed kabiny stejně jako tomu je u monopostů formule 1. A další čtyři spolucestující by byli za ním ve dvou řadách.

Dost možná vás překvapí absence dveří. Podle všeho by nástup a výstup z vozu probíhal vždy po odklopení celé střechy spolu s bočními panely. Takže pasažéři by se ve voze cítili jako máslo v lednici, které je ve skleněné přiklápěcí dóze.

Úžasná aerodynamika a velký prostor pro mnoho variací

Vůz svým tvarem trochu připomíná střelu, takže má skvělou aerodynamiku. Té napomáhají i kanály v předních blatnících, které usměrňují proudění vzduchu po stranách vozu a snižují turbulence.

Jak už ale bylo řečeno, s výrobou tohoto konceptu nepočítejte. Společnost se spíše jen snaží prezentovat své umění, po kterém by mohli sáhnout někteří výrobci.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.

Peugeot Inception Concept je k vidění v Praze

Peugeot přivezl do Prahy koncept Inception a ukazuje ho jako ochutnávku své elektrické budoucnosti. Vůz stojí na platformě STLA Large a hraje hlavně na technologie. Zmizel klasický volant a nastupuje ovládání Hypersquare. Auto má být zároveň manifest i pojízdná laboratoř.

Peugeot Polygon sází na volant budoucnosti

Peugeot vytáhl koncept Polygon a ukázal, kam chce posunout řízení i celý i-Cockpit. Auto vypadá jako výkladní skříň designu, ale hlavní zpráva míří jinam. Do hry vstupuje Hypersquare a řízení steer by wire. Peugeot tvrdí, že změna začne už v roce 2027.

Konečně dorazil Opel Astra 2026. Modernizace potěší všechny fanoušky

Opel představil modernizovanou Astru pro modelový rok 2026 a ukazuje tím, že tradiční hatchbacky a kombi mají na evropském trhu stále své pevné místo. Astra je už léta jedním z nejdůležitějších kompaktních modelů koncernu Stellantis a konkurentem Volkswagenu Golf. Nyní přichází s výrazným faceliftem a technickými inovacemi, které ji posouvají do další éry.

Toyota chystá návrat legendárního MR2. Novinka by mohla nést označení GR

Sportovní divize Gazoo Racing získává v nabídce Toyoty stále výraznější roli a zdá se, že další krok bude mít podobu skutečného návratu ikonického modelu MR2. Na povrch se dostávají nové informace, podle kterých by plánovaný sportovní vůz mohl být prodáván už přímo pod značkou GR, nikoli výhradně s klasickým logem Toyota.

Toyota Mirai pokračuje i v roce 2026

Vodíkové auto slibuje rychlé doplnění energie a dlouhý dojezd. Toyota Mirai tuhle kartu hraje dál i pro modelový rok 2026. Praxe ale ukazuje, že největší roli nehraje volant ani výkon. Rozhoduje stojan, tlak a to, jestli z něj vůbec natankujete.

Nový Mercedes-Benz GLB 2026 je konečně k mání 

Mercedes-Benz pokračuje v omlazování své kompaktní modelové řady a po letošní premiéře nové generace CLA přichází na řadu GLB. A byť zvenku stále působí robustně a hranatě, technicky se jedná o úplně nový vůz. Designéři navíc dali přednost sjednocenému stylu, takže rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí jsou na pohled minimální, což je trend, který nyní sledujeme i u dalších prémiových značek.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama