-0.4 C
Czech
Neděle 28. prosince 2025
ElektroI Maserati jde do elektromobilu. Pod plachetkou tajností testuje GranTurismo

I Maserati jde do elektromobilu. Pod plachetkou tajností testuje GranTurismo

Reklama

Trojzubec ve znaku, luxus, geniální zvuk linoucí se při nastartování i při sešlápnutí plynového pedálu, otáčející se lidé, když se kdekoliv proženete. To jsou prvky, které neodmyslitelně patří ke značce Maserati. Jenže ani automobilka z italské Modeny nezahálí v elektrifikaci. Přeskočila hybridní variantu a už testuje plně elektrické GranTurismo.

Klasické GT made in Italy čeká v podstatě konec spolupráce s Ferrari. Jeho nadupaný osmiválec bude nahrazen bateriemi a elektromotory. A pokud si myslíte, že tahle změna ještě bude chvíli trvat, jste na omylu. První prototypy už automobilka z Modeny testuje nejen na okruhu ale i v běžném provozu.

Není to tak dlouho, co Maserati představilo supersport MC20 s výkonem 630 koní a hmotností necelých 1500 kilogramů, které pod kapotou skrývalo revoluční šestiválec Nettuno o objemu 3,0 litru se zrychlením z nuly na 100 km/h za 2,9 vteřiny, na 200 km/h pak za 8,8 vteřiny. Teď je tady ale novinka z jiné „váhové kategorie“.

Čistě elektrický „mazlík“

Jenže jak se zdá, supersport MC20 bude na nějakou dobu poslední vůz se spalovacím motorem od Maserati. V plánech s nejvyšší prioritou totiž nyní figuruje nové GranTurismo, které má naplánovanou elektrickou budoucnost. Jeden z nejúspěšnějších modelů italské značky se v čistokrevné elektrické verzi představí velmi brzo. Podle všeho ještě tento rok. To znamená, že Maserati ve svém vývoji úplně přeskakuje variantu plug-in hybridu.

Produkce poslední verze Gran Tourisma skončila před dvěma lety. V nové generaci bude osmiválcový motor vyvinutý s Ferrari nahrazen dvojicí elektromotorů. Další bližší informace a technické specifikace nejsou k dispozici, ale fotky maskovaných prototypů z testování jak v civilním provozu tak na okruhu už Maserati zveřejnilo.

Žádné velké odlišnosti

Že půjde o elektromobil ale na první pohled nejspíš nepoznáte. Maserati nehodlá tuto skutečnost nijak vyzdvihovat a design bude vycházet ze staršího konceptu Alfieri z roku 2014. Pozitivní zprávou pro fanoušky klasických spalovacích motorů je, že nové GranTurismo bude i ve verzi na benzín, ale to bude nějakou chvíli trvat. Prioritou je nyní elektrický vůz.

Kromě GranTurisma by tento rok mělo Maserati představit i další novinku v podobě sportovního SUV Grecale, které vychází ze základu Alfy Romeo Stelvio.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Renault s prototypem Filante Record ujel 1 008 km na jednu sériovou baterii

Renault si před koncem roku připsal rekord, který zní skoro jako provokace. S elektromobilem Filante Record ujel 1 008 kilometrů bez nabíjení. Držel přitom průměr 102 km/h a zvládl to za méně než deset hodin. Spotřeba spadla na 7,8 kWh na 100 kilometrů. A to celé se sériovou baterií o kapacitě 87 kWh.

Toyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama